Siin on 8 põhimõtet, mida on hea meeles pidada, kui tahad aidata inimestel õppida või millestki “aru saada” või mingit uut oskust/teadmist omandada:
- Inimesed kasutavad teadmisi ainult siis, kui neil on neid vaja. Teisisõnu – inimesed ei võta omaks, ei seedi ära teadmisi enne, kui nad pole selleks valmis, ja nad pole enne valmis, kui neil pole seda teadmist vaja.
- Inimesed väärtustavad teadmisi, mida kohta nad on ise küsinud. Teisisõnu – võtmekoht pole reeglina mitte teadmistega üle külvamises, vaid teada saamises, mida nad ise tahavad teada.
- Inimesed ei kasuta teadmisi, kui nad pole veendunud selle rakendatavuses. Teisisõnu – uljad välismaa teooriad on pigem nice-to-know asjad, kui et neid hakatakse rakendama.
- Teadmised peavad olema läbi vaetud inimese enda kontekstis. Teisisõnu – inimene esitab endale küsimuse: kas see asi võiks ka minu puhul töötada? On hea, kui inimene saaks võimaluse selle peale mõelda.
- Üks suurimaid uute teadmiste vastaseid takistusi on … vanad teadmised. Teisisõnu – ehk on hea mõte enne uute teadmiste juurde asumist tegeleda vanadega, õigemini nende puudulikkusega, ebatäiusega vms.
- Inimesed võtavad teadmisi paremini omaks, kui need on kohandatud. Teisisõnu – enne omaks võtmist, rakendamist proovivad inimesed reeglina seda enda jaoks kohandada. Riski on selles, et see teadmisi/oskus ka pärast kohandamist teeks ära töö, mida algselt oodati.
- Mida personaalsem on õppimise olukord, seda kergemini inimene õpib. Teisisõnu – 100 inimesega koolituse tulemuslikkus personaalselt igaühe jaoks on tõenäoliselt väiksem, kui personaalne coaching.
- Enne kui pole teinud, ka ei oska. Teisisõnu – teadmised üksi pole kaugeltki piisav, inimene õpib kõige enam ise tehes.
Raimo Ülavere,
coach,
mindsweeper.com