Luminori pettuste tõkestamise spetsialisti Veiko Kiige sõnul on aga viimased aastad näidanud, et novembrikuisel sooduspakkumiste kõrgajal kasvavad hüppeliselt ka veebipõhised müügipettused.
„Suurtesse allahindlustesse tuleks suhtuda ettevaatlikult ning mitte lasta end uskumatutest allahindlustest hullutada. Kui mõni pakkumine tundub liiga soodne, et olla tõsi, siis tõenäoliselt see seda ka on. Tavahinnast kordades soodsam kaup peaks ostja muutma pigem tähelepanelikuks ja ettevaatlikuks,“ ütles ta.
Varasemast on teada mitmeid juhtumeid, kus suuri allahindluseid pakkunud e-poed on osutunud lõksuks, mida kasutatakse isikuandmete või raha väljapetmiseks. Veebipõhise müügipettuse korral esinevad kelmid veebimüüjatena reeglina kas petulehekülje või päris jaemüüja veebisaidile asetatud võltsreklaami kaudu.
Ehtsa veebipoega äravahetamiseni sarnase võltslehe loomine on lihtsam kui kunagi varem. Identselt järele tehtud veebisait, kopeeritud logo, tõetruud reklaamid ning päris jaemüügiettevõttega sarnane domeeninimi on muutunud tavapärasteks võteteks ostjate petmisel,
loetles Kiik.
Enne internetist ostu sooritamist tuleks seega hoolikalt hinnata isiku või ettevõtte tausta, kellele oma isiku- või maksekaardiandmeid usaldada. Viimasel ajal on levima hakanud ka suhteliselt uus ning kahjuks kelmidele tulusaks osutunud petuskeem – ürituste piletimüügi keskkondade kopeerimine.
„Inimesed ostavad suure allahindlusega pileti mõnele üritusele, mille toimumiseaeg on kauges tulevikus. Seejärel saab pikalt tunda rõõmu odavalt saadud pileti üle, kuni lõpuks saadakse ürituse toimumise päeval aru, et tegelikult on pilet kehtetu või oodatud üritust ei toimugi,“ selgitas pettuste tõkestamise spetsialist. Juhtumid, kus raha ülekandmise ja pettuse avastamise vahele jääb pikk periood muudab nende lahendamise keeruliseks.
Pettuse ohvriks langemise ennetamiseks tasub Kiige sõnul enne ostu sooritamist veenduda, kas e-pood on registreeritud Eestis või mujal. Euroopa Liidus registreeritud e-poodidel on ühtlasi kohustus avaldada näiteks ettevõtte nimi, kontaktandmed, kauba tagastamise, pretensioonide esitamise ning garantii tingimused. Kui kirjalik ostueelne teave tarbija õigustest puudub või sisaldab koduleht palju kirjavigu, siis pole tegemist reeglina usaldusväärse ostukohaga.
Aasta lõpus toimuvate allahindluseta ajal sagenevad ka sotsiaalmeedias levivad pettused, kus inimesi meelitatakse mõne auhinna loosimisega postitusele klikkima. Seda tehes võidakse aga sattuda pahavara otsa, mis kogub inimeste andmeid. Andmeõngitsuse tulemusel võivad petturid saata inimestele pahavaraga linke näiteks kullerfirmade nimel, mis justkui pakuvad võimalust jälgida oma ostu teekonda, kuid mille tegelik eesmärk on jällegi inimeste isiklikele andmetele ligipääs.
Millele pöörata tähelepanu, et vältida veebipõhise müügipettuse ohvriks langemist:
- e-pood pakub toodet või teenust, mis on mujal juba välja müüdud;
- toodet reklaamitakse uskumatult madala hinnaga;
- pood on värskelt avatud ja müüb tooteid väga madala hinnaga. Müüja veebisaidil puudub teave tarneviiside ja -põhimõtete kohta või need on esitatud väga lühidalt;
- veebimüüja ei anna piisavalt teavet isikuandmete kaitse, kasutajatingimuste, kaebuste lahendamise või kontaktandmete kohta;
- müüja aktsepteerib ainult mõnda vähetuntud makseviisi.