„Meil on vaieldamatult hea meel. See peaks meile järgmisel kahel aastal või leiva peale tooma. Ja ka raudteele ja sadamale,ˮ ütles Alexela Groupi suuromanik Heiti Hääl BNS-ile. „Ma ei taha öelda, et halvad ajad Eesti transiidis on läbi, aga see konkreetne leping puudutab heledaid produkte.ˮ
„Vene riik on oma ekspordimaksude maksumäärade osas selle aasta alguses üritanud nafta töötlejaid ja nafta omanike panna sügavamalt rafineerima. Tänasel päeval on heledate produktide eksport oluliselt efektiivsem kui tumedate oma,ˮ rääkis Hääl. „Arvestades, et bensiin ja diisel on oluliselt kallimad kui masuut, on seda [vahet] ka Vene riik ekspordi maksudega veel lisaks indutseerinud. Aasta alguses tõsteti oluliselt proportsionaalselt masuudi ekspordi makse ja vähendati heledate kütuste oma.ˮ
„Ma arvan, et lähemad paar aastat või natukene rohkem on sellist aega, kus Vene sadamad ei ole selles mahus heledate kütuste vastuvõtuks valmis, sest nafta madal hind on sundinud Vene naftafirmasid aktiivselt investeerima oma ümbertöötlemisvõimsustesse,ˮ lisas Hääl. „See liigispetsifikatsiooni muutus produktide vahel tingib selle, et Vene sadamad ei ole selliseks muutuseks samas tempos valmis kui töötlejad. See annab jälle mingiks ajaks müügivõimaluse.ˮ
Hääle sõnul ei tähenda Eesti kanalite kasutamine Rosneftile otseselt midagi uuenduslikku. „Peale seda, kui Rosneft ostis ära TNK-BP, on sealt neile läinud üle ka varem eksisteerinud lepinguid Eesti terminalidega. EOS-Vopak on nende kaupa käidelnud palju aastaid – siiski küll tumedaid produkte.ˮ
Eestis oleks võimalik teenindada ka suuremat võimekust kui sõlmitud lepingu 2 miljonit tonni, märkis Hääl. „Me töötame sellega. Olen ka praegu suures naaberriigis. Ettevõtja ahnusel pole ju piire,ˮ lisas ta.
Alexela Terminal ja Rosneft sõlmisid 17. septembril lepingu kokku 2 miljoni tonni diislikütuse, nafta, veeldatud maagaasi (LNG) ja nende saaduste transpordiks Venemaalt Eesti reservterminalidesse, misjärel laaditakse kaup Paldiski sadamas laevadele. Leping kestab 2017. aasta lõpuni ja selle kogumaht on 40,1 miljonit eurot. Transiit hakkab toimuma läbi Koidula ja Narva piiripunktide.