Kaupmehed: kodumaistele toidukaupadele tuleks kehtestada madalam käibemaks
Homme Kaubanduse Aastakongressil avalikustatavast küsitluse tulemusest selgus, et toiduainete madalamat käibemaksu pooldab 65% ja aktsiiside langetamist 40% küsitletud kaupmeestest. Madalam käibemaksumäär võiks kaupmeeste hinnangul olla just kodumaistel toidukaupadel, puu- ja köögiviljadel, piima- ning leiva ja saiatoodetel.
Kui vaadata toidu käibemaksumäära, siis on Eesti Euroopa Liidus kalliduselt kolmas riik, märkis Kaupmeeste Liidu tegevjuht Nele Peil. „Viimase kümmekonna aastaga on Eestis söök ja jook kallinenud kaks korda rohkem kui Euroopa Liidus keskmiselt. 2007. aastaga võrreldes on hinnatõus Eestis olnud 60%. Samal ajal on kaubandussektori juurdehindlused ühed ELi madalaimad,“ ütles Peil. „Toidu kõrge hinna tõttu ei jaksa meie inimesed osta nii mitmekesist ja kvaliteetset toitu kui keskmine eurooplane.“
Toidukaupade hinnalangust ei prognoosinud ka küsitluses osalenud kaubandusettevõtete juhid: 40% hinnangul jäävad hinnad praegusele tasemele pidama, 60% arvates aga hinnatõus jätkub. Toiduainete odavnemist ei uskunud ükski valimis olnud kaupmees.
Küsitluses käsitleti ka teisi päevakajalisi teemasid kaubanduses, nagu e-kaubandus, konkurents välismaiste kaupmeestega, tarbijakäitumine, kaubanduspinna maht ja tööjõuprobleemid. Kiiresti arenev e-kaubandus moodustab täna enamikul kaupmeestel alla 10% käibest. Samas prognoosisid pooled kaupmeestest, et viie aasta pärast toimub 12-30% müügist e-kanalite kaudu.
„Globaalsed e-kanalid on üha paremini kättesaadavad ka Eesti tarbijatele ning neid kasutatakse aina enam,“ ütles KMPG Baltic juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger. Ta rõhutas, et kui Amazoni ja teiste ülemaailmsete e-kanalite kauba kohaletoomise kiirus väheneb paarile päevale, satub Eesti kaupmees väga suure surve alla, kuna tal puudub võimalus pakkuda konkurentsivõimelist valikut ja hinda.
Natuke üle poole vastajatest tõdes, et nad tunnevad, kuidas välismaised e-poed neile konkurentsi pakuvad. Kaupmehed tõid enda konkurentsieelistena võrreldes välismaiste e-poodidega välja kohaliku kauba, kiire tarne ning eestikeelse teeninduse.