Millele vahendusportaalist lennupiletit ostes tähelepanu pöörata
Lennupiletite soetamiseks on suuresti kolm võimalust – kas soetada piletid otse lennuvedajalt, läbi reisibüroo või vahendusportaali. Vahendusportaalid pakuvad mugavat võimalust võrrelda sihtkohti, lennuaegu ja hindu, kuid paraku ei süveneta alati sealsetesse müügitingimustesse.
TTJA EL tarbija nõustamiskeskuse poole pöörduti möödunud aastal platvormide vahendusel soetatud lennupiletitega seotud probleemidega ca 60 korral. Foto: pixabay
Millele portaalide vahendusel soetatud piletite puhul tähelepanu pöörata ning millised on peamised küsimused, mida reisija võiks enne soodsate lennupiletite ostmist endale esitada, selgitab tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti (TTJA) EL tarbija nõustamiskeskuse ekspert Heldin Malmet.
Euroopa turul on väga palju erinevaid vahendajaid. Eestlastele tuntumad on ehk Kiwi.com, kissandfly.at, mytrip.com, tickets.ee, gotogate.com ja edreams.com.
TTJA EL tarbija nõustamiskeskuse poole pöörduti möödunud aastal platvormide vahendusel soetatud lennupiletitega seotud probleemidega ca 60 korral. Tarbijate probleemid on vahendajate kaudu ostetud lennupiletite puhul üldjuhul samad, mis muude lennukaebuste puhul. Küll aga on kaebuse lahendamine tarbijale keerulisem ning mõnikord ei ole ka ametil võimalik tarbijat aidata, sest vahendaja ei ole tarbijaga sõlmitud lepingut rikkunud.
Mitu lepingut ma tegelikult sõlmin?
Kui tarbija soetab lennupiletid otse lennuvedaja leheküljelt, sõlmib ta lennuvedajaga ühe lepingu. Platvormi vahendusel on sõlmitavaid lepinguid rohkem.
Näiteks on Tšehhi Vabariigis registreeritud Kiwi.com lennupiletite portaal selgitanud tarbijakaebuste raames olukorda järgmiselt: Kiwi.com on maakler, kes vahendab veolepinguid lennuvedajate ja reisijate vahel, seda vastavalt klientide tellimusele. Kiwi.com-iga sõlmib tarbija vahendusteenuse lepingu, millele kehtivad Kiwi.com üldtingimused. Lisaks vormistab reisija Kiwi.com kaudu veolepingu, mis on sõlmitud reisija ja lennuvedaja vahel. Sealjuures võib veolepinguid olla mitu, olenevalt sellest, mitme vedaja piletitest reis sihtkohta koosneb.
Kui ühegi lennuga tõrkeid ei esine, siis lähebki kõik hästi. Kui aga üks lendudest hilineb või tühistatakse, tekib vahendaja kaudu soetatud lennureisiga probleem, sest teiste lendudega seotud veolepingud ju kehtivad.
Näiteks kui reisija soovib sõita Tallinnast Maltale ning sisestab vastava piletiotsingu vahendaja veebileheküljele, siis võib ta saada järgmise pakkumise: Tallinn-Malta suund ühe ümberistumisega, kus mõlemad lennud teostatakse sama vedajaga (ühtne veoleping). Malta- Tallinn suund koosneks aga kolmest lennust, vastavalt Malta-Bari, Bari-Stockholm, Stockholm-Tallinn. Sellise lennuplaani kasuks otsustades sõlmib tarbija kokku viis lepingut: ühe vahendusportaaliga, ühe sihtkohta lennuks ning kolm tagasilennuks. Kui nüüd tagasilennu puhul mõni lend hilineb või tühistatakse, on teised lepingud ja piletid jätkuvalt kehtivad ning reisija peab leidma ise võimaluse sihtkohta jõudmiseks.
Seega tasub kindlasti veenduda, kas tegemist on seotud piletitega, sest samast portaalist ostetud piletid ei tähenda kindlasti jätkulende.
Kas mu piletid on seotud ühtse veolepinguga?
Vahendusportaalid pakuvad kombineeritud lennumarsruute enamasti nii, et iga lend on erinev, mis tähendab aga seda, et kui esimene lend tühistatakse või see hilineb ja reisija jääb järgmisest lennust maha, siis tuleb sihtkohta jõudmiseks osta ise uued piletid. Lennuvedajalt ostetud seotud piletite puhul peab lennuvedaja pakkuma reisijale tasuta alternatiivse teekonna ja uued piletid lõppsihtkohta jõudmiseks. Mitteseotud piletite korral tuleb tarbijal leida ise viis sihtkohta jõudmiseks.
