Alar Kolgi nõuandeid vahendab SEB Foorumis panga kommunikatsioonijuht Evelin Allas.
Oluline on aru saada, et digitaliseerimine ei tähenda millegi uue loomist ega uue tehnoloogia arendamist, vaid olemasolevate tehnoloogiate rakendamist enda ettevõttes. Tehnoloogia muutub järjest lihtsamini kasutatavaks ning see on võrdselt kättesaadav nii suurtele kui väikestele ettevõtetele, sest selle kasutamine ei nõua suuri ressursse. Nii on väikesed ja suured ettevõtted samal stardipakul, ning väikesed tihti isegi eelisseisus, sest on paindlikumad, nobedamad ja kliendile lähemal!
Ettevõtetel on laias laastus kolm võimalust, kuidas tehnoloogia enda ettevõtte jaoks tööle panna:
- digitaliseerida ehk automatiseerida ettevõtte sisemised protsessid,
- digitaliseerida kliendi kokkupuutepunktid toote või teenusega,
- digitaliseerida kogu ärimudel ehk anda tootele või teenusele uus digitaalne kuub.
Digitaliseerida sisemised protsessid
Esimese võimaluse ehk protsessi digitaliseerimise puhul on võtmeküsimus ettevõttes protsessi või protsesside kaardistamine, mis looks konkurentidega võrreldes suurima erinevuse ja tooks rohkem kasu. Ehk mis on teie tööstusharus see protsess, mille digitaliseerimine aega ja raha kokku hoiaks?
Kui leiate sellise protsessi, mis on vajalik ka teistele ettevõtetele samas tööstusharus, annab see võimaluse hakata seda teenusena välja müüma.
Näiteid ettevõtetest, kes on edukalt digitaliseerinud sisemisi protsesse, on mitmeid. Näiteks Soome ettevõte ENEVO paigaldas oma prügikastidele sensoritega kleepsud, mis andsid märku, kui prügikast oli täis ja oli õige aeg seda tühjendada. Selle tulemusena vähenesid tühjendamise kulud 50%.
Digitaliseerida kliendi kokkupuutepunktid
Statistika näitab, et 25% ettevõtteid on juba aru saanud kliendikogemuse juhtimisest ning väga täpselt kaardistanud kliendi kokkupuutepunktid enda pakutava toote või teenusega. Kuidas muuta kliendi kokkupuude toote või teenusega veelgi mugavamaks läbi tema kogemuse digitaliseerimise? Kuidas anda kliendile täiesti uus kogemus läbi digitaliseeritud toodete või protsesside? Ning mis teeb klienti õnnelikumaks?
California pitsamüüja Red Tomato Pizza avastas, et 80% nende klientidest tellib alati sama pitsat. Ning kliendi jaoks on kõige vaevarikkam pitsatellimise pikk protsess – pitsakohta helistamine, oma lemmikpitsa koostisosade loetlemine jne. Red Tomato Pizza analüüsis seda infot ning lõi bluetooth’iga külmkapimagneti, mis võimaldab tellida oma lemmikpitsa kõigest nupuvajutusega. Tulemus: ettevõte kasvas kõigest ühe kuuga 500%.
Raamistik, millele ettevõtted mõtlema peaksid: kus teie kliendid teie pakutava toote ja teenusega kokku puutuvad? Kuidas nad seda tarbivad ning mida tunnevad? Kui nad on ära tarbinud, siis kuidas ja kus jagavad kogemust teistega?
Selle info põhjal on võimalik kaardistada, kuidas saaks need protsessid oma kliendi jaoks veelgi mugavamaks teha.
Digitaliseerida kogu ärimudel
Ärimudeli digitaliseerimine tähendab seda, et toode või teenus saab uue kuue ning selle tõttu võivad muutuda ka kliendid. Eestis on mitmeid edukaid ettevõtteid, kes on tulnud välja uue digitaliseeritud ärimudeliga, ja pakuvad klientidele uudset kogemust. Näiteks Avokaado, mida võib kutsuda ka uueks Eesti Uberiks, pakub klientidele kõiki juriidilisi teenuseid kuupõhiselt ja läbi interneti. Teine Eesti ettevõte, Sorry As A Service, saadab oma klientide nimel nende klientidele vabandusi.
Mõtle, kuidas pakkuda oma praeguseid tooteid ja teenuseid nii, et need looksid kliendile uut väärtust või pakuksid lahendust probleemidele, millel siiani ei ole vastust.
Digitaliseerimisest tulevikus
Digitaliseerimine võimaldab ettevõtetel kasvada väga palju ja väga kiiresti – sellist kasvu ei mõõdeta enam protsentides, vaid kordades. Näiteks Uber, AirBnB, Netflix ja Tesla on kõik ettevõtted, mis alustasid väga väikeste summadega ja muutusid suurteks ettevõteteks väga lühikese ajaga, ligi 10 aastaga.
Mis on nende ettevõtete edu taga? Vahendid olid juba olemas, nt Teslas kasutusel olevat tehnoloogiat kasutati kosmose valdkonnas, kuid ettevõtted võtsid olemasolevad tehnoloogiad ja kasutasid neid uutmoodi.
Mitmed ettevõtted kasutavad juba täna AI’d ehk tehisintellekti oma protsesside digitaliseerimisel. Selliseid ettevõtteid võib nimetada ka autonoomseteks ärideks. Näiteks Jaapanis on üks hotell, kus kõik protsessid on digitaliseeritud, töötajaid ei olegi, mistõttu on kõik kiirem ja odavam. See on üks näide sellest, kuidas ettevõtted on muutumas autonoomseks.
Järgmistel aastatel oleks kasulik hoida silma peal ka virtuaalreaalsusel, see valdkond kasvab järgmise viie aasta jooksul ilmselt 30–40 korda ning on tehnoloogia, mida on võimalik rakendada kliendikogemuse juures.