Kaupade müümine inimeselt inimesele ehk otsemüük kogub üha enam populaarsust, selgub Eesti Otsemüügi Assotsiatsiooni (EDSA) statistikast.
EDSA liikmete kogumüük kasvas mullu 19 protsenti ja oli kogusummas 29,7 miljonit eurot. Samas kasvas otsemüügiga tegelevate inimeste arv viis protsenti ja jõudis 22 000-ni.
“Arvestades fakti, et majanduse kasv oli eelmisel aastal 3,2 protsenti ja jaemüügi kasv seitse protsenti, on 19 protsenti otsemüügi jaoks tõepoolest muljetavaldav number. Otsemüügituru kiirem taastumine jaemüügi omast oli oodatav ja taas sai kinnitust see, et otsemüügiäril on tõepoolest suured võimalused,” ütles Balti riikide Otsemüügi Assotsiatsiooni peasekretär Gintautas Zaleckas.
Zaleckase sõnul on nii suurel kasvul kolm põhjust. "Esiteks majanduse taastumine, mis lõi tarbijale suuremad valikuvõimalused ja suurendas nende kulutusi. Samuti hindavad inimesed personaalset soovitust, mida pakub otsemüük ja enamusjuhtudel ka võimalust toodet eelnevalt proovida ning sobimatuse korral see teise vastu välja vahetada, lisaks toimetatakse tooted kiirelt tarbijale koju või töökohta. Ka uued tehnoloogiad on oluliselt tõstnud efektiivsust, mobiilside ja interneti võimalused on kõikjal ja alati erinevates vormides kättesaadavad," rääkis Zaleckas.
Tema sõnul saavad otsemüügiga tegelevad konsultandid ja nende kliendid esitada tellimusi 24 tundi ööpäevas ja seitse päeva nädalas. "Mitte vähem tähtsam põhjus on otsemüügiga tegelevate inimeste arvu kasv, mis on olnud abiks müügikasvule," lisas Zaleckas.
Lätis kasvas otsemüük 11 ja Leedus 16 protsenti vastavalt 26 miljonit ja 36,5 miljonit eurot. Otsemüügiga tegelevate inimeste arv kasvas Lätis neli protsenti ja jõudis 26 000ni, Leedu jäi ligikaudu endisele tasemele, mis on enam kui 31 000 inimest.
Otsemüük on tarbekaupade ja teenuste turustamine otse tarbijale inimeselt-inimesele printsiibil, mis leiab üldjuhul aset tarbija või võõrustaja kodus, tarbija töökohas või muudes paikades, mis ei ole seotud püsivate jaemüügi kohtadega.