Kas mul on portaali pakutavatest lisateenustest kasu?
Lennuvahendusportaalid pakuvad mitmesuguseid tasulisi lisateenuseid, näiteks võimalust lennupileteid tasuta vahetada või muuta. Reisijale võib jääda mulje, et selline lisateenus kehtib kõikidele lennufirmade piletitele. Siinkohal tuleb aga arvestada et non-refundable ehk siis tühistamatute piletite puhul ei ole vahendusportaali lisagarantii soetamisest abi. Piletite eest raha tagasi saamine sõltub lennuvedaja tingimustest ning konkreetsele lennupiletile kohalduvatest tingimustest.
Samuti ei tähenda piletite muutmise garantii võimalust pileteid ja lendude kuupäevi tasuta muuta. Lennupiletiportaalid pakuvad küll sellist teenust, kuid tarbija peab uute kallimate piletite korral piletihinna vahe juurde maksma.
Kelle poole probleemide tekkimisel pöörduda?
Rahvusvaheliste piletivahendusportaalide puhul võib kaebuse lahendamine olla suhteliselt keeruline, sest tarbija ei märka enne ostu sooritamist, et tegemist on välisriigis registreeritud kauplejaga ning probleemide tekkimisel peab kauplejaga suhtlema reeglina inglise keeles. Samuti peab vastavalt kaebuse olemusest suhtlema lisaks lennuvahendusportaalile tihti ka lennuvedajaga. Reisijal, kelle soov on kombineerida oma reis erinevate vedajate poolt teostatud lendudest, tasub kaaluda Eesti reisibüroodelt teenuste ostmist, sest sellisel juhul on võimalik vahendajaga suhelda emakeeles.
Euroopa Liidus registreeritud vahendajatega tekkinud vaidluste puhul saavad tarbijad abi ja nõu küsida EL tarbija nõustamiskeskuselt, mis on TTJA piiriüleseid kaebusi lahendav üksus.
Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
MRPeasy on lihtsasti kasutatav ERP/MRP tarkvara väiketootjatele ja hulgikauplejatele (10-200 töötajat). Müük, ostud, ladu, tootmine, raamatupidamine – kõik ühes kohas!
Lahendab kompleksselt juhtimise arvestuse ja operatiivse arvestuse ülesanded, analüüsi- ning planeerimisülesanded, automatiseerib kaubandus-, finants- ja laooperatsioone.
ERP programmi Monitor tootmisettevõtetele. Monitor sobib kõige rohkem ettevõtetele, kes vajavad täielikku ERP süsteemi, mis sisaldab kõiki tööstusettevõttele vajalikke mooduleid.
TAAVI Majandustarkvara on Eesti turul olnud juba üle 20 aasta, mille jooksul on kasutajate arv kasvanud üle 1500. Tarkvara on mõeldud igasuguses suuruses ettevõtetele.
KMD INF ja firmaautode käibemaks majandustarkvaras TAAVI Finants. Taavi Tarkvara on alati kaasas käinud pidevalt muutuva seadusandlusega ning viinud oma programmidesse sisse kõik muudatused.
Taavi Tarkvara on käinud kaasas kõigi viimaste aastate uuendustega palgaarvestuses ja suudab automaatselt hallata kogu töötasude arvestamise keerulist valdkonda.
Suno365 on mugav teenus, mis on kiirelt kasutusele võetav, alati ajakohane ning kergelt ühenduv ka kolmandate osapoolte lahendusega. Hea valik nii tänasesse päeva, kui tulevikku.
Excellent pakub spetsiaalselt Eesti turu jaoks kohandatud Books 8 ja Standard ERP pilvepõhiseid äritarkvara lahendusi, mis pärinevad HansaWorldi tooteperekonnast ja pakuvad sobiva lahenduse nii raamatupidamiseks kui ka müügi- ja laohalduseks.
NOOMi puhul on tegemist keskse tarkvaralahendusega, mis sobib hästi iga suurusega ettevõttele. NOOMi eeliseks on selle väga kõrge paindlikkustase, funktsionaalsuste rohkus ning kodumaine klienditugi.
Juba 25 aastat Eesti turul tegutsenud Unifiedpost (varem Fitek) pakub e-arve ja makseteenuseid nii väikestele kui suurtele ettevõtetele kui ka avalikule sektorile.