Soome meteoroloogiainstituudi (FMI) andmetel tabas 2022. aasta maist kuni septembri keskpaigani Eestis maapinda 29 601 välgulööki. Suurim osa äikesetormidest leidis seejuures aset juunis, mil registreeriti 11 863 välgulööki, juulis ja augustis jäi vastav näitaja mõlemal kuul ligi 8800 piiresse.
Telia kvaliteedijuhtimise osakonna protsessijuht Indrek Fridolini sõnul saab igal suvel äikesest tingitud ülepinge tõttu Eesti kodudes kahjustada terve hulk erinevat koduelektroonikat, alustades teleritest ning lõpetades digibokside ja ruuteritega.
Maakondade lõikes registreeriti Telia poolt 2022. aastal kõige rohkem äikesega seotud kliendipöördumisi Harjumaal, Viljandimaal, Jõgevamaal, Tartumaal ja Ida- Virumaal. Kõige vähem kliendipöördumisi tuli aga Hiiumaalt, Raplamaalt, Saaremaalt ja Järvamaalt.
Kuigi äike kahjustab kodutehnikat igal aastal, on siiski positiivne, et konkreetselt Telia kliente puudutavate äikesekahjude hulk on viimastel aastatel olnud langustrendis.
„Kui 2022. aastal registreerisTelia 1241 äikesega seotud kliendipöördumist, siis aasta varem oli see number märgatavalt suurem ehk 2225 pöördumist. Ühest küljest on kahjude hulga vähenemisele kaasa aidanud meie poolt tehtud investeeringud tehnoloogiasse ja uutesse lahendustesse, mis aitavad äikesekahjusid ennetada. Teisalt saame aga kiita oma kliente, kelle teadlikkus võimalikest ohtudest on pidevalt paranenud ning on näha, et kodudes suhtutakse äikesega seotud riskidesse üha tõsisemalt,“ ütles Fridolin.
Sarnaselt varasemate aastatega saadab Telia ka tänavu oma klientidele äikese eest hoiatavaid SMS sõnumeid. Tegemist on koduteenuste klientidele suunatud SMS-teavitusega, mis informeerib lähenevast äikeseohust interneti- ja TV-teenuse kasutajaid. Kõnealuse lahenduse puhul kontrollib tehisintellekt igal hommikul ja õhtul järgneva 12 tunni ilmaennustust ning enam kui 40-protsendise äikese esinemise tõenäosuse korral edastatakse neis piirkonnades asuvatele klientidele SMS-teavitus.
Telia protsessijuhi hinnangul on eelhoiatavate sõnumite toel igal aastal ära hoitud terve rida kahjujuhtumeid, kuna paljud kliendid eemaldavad tänu sellele oma koduseadmed elektrivõrgust.
„2022. aasta suveperioodil saatsime oma klientidele kokku üle 175 000 hoiatava SMS-sõnumi. Kliendid on eelteavituse väga hästi vastu võtnud ning läinud aastal loobus eelteavitusest vaid 0,06 protsenti SMS-i saanud klientidest, mis näitab, et tegu on hinnatud lahendusega,“ märkis Fridolin.
Sellele lisaks pakub Telia klientidele, kelle koduteenused (koduinternet, TV-teenus) on äikesetormi tõttu ajutiselt häiritud, piiramatu mahuga mobiilset internetti, mida saab kasutada kuni äikesest tingitud rikke kõrvaldamiseni. Sellist võimalust kasutas läinud aastal ligemale 800 Telia klienti.