28.04.2022 Neljapäev

CityBee: sõidukijagamisteenused vajavad ligipääsu karistusregistrile

CityBee Eesti juhi Egert Kivisaare sõnul aitaks liiklusohutust parandada seadusemuudatus, mis annaks kõikidele sõidukijagamise teenusepakkujatele ja teistele rendiettevõtetele ligipääsu karistusregistrisse ning õiguse luua ühine nii-öelda "must nimekiri" liiklushuligaanidest.

Karistusregistri ligipääs aitaks ettevõtte sõnul välja arendada süsteemi, kus sõidukijagamisteenuse mobiilirakendused võtavad arvesse karistusregistri andmeid.
Karistusregistri ligipääs aitaks ettevõtte sõnul välja arendada süsteemi, kus sõidukijagamisteenuse mobiilirakendused võtavad arvesse karistusregistri andmeid. Foto: pixabay

Hetkel on igal ettevõttel oma liiklusrikkujate nimekiri, mille alusel teenuse pakkumist piiratakse, teatas CityBee. Ühise süsteemi olemasolul oleks võimalik andmeid jagada ning jälgida, et ühe teenusepakkuja juures rikkumise korda saatnud kasutaja ei saaks teenust kasutada teise teenusepakkuja juures.

Karistusregistri ligipääs aitaks ettevõtte sõnul välja arendada süsteemi, kus sõidukijagamisteenuse mobiilirakendused võtavad arvesse karistusregistri andmeid ning blokeerivad kasutajakonto kuniks juhiluba on peatatud. 

Kivisaare sõnul otsivad sõidukijagamisteenuse pakkujad iga päev lahendusi liiklusohutuse parendamiseks, et vähendada olukordi, kus rikkumisi pannakse toime renditud sõidukitega.

Näiteks võimaldab autodesse paigaldanud GPS-süsteem jälgida autode sõidukiirust. Kiiruse ületamisel saavad liiklusreeglite eirajad teavituse, lisaks on õigus kasutajakonto blokeerida. Samuti ei ole lubatud juhtida sõidukit joobes seisundis – selle tuvastamisel ootab kasutajat ees kopsakas rahatrahv ning eluaegne konto blokeerimine,

tõi ta välja.

Hoolimata CityBee ja teiste sõidukijagamise teenusepakkujate pingutustest minimeerida võimalikke rendiautodega tehtud liiklusrikkumisi, on ettevõte sunnitud tõdema oma mõjuvõimu napiks jäämist.

"Võtame näiteks õnnetuse sõidukijagamise autoga, mille puhul rendiauto lõpetab oma teekonna politsei parklas. Sellisel juhul on rendileandjal õigus saada politseilt info, millise paragrahvi alusel on alustatud väärteo- või kriminaalmenetlust, kuid samas puudub õigus saada info, mis täpselt sõidukiga juhtus. Paragrahvi alusel saame küll aimduse, kas tegemist võis olla näiteks alkoholijoobega, kuid see on siiski vaid oletus, mille alusel kasutaja luubi alla võtame ning tema sõiduõigust vajadusel piirame," selgitas Kivisaar.

"Kuigi koostöö politseiga operatiivinfo vahetamisel on muutunud sujuvamaks, siis puudub rendiettevõtetel õigus omavahel informatsiooni vahetada – seega võib täna CityBeelt eluaegse keelu saanud kasutaja rentida homme Bolti ning liikluses huligaanitsemist jätkata," nentis ta.

Sama lugu on Kivisaare sõnul juhtimisõiguse peatamisega. "Kui politsei peatab ajutiselt juhtimisõiguse ükskõik millisel põhjusel, siis ei jõua antud info rendiettevõteteni. Rendileandjatel puudub õigus ligipääsule karistusregistrisse, mistõttu ei ole võimalik süsteemidel kontrollida juhtimisõiguse kehtivust ning vajadusel juhtimisõigus peatada ka sõidukijagamise ettevõtte autoga," lisas CityBee juht.

Kuna puudub nii ligipääs karistusregistrile kui ka rendileandjate õigus luua ühtne andmebaas liiklusrikkujatest, siis võivad pahatahtlikud teenusekasutajad sõidukeid rentida ka siis, kui nad seda seaduse silmis tegelikult ei tohiks. Seega ei anna tänane õigusruum CityBee hinnangul teenusepakkujatele võimalust kasutada ära kõik meetmed, et muuta liiklemine ohutumaks.

Lisaks sellele on grupp liiklejaid, kes sõidavad rendiautodega nagu "homset päeva ei oleks", seades nii ohtu teised liiklejad, nende vara ja tervise. Kuigi CityBee soovib seesuguste juhtide rendiõigusi piirata, saab ettevõte seda teha üksnes alles siis, kui mõni taoline olukord liikluses on tekkinud. "Kuna rendileandjatel ei ole seadusega loodud õigust omavahel informatsiooni vahetada, siis võib seesugune juht minna järgmise teenusepakkuja juurde ning vähemalt ühe korra veel nii enda kui teiste elu ohtu seada," tõdes Kivisaar.

"Liikluskultuuri parandamine on pikaajaline protsess ning eeldab kõigi struktuuride ühist panust ja koostööd ning vajalike tingimuste loomist. Teenusepakkujad on valmis liikluskultuuri parandamisse panustama, kuid tuge on vaja ka riigi poolt," võttis ta kokku.

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255