Tähtis on, et Vabariigi Valitsus teavitaks kriteeriumitest, millal hakatakse piiranguid leevendama ja/või kaotama, või ka riski suurenedes piiranguid kehtestama ja/või karmistama. Hetkel jääb lähtealuste tekst selles osas väga üldiseks ning ei anna huvitatule soovitud infot.
On mõistetav, et väga konkreetsete kriteeriumite kehtestamine ei ole alati võimalik ning hinnata tuleb erinevaid kriteeriume kogumis, kuid avalikkuse ootus on, et kriteeriumid oleksid oluliselt detailsemad kui praegu. Samuti on raamatus välja toodud, et täpsema piirangute leevendamise kava koostab Vabariigi Valitsus eraldi dokumendina. Selline lahendus, kus väga üldised kriteeriumid on ühes dokumendis ja detailsemad kriteeriumid teises dokumendis, süvendab segadust ja muudab info saamise keerulisemaks.
Riskitasemete defineerimine
Kuna lähtealused on suunatud nii inimestele, ettevõtjatele kui ka muudele organisatsioonidele, siis peaks lähtealuste sõnastus olema võimalikult lihtne ja arusaadav igaühele. Praegu muudab tekstist arusaamise raskemaks see, et lähtealustes ei ole kirjas, mida loetakse madalaks, keskmiseks, kõrgeks ja väga kõrgeks riskiks. Selleks, et saada aru, mida konkreetne riskitase tähendab, tuleb lugejal minna kriis.ee lehele (https://www.kriis.ee/et/riskitasemed), kus on koroonaviiruse leviku riskitasemed lahti selgitatud. Koda tegi ettepaneku lisada riskitasemete osa ka lähtealustesse, et lugeja ei peaks erinevatest allikatest infot otsima.
Piirangute muutmine peab olema selge põhjusega
Koja hinnangul on täna ka paljudele ettevõtjatele jäänud mulje, et majanduse taasavamise aluseks olevaid kriteeriume muudetakse ajas ilma põhjendusteta järjest karmimaks ja nii lükkub avanemine järjest kaugemale. See tekitab aga nii usaldamatust kui ka võimatust oma tegevust planeerida sh täita tööandjal oma kohustusi töötajate ees. Seetõttu tuleks lähtealustes üle korrata ka see, et piirangute ja leevendamiste aluseks olevaid kriteeriumeid muudetakse vaid uuenenud teadmiste tekkimisel koos vastava info avalikustamisega.
Võrdne kohtlemine peaks olema aluspõhimõte
Koda leiab, et piirangute kehtestamise aluspõhimõttena peaks eraldi käsitlema ka võrdse kohtlemise põhimõtet, mida on tänases situatsioonis just kaubandusele kehtestatud piirangute puhul ka ette heidetud. Kui aktsepteerime, et nn traditsiooniline toidupood võib hakata piirangute tingimustes üha enam keskenduma ka muude sh ehitusmaterjalide, aiakaupade või rõivaste müügile, siis oleks ebavõrdne nõuda, et aianduspood ei võiks ennast operatiivselt „ümber kujundada“ toidukaupluseks või lemmikloomakaupluseks. Võimalike, tulevikus tekkida võivate vaidluste vältimiseks oleks vajalik ennetavalt mõelda välja töötada põhjalikumad piirangute seadmise kriteeriumid.
Piirangud peaksid olema täpsemad ja sihitumad
Oluline on ka rohkem tähelepanu pöörata põhimõttele, et edaspidi püütakse veelgi täpsemalt ja sihitumalt kehtestada erinevaid piiranguid. Praegu on piiranguid peamiselt kehtestatud lausaliselt ja mitte väga sihitatult, mis võib olla küll lihtsam ja kergem ka järelevalve aspektist, kuid on jällegi suurema majandusliku mõjuga. Samal ajal ei ole alati aru saada, kas seda toetab ka piisav meditsiiniline argumentatsioon. Näiteks juhul kui probleemiks on erapeod või nakkuse levik kinnistes ruumides, kus viibib palju inimesi koos, on küsitav, kas proportsionaalne meede on kaubanduse, huvitegevuse ja sporditegevuse lausaline piiramine või oleks võimalik soovitud eesmärki saavutada ka kitsamate ja spetsiifilisemate meetmetega. Täna on ettevõtjatele jäänud sageli selgusetuks, kas ja kuivõrd sellist analüüsi on üldse peetud või erinevaid alternatiive kaalutud.
Piirangute kehtestamisega seotud toetusmeetmed
Koda tegi ka ettepaneku lisada lähtealustesse põhimõte, et toetusmeetmete tingimused tuleb avalikustada piirangute kehtestamisel või siis mõjuval põhjusel väga lühikese aja jooksul pärast piirangu kehtestamist. Varasemalt on olnud juhtumeid, kus toetusmeetme tingimused avaldatakse nädalaid pärast piirangute kehtestamist. See tähendab, et isikud jäävad pikaks ajaks teadmatusse, kas ja millisel kujul plaanib riik osaliselt hüvitada piirangutega tekkinud kahju. Selliseid olukord on mõistlik edaspidi vältida.