Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi pressiesindaja Gea Otsa ütles BNS-ile, et õiguskantsleri tõstatatud probleemseid kohti asuti lahendama riigikogu menetluses olnud ühistranspordiseaduse eelnõuga. "Kuigi kõnealune eelnõu kutsuti algataja poolt selle aasta 18. juunil teisel lugemisel tagasi, on plaanis see eelnõu võimalikult kiiresti uuesti riigikogu menetlusse esitada, seda võimalusel majanduskomisjoni poolse algatusena, mis võimaldaks seaduse eelnõu kiiremat menetlemist," selgitas Otsa.
Õiguskantsleri hinnangul ei reguleeri kehtiv ühistranspordiseadus piisavalt selgelt, kas ja kui palju peavad lapsed sõidu eest maksma ning kuidas oma sõidusoodustusõigust tõendama. Ühistranspordiseaduse järgi saavad ühistranspordiga tasuta sõita eelkooliealised lapsed ja õpilastele on ette nähtud sõidusoodustus kuni 50 protsenti pileti täishinnast. Vald või linn võib soovi korral õpilaste sõidusoodustust suurendada.
Tederi sõnul ei ole ühistranspordiseaduses defineeritud mõisteid „eelkooliealine laps” ja „õpilane”, mistõttu on sõidusoodustuse saamise tingimused ebaselged. Näiteks polnud õiguskantsleri poole pöördunud lapsevanemale üheselt arusaadav, kas tavapärasest aasta varem koolis käima hakanud kuueaastane laps peab sõidu eest tasuma või kas seitsme- kuni kaheksa-aastasel lapsel, kes tervislikel põhjustel alustab kooliteed aasta hiljem, on vaatamata vanusele õigus tasuta sõidule.
„Kehtiv seadus ei määratle seda, kas sõidusoodustust peaks saama teatud vanuses laps või on sõidusoodustus seotud lapse õpilasstaatusega,“ selgitas õiguskantsler. Ta lisas, et seadusest ei loe seetõttu välja, kellele, mis põhjusel ja millisel eesmärgil on sõidusoodustus ette nähtud.
Teiseks sõidusoodustustega seonduvaks probleemiks on Tederi hinnangul õpilastele kohustuslikult või vabatahtlikult antavate sõidusoodustuste küsimus. Näiteks võimaldab praegune regulatsioon vallavalitsusel anda kõikidele õpilastele 10-protsendilise sõidusoodustuse, samas määrates oma valla elanikest õpilastele 50-protsendilise soodustuse või tasuta sõidu õiguse. Kehtiva õiguse järgi on võimalik teise valla õpilased ka sõidusoodustusest ilma jätta, lubades enda omadel samal ajal sõita tasuta.
Õiguskantsleri sõnul jääb sellisel juhul selgusetuks, mis eesmärgil on seadusandja ühelt poolt sätestanud, et sõidusoodustusi antakse õpilastele kuni 50 protsendi ulatuses. Teisalt aga võimaldab seadus anda soodustusi näiteks vaid oma valla või linna elanikest õpilastele ja nende soodustust saab võrreldes teiste õpilastega suurendada isegi üle 50 protsendi.
Eelkooliealise lapse ja õpilase sõidusoodustusega üleskerkinud probleemidele osutas õiguskantsler ka 2011. aastal majandus- ja kommunikatsiooniministrile saadetud märgukirjas.
Läinud aasta märtsis algatati riigikogus uue ühistranspordiseaduse eelnõu menetlus, mis pidi muu hulgas lahendama laste sõidusoodustusega seotud kitsaskohad. Eelnõule andis arvamuse ka õiguskantsler, kelle hinnangul ei oleks kavandatud muudatused eespool kirjeldatud probleemkohti lahendanud. Ühistranspordiseaduse eelnõu võeti riigikogu menetlusest tagasi 18. juunil.