Kui aastal 2009 moodustasid kaebused krediidiasutuste tegevuse suhtes
ligikaudu kaks kolmandikku kõikidest finantsjärelevalvesse saabunud
kaebustest, siis 2010. aastal jagunesid osakaalud kindlustusseltside ja
pankade vahel võrdselt: 49% ja 49%. Ülejäänud kaebused puudutasid
investeerimisühingute, fondivalitsejate ja kindlustusmaaklerite
tegevust.
Turuosasid arvestades sai Finantsinspektsioon kindlustusvaldkonnas kõige
rohkem kaebusi BTA kindlustuse (BTA apdrošinвšanas akciju sabiedrоba
Eesti filiaal) tegevuse kohta, samuti on kasvanud If P&C Insurance
AS-i tegevust puudutavate pöördumiste arv.
Enim põhjustas 2010. aastal vaidlusi kahjuhüvitiste suuruse määramine
kindlustusandja poolt. Traditsiooniliselt olid kaebused seotud ka
kindlustustingimuste erineva tõlgendamisega kindlustuslepingu poolte
poolt ning kindlustusvõtja rahulolematusega kindlustusseltsi tegevusega
kui kahjuhüvitiste maksmisest keelduti. Elukindlustuse valdkonnas
tekitas kindlustusvõtjatele probleeme peamiselt elukindlustuslepinguga
seotud kulude arvestamine ja nendest arusaamine. Pangateenuste puhul
olid ülekaalus klientide makseraskustest tingitud probleemid.
Finantsjärelevalvele laekus proportsionaalselt enim kindlustusvaldkonna
kaebusi aastatel 2002 – 2005. Aastal 2006 toimus oluline muutus ning
esmakordselt sai järelevalve klientide poolt pangateenuste kohta rohkem
kriitikat kui kindlustusteenuste kohta. Toona tekkinud probleemid olid
seotud peamiselt laenulepingute tingimuste erineva tõlgendamisega
osapoolte poolt või oli klient enne laenu- või krediidilepingu sõlmimist
oma õiguste ja kohustustega pealiskaudselt tutvunud. 2007. aastal oli
Finantsinspektsioonile esitatud kindlustusvaldkonda puudutavate
pöördumiste arv taas proportsionaalselt suurim.
Finantsinspektsioonile esitatud kaebuste arv tervikuna on aasta-aastalt
kasvanud. Kui 2007. aastal esitati 82 ja 2008. aastal 153 kaebust, siis
2009. aastal laekus Finantsinspektsioonile kokku 167 ja möödunud aastal
181 kaebust. Kaebuste arvu kasv 2008. ja 2009. aastal oli suure
tõenäosusega osaliselt tingitud ülemaailmsest finants- ja
majanduskriisist, mis tõi muuhulgas kaasa klientide suurenenud huvi ja
tähelepanu nende poolt tarbitavate finantsteenuste vastu. 2008. aastal
Finantsinspektsioonile esitatud pangandusvaldkonna kaebuste arv
ligikaudu neljakordistus ning ka 2009. aastal olid ülekaalus kaebused
krediidiasutuste tegevuse suhtes.
BNS