Avatud elektriturg on näidanud, et enamus tarbijaid jäi truuks oma endisele avatud turu eelsele elektrimüüjale. Elektrimüüjat vahetas aastalõpu seisuga ainult 9 protsenti tarbijatest. Aasta lõpu seisuga jaotusid Eleringi andmelao statistika kohaselt elektrilepingud müüjate vahel järgmiselt:
Müüja | Lepingute arv seisuga 31.12.2012 | Lepingute jaotuse % |
AS Eesti Energia | 408 284 | 88,5% |
OÜ 220 Energia | 13 871 | 3,0% |
OÜ Elektrum Eesti | 11 982 | 2,6% |
AS Elektrimüügi AS | 7 885 | 1,7% |
OÜ VKG Elektrivõrgud | 7 712 | 1,7% |
AS Imatra Elekter | 7 192 | 1,6% |
OÜ Baltic Energy Services | 1 960 | 0,4% |
AS Eesti Gaas | 699 | 0,2% |
OÜ Nordic Power Management | 535 | 0,1% |
Muud müüjad | 1 300 | 0,3% |
Kokku | 461 420 | 100,0% |
Tabel näitab selgelt, et väiksematel müüjatel on vaja palju pingutada, et oma klientide arvu suurendada. Teine oluline märkus puudutab tarbijate valikut: 83 protsenti tarbijatest eelistas fikseeritud hinnaga pakette soovides kindlustunnet ja ainult 17 protsendi tarbijate jaoks oli riskantsem börsipakett soositumaks. Samas oli jaanuaris börsipakett kaheksa protsendi ringis fikseeritud hinnaga paketist soodsam ning veebruaris 13 protsenti odavam. Statistika kohaselt oli neid tarbijaid, kes oma senise müüja välja vahetas, üheksa protsenti, mis on Euroopa teiste riikidega võrreldes tavapärane aktiivsete tarbijate grupp. Lepinguid ei sõlminud aastavahetuseks 35 protsenti, valdav enamus neist tarbijatest jäi üldteenust kasutama, mis jaanuaris oli fikseeritud hinnaga paketiga võrdse hinnaga, kuid veebruaris juba odavam kui fikseeritud hind. Seda, mis tavapärasest külmem märts toob, on veel vara öelda.
Esimesel kahel kuul uusi müüjaid elektriturule ei lisandunud, kuid loodetavasti toob kevad ja suvi mõned müüjad turule juurde. Seetõttu on väga oluline, et tarbijad oleksid aktiivsed ning vaataks ka väiksemate müüjate pakkumisi.
Energiaturg.ee elektripakettide hinnamuudatuste statistika põhjal saab täheldada, et aktiivsemad hinnamuutjad on jätkuvalt Eesti Energia, Elektrum Eesti, Elektrimüügi AS ja 220 Energia. Teiste müüjate hinnad on stabiilsed.
Elektrimüüja ja -paketi vahetuskampaania Energiatunnel soodustab turukonkurentsi
Elektrituru avanemine tõi kaasa ka erasektori initsiatiivil hinnavõrdlusportaalide tekke Eestisse nii nagu see on ka enamuses teistes avatud elektrituruga Euroopa riikides. Hinnavõrdlusportaalide roll avatud elektriturul on abistada tarbijaid, tõsta nende teadlikkust elektrituru teemadel ning tõhustada konkurentsi. Hinnavõrdlusportaalid võivad pakkuda tarbijatele nii paketivõrdlust kui ka lepingute sõlmimist müüjatega.
Turukonkurentsi suurendamiseks ja tarbijate julgustamiseks korraldab sõltumatu ja tarbijakeskne hinnavõrdlusportaal Energiaturg.ee nii era- kui äritarbijatele 8. kuni 22. märtsini elektripaketi või –müüja vahetuskampaania Energiatunnel, mille eesmärgiks on koondada kokku võimalikult palju elektritarbijaid, et saada ühiselt elektrimüüjatelt parim pakkumine. Kampaaniale oli eeskujuks analoogsed tarbijate elektri ühisostud Suurbritannias, Hollandis ja Belgias, kus tarbijad saavutasid olulise kokkuhoiu aktiivse tegutsemisega.
Energiatunneli kampaaniaga on 20. märtsi seisuga liitunud 1400 tarbijat, mis ületab mitme väiksema elektrimüüja senise kliendite arvu ja peaks motiveerima elektrimüüjaid uute tarbijate leidmise ja olemasolevate tarbijate säilitamise nimel konkureerima. Kampaaniaga liitunud tarbijatest enamus on huvitatud soodsa börsipaketi leidmisest, mis näitab, et tarbijad on muutunud julgemaks muutuva hinnaga elektri ostmisel.
Energiaportaal plaanib uut kampaaniat korraldada oktoobris, kuna siis läheneb enamuse tarbijate valitud üheaastase perioodiga elektrilepingute lõpptähtaeg ja tarbijad hakkavad otsima turul soodsamaid pakkumisi. Energiaturg.ee on ka esimene hinnavõrdlusportaal Eestis, mis lisaks hinnavõrdlusele võimaldab tarbijatel analüüsida oma tarbimisandmeid ning sõlmida koostööpartneritest müüjatega elektrilepinguid otse portaalis.
Tarbijate teadlikumad valikud keerulistes paketivahetuse tingimustes
Elektrilepingut omas veebruari lõpu seisuga Eleringi andmetel 84 protsenti ja üldteenust jäid kasutama 16 protsenti kogu tarbitud elektrienergiast. 2012. aasta lõpu seisuga võrreldes on üldteenuse kasutajate osakaal vähenenud rohkem kui viis protsenti, mis veebruari pakettide hinnavõrdlusele tuginedes oli positiivne tarbijate liikumine, kuna suuremate üldteenuse osutajate üldteenuse hind oli veebruaris kallim kui populaarseim fikseeritud hinnaga pakett. Samas oli suuremate elektrimüüjate üldteenus kallim populaarsemast börsihinnaga paketist.
Tarbijad ei ole harjunud veel kasutama avatud elektrituru eelist igakuiselt paketti vahetada, mida pärsib ka vana elektrilepingu lõpetamise aeganõudvus ja keerukus. Veebruariks sõlmis elektri ostuks uue lepingu teise müüjaga umbes 500 sellist klienti, kellel oli ka jaanuaris olemas kehtiv leping elektri ostmiseks. Veebruaris müüjat vahetanud tarbijaid, kellel hakkab alates märtsist kehtima leping uue elektrimüüjaga, on 205. Äritarbijad peavad vana lepingu lõpetamiseks tutvuma tingimustega ja uurima kuivõrd suur leppetrahv sellega kaasneb. Eraisikud saavad paketti või müüjat vahetada trahvivabalt igakuiselt, kuid senine kogemus on näidanud, et vahetusprotsess võib venida ühe kuu asemel kahekuuseks. Avatud turu eeliste kasutamiseks vajab lepingu lõpetamise protsess selgemat reguleerimist.
Tarbijate teadlikkus on küll suurenenud, kuid avatud turu efektiivne toimimine vajab veel harjumist ja kitsaskohtade täiendamist. Avatud elektriturul suurendab hindade aktiivne võrdlemine ning teadlikkus hinna kujunemisest ja hinnamuudatustest tõenäosust leida soodsaim pakkumine. Just tarbijad saavad aktiivse käitumisega mõjutada konkurentsi turul.