"Ehitushinnad on praegu tänu tööjõupuudusele niigi viimase vindi peal. Riik ega eraettevõtjad pole plaane tehes veelgi suureneva hinna- ja tööjõupuudusega arvestanud ning siit edasi jäävad asjad seisma. Isegi kui kasvavad kulud välja arvata, siis pole Eestis lihtsalt piisavalt ehitajaid kuskilt korraga võtta," ütles Vahter pressiteate vahendusel.
Vahteri sõnul pole suuri infrastruktuuriprojekte nagu Rail Baltic, Eesti-Vene piir ja neljarealine Tallinn-Tartu maantee võimalik rajada samal ajal välistööjõudu piirates. "Juba praegu ei laeku avalikele ehitusprojektidele madala hinna tõttu pakkumisi, mistõttu teeb riik eelarves püsimiseks arutuid järelandmisi. Mingi asi ehitataksegi lõpuks valmis, aga tulemus ei vasta enam esialgsele plaanile ja ootusele," märkis 1Partneri tegevdirektor.
"Kohati jääb osade poliitikute jutust mulje nagu Eestis oleks kuskil tuhandeid kohalikke töötuid ehitusmehi, keda ettevõtjad ei taha tööle võtta, sest võõrtööjõudu on odavam palgata. See ei ole nii. Töömehi lihtsalt ei ole. Sarnaselt muudele sektoritele on ka ehitajate palgad kiiresti kasvanud. Palgad on nii kõrged, et osaliselt tulevad ehitajad juba ka Soomest tagasi, kuid mitte piisavalt kiiresti."
Vahteri sõnul jääb ajakirjandusest mulje justkui toodaks Eestisse igal aastal suur hulk võõrtöölisi, kuid tegelikult püsib võõrtööliste arv enam-vähem stabiilne, sest võõrtöölistel elamisluba pole ja nad lähevad projekti lõppedes koju tagasi. "Teine levinud väide on, et justkui makstaks välistöölistele sandikopikaid. Peatöövõtja maksab alltöövõtjale sama summa sõltumata sellest, kes reaalse töö ära teeb," rääkis Vahter.
"See, et meil käivad ehitamas just ukrainlased ja valgevenelased, on geograafiline ja keeleline eripära. Ega nende töömoraal meist oluliselt erinev või kehvem polegi. Võiks ju tellida puuduolevad töömehed ka Rootsist või Soomest, aga siis tuleb arvestada, et kõik läheb tunduvalt kallimaks," lisas Vahter.