20.01.2017 Reede

Hea meeskonnatöö alus on usaldus. Või kas ikka on?

Hea meeskonnatöö alus on usaldus. Kui palju see väide tõele vastab, arutleb oma blogis koolitaja Raimo Ülavere.

Raimo Ülavere, koolitaja
Raimo Ülavere, koolitaja Foto: Raimo Ülavere

Istun seda lugu kirjutades toreda hotelli Baltvilla fuajee diivanil, napilt paarkümmend kilomeetrit Riiast Tallinna poole. Just on lõppenud ühe rahvusvahelise kontserni meeskonna pooleteisepäevane offsite coaching, mille üheks teemaks oli – nagu paljude-paljude teiste meeskondade puhul – muu hulgas taas kord usaldus.

Kas usaldus meeskonnas on mingi ebamäärane, Pipi Pikksuka kuulsa Spunki taoline olend, millest kõik räägivad, ent mida oma silmaga mõõta ja näha pole võimalik? Ja veel, milline, kui üldse on usalduse tegelik mõju meeskonna tulemuslikkusele?

Uuring usalduse mõju uurimiseks

Kontrollimaks, kas “meeskonnatöö vundamendiks on usaldus” puhul on tegu heuristikaga – tajuveaga –, või kehtib see väide ka päriselus ja päris meeskondade puhul, on vaja mõõta usalduse taset ja tulemuslikkust. Ja seda eelmisel aastal Bart De Jong ja tema kolleegid Amsterdami ülikoolist just tegidki. Täpsemalt, nad võtsid ette 112 uuringut, kus oli sees 7700 meeskonna tegemised ja tulemused. Ja panid need kõik kokku üheks metauuringuks, et saada selgust, kas ja kuidas meeskonna liikmete vaheline usaldus mõjutab meeskonna tulemuslikkust. Ja uuringu tulemusena leidsid mitu huvitavat asja.

Kuidas saab usaldust meeskonnas näha

Esiteks see, kuidas usaldus (või selle puudumine) meeskonnatöö kontekstis väljendub. Lühidalt ja konkreetselt taandub usalduse olemasolu (parem on vist öelda usalduse tase) ühele väga inimlikule nähtusele – haavatavusele. Täpsemalt, selle näitamisele või selle varjamisele.

Mida avatumad on tiimiliikmed haavatavuse näitamisele, seda parem on meeskonnatöö ja meeskonna tulemuslikkus. Seda rohkem pannakse lauale ideid, seda avatumalt räägitakse ootustest teistele ja tiimile, seda tulemuslikumalt liigutakse läbi erimeelsuste. Ja vastupidi. Kui meeskonna liikmete vaheline usaldus on madal, siis tähendab see, et ei olda valmis teiste ees välja tooma oma nõrkusi, ei rutata tunnistama tehtud vigu, kui üldse, siis ollakse valmis rääkima vähetähtsatest ning sageli teisejärgulistest asjadest (näiteks, et “ma naeratan liiga vähe”). Ning oma energia ja tähelepanu suunatakse pigem isiklike huvide kaitsmisele.

Niisiis, meeskonna mõttes on võimalik usaldust näha ja seda mõõta oma haavatavuse tunnistamise ja näitamisega.

Kuidas usaldus mõjutab tulemuslikkust

Teiseks – kas usalduse tase meeskonnaliikmete vahel siis mõjutab tulemuslikkust või mitte? Ja vastus on: jah, mõjutab. Ja mõju on suurem kui muudel teguritel keskmiselt. Teadlased väidavad, et tiimiliikmete vahelise usalduse taseme järgi sai meeskonna tulemuslikkust ennustada ka siis, kui arvesse võeti usalduse taset juhi ja meeskonna vahel ning meeskonna varasemat tulemuslikkust. Ehk usaldus meeskonna liikmete vahel oli endiselt väga oluline meeskonna tulemuslikkuse mõjutaja, kui meeskond oli varem olnud edukas ning valmis oma juhiga läbi tule vee ja vasktorude minema.

Eriti suur on usalduse mõju autoritaarse juhtimisega tiimides

Ja kolmandaks. Mida rohkem meeskonnaliikmete töö sõltub üksteisest, seda olulisem oli usalduse taseme mõju meeskonna kui terviku tulemuslikkusele. Kõige kaalukam oli usalduse osa meeskondades, kus juht teeb otsuseid ja meeskond täidab need sisuga. Usalduse kaalukus oli aga nõrgim meeskondades, mille liikmed on töö mõttes omavahel üsna lõdvalt seotud ning kes saavad oma töösse puutuvad otsused ise ära teha. See on ka intuitiivselt mõistetav – kui sa saad töö ja otsused ise teha, pole vajadus teiste usaldamiseks nii suur.

Virtuaalsetes tiimides erinevust ei leitud

Ja veel. Teadlased uurisid ka usalduse mõju erinevust virtuaalsetes meeskondades versus nii-öelda näost näkku töötavate meeskondadega. Ja ka seda, millist rolli mängib usaldus ajutistes meeskondades, võrdluses pikaajaliste tiimidega. Ent nende võrdluste juures nentisid teadlased, et “vaja on lisauuringuid”, ning olulisi erinevusi vähemasti nende andmete põhjal ei tuvastatud.

Kuidas usaldust kasvatada?

Usalduse kasvatamiseks meeskonnaliikmete vahel on olemas päris konkreetseid harjutusi, mida ka meeskonna coaching’us kasutan. Kuna ka minevikumälestuste jagamine, sarnastest – ja erinevatest – kogemustest rääkimine on üks lihtsamaid ja kiiremaid viise usalduse kasvatamiseks, siis kui järgmine kord meeskonnaga kokku saate, on ehk hea mõte alustuseks teha avaring, paludes kõigil vastata küsimustele:

  • Kus sa üles kasvasid?
  • Mitu õde-venda sul on ja kus sa vanuselt nii-öelda järjekorras asud?
  • Milline oli sinu jaoks oluline, tähtis, meeldejääv lapsepõlve väljakutse?

Nii lihtne see ongi. Ja kui meeskond vaatab sind esialgu suurte mõistmatute silmadega, siis saad alati täie kindluse ja faktidele tuginedes öelda: “See kasvatab usaldust ja usaldus on meeskonna vundament.“

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255