20.09.2023 Kolmapäev

A1000: poed võiksid näidata hindu ka koos käibemaksu tõusuga

A1000 Market odavpoodide keti juhi Tarmo Lauringu ettepanekul võiks poed trükkida hinnasiltidele lisaks praegu kehtivatele ka jaanuarist koos käibemaksuga tõusvad uued hinnad, mis annaks võimaluse üleminekuks valmistuda ning pidurdaks varjatud hinnatõusu.

Käibemaksumäär tõuseb alates 2024. aasta 1. jaanuarist 20 protsendilt 22 protsendini.
Käibemaksumäär tõuseb alates 2024. aasta 1. jaanuarist 20 protsendilt 22 protsendini. Foto: pixabay

Selleks on vaja aga tarbijakaitse nõusolekut. "Oleme sel teemal tarbijakaitse ja tehnilise järelvalve ametiga suhelnud ja küsimus ongi pigem tehniline. Seaduse järgi peaks olema kehtiv hind visuaalselt selgelt suurem ja kuna tõesti keegi ei jõua esimesel jaanuaril kümneid tuhandeid hinnasilte korraga ümber vahetada, siis võiks üleminekuajaks olla lubatud, et siltidel on näidatud kaks hinda," ütles Lauring, lisades, et selleks võiks tarbijakaitse näiteks oktoobrist kuni jaanuarini teha hinnasiltide kujundustele erandi. 

Tema sõnul oleks lahendus sisuliselt sarnane eurole üleminekuga, mil mingil perioodil olid hinnad märgitud nii kroonides kui eurodes.

"Kahe hinna näitamine siltidel – enne ja pärast maksutõusu, oleks kaupmeestele muidugi vabatahtlik, aga seda saaks teha juba varem. Ühest küljest lahendaks see siltide vahetamise tehnilise küsimuse ning annaks ettevõtjatele piisavalt aega kohaneda," rääkis A1000 Marketi juht, lisades, et laiem mõju oleks pidurdada üldist inflatsiooni ja tarbijaid varjatud hinnatõusu eest kaitsta. 

"Praegu väidab osa kaupmehi, et hinnasilte tuleb hakata kallimate vastu mitu kuud varem vahetama, aga see on häma, mille peamine eesmärk on hindasid ennaktempos tõsta. Samuti ei usu ma, et ükski kaupmees võtab selle 2-protsendise maksutõusu kulu endale sisse, pigem ikka tõstetakse tarbijale hinda varem ja rohkem," nentis Lauring. Ta kinnitas, et A1000 Market ei plaani tõsta hindasid rohkem kui 2 protsenti maksutõusu võrra ning seejuures on ettevõttel kahe hinnaga siltide kavandid tegelikult juba olemas ja tarbijakaitse loal võtaks need ka lähiajal kasutusele. 

"Teine ja hägusam võimalus varjatud hinnatõusu pidurdamiseks oleks tarbijakaitse vedamisel sõlmida vabatahtlik ausa kauplemise lepe, millega ettevõtted ise kinnitavad, et ei tõsta hinda rohkem kui käibemaksu jagu. Eks iga kaupmees saab siis ise valida, kas soovib liituda ja seda ka oma klientidele välja öelda, kuid õigsust oleks keeruline reaalselt kontrollida," lisas A1000 Marketi juht.

Käibemaksumäär tõuseb alates 2024. aasta 1. jaanuarist 20 protsendilt 22 protsendini. 

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255