Saneerimisseadus pigem ei ole soovitud tulemust andnud, eelkõige
põhjusel, et kohtud ja ka osa saneerimisnõustajaid ei ole seadust
ühetaoliselt, kõigile asjaosalistele arusaadavalt ega ka mitte tõhusalt
rakendanud, kommenteeris vandeadvokaat Vaher.
Samas on saneerimisseadus Justiitsministeeriumi hinnangul toiminud
viisil ja mahus, mida ministeerium seaduseelnõu kirjutamisel prognoosis.
"Seejuures ei taha me muidugi väita, et saneerimisseadus oleks täiuslik
ning kunagi ümbervaatamist ei vajaks. Uutest seadustest rääkides on
siiski oluline rõhutada, et igasugune uus regulatsioon vajab
sissetöötamiseks aega ning igat kitsaskohta kohe parandama rutata ei ole
mõistlik. Seega justiitsministeerium jälgib ka saneerimisseaduse
rakendumist ning vajadusel teeme koostöös praktikutega
muudatusettepanekud," märkis saneerimisseaduse eelnõu üks
põhiautoritest, justiitsministeeriumi eraõiguse talituse juhataja Indrek
Niklus BNS-ile.
Vaheri hinnangul peaks saneerimismenetlus olema kiire, selge ja
konkreetne, kuid praktikas see nii ei ole. "Hinge vaakuval ettevõtjal ei
ole aega ega resursse tegeleda teadmatuses ootamisega, samuti ei ole
võlausaldajal võimalik istuda ja oodata, mis tema nõudest saab. Seega,
täna on nii, et parem oleks saneerimismenetlust vältida," lausus Vaher.
Saneerimismenetluses on Vaheri hinnangul peamisteks ohtudeks, et see
võib osutuda kas pankrotimenetlusega venitamise vahendiks või ühele või
paarile võlausaldajale "ärategemise" katseks või takerduda lihtsalt
kohtu taha ilma erilise põhjuseta.
Vaher tõi näite selle aasta suvest, kus kohtus eksis seaduses ja
riigikohtu lahendites üheseltmõistetavalt sätestatud elementaarsete
tähtaegade suhtes, ja mitte paari päeva, vaid mitme kuu võrra.
"Osalejate õiguste kaitse saneerimismenetluse venimise vastu sisuliselt
ei toimi, asja venimise vastu midagi protsessuaalselt efektiivset ette
võtta ei ole võimalik, sest võimalik määruskaebus jääb samuti esimese
astme kohtusse nii-öelda kinni," selgitas vandeadvokaat.
Kavadega seonduv sisuline oht on Vaheri sõnul see, et kuna nõuete
ümberkujundamise võimalused seaduses on avarad, siis aeg-ajalt ei suuda
võlgnikud ja saneerimisnõustajad vastu panna kiusatusele neid võimalusi
võlausaldaja vastu kuritarvitada.
"Kahjuks on ka näiteid, kui selliseid "ärategemise" kavasid on esimese
astme kohtus kinnitatud ja mõni hüpoteekidega tagatud võlausaldaja on
saanud tõeliselt "külma duši". Sellised katsed ei ole teinud head ja on
muutnud võlausaldajad umbusklikuks ja vastumeelseks saneerimise kui
sellise suhtes," märkis Vaher.
Menetluse pahupoolelt tõi Vaher esile, et kuna asjad on reeglina antud
lahendada pankrotikohtunikele, siis saneerimisavaldust esitav ettevõtja
võib sattuda "vihma käest räästa alla" seeläbi, et kohus ei pruugi
saneerijaks määrata võlgnikku tegelikult nõustavat ja usalduslikus
suhtes olevat saneerimisnõustaja kandidaati, vaid võidakse määrata
hoopis kohtu soosikuks olev pankrotihaldur.
Taoline risk on Vaheri sõnul üheks barjääriks, mis takistab
saneerimiskõlblikel võlgnikel õigeaegset kohtu poole pöördumist.
"Saneerimisnõustaja tasustamise määrus on aga täiesti arusaamatu ja võib
tekitada olukordi, kus saneerimisnõustaja nõuab selle alusel
hiigeltasu, mis iseenesest ettevõtja pankrotti võib viia," lausus ta.
Sisu poolest saneerimiskõlblikel ettevõtetel on mõtet vältida kohtuga
seonduvaid riske ja üritada võlausaldajatega asjad lahendada väljaspool
ametlikku saneerimismenetlust ehk saneerida ilma saneerimisseadust mängu
toomata. Saneerimisavalduse esitamist on Vaheri sõnul mõtet kaaluda
vaid siis, kui asjasse on segatud eriti kiuslik ja pahatahtlik
võlausaldaja, kelle eesmärgiks on võlgnik pankrotti ajada või saada
teiste võlausaldajate arvelt eeliseid.
Vaheri hinnangul tasuks mõelda seaduse mõningase muutmise peale, et
saneerimismenetlus oleks kiirem ja konkreetsem. "Ühtlasi tuleks
vähendada ka kohtu diskretsiooni ja rohkem seadusega ette kirjutada,
millistes piirides on nõuete ümberkujundamine üldse mõeldav. Ja
loomulikult tuleks kiiremas korras tühistada saneerimisnõustajate
tasusid puudutav määrus, tasu peaks olema võlgniku ja saneerimisnõustaja
omavahelise kokkuleppe küsimus ja taolise kokkuleppe olemasolu peaks
olema saneerimisnõustaja ametisse määramise eelduseks," sõnas Vaher.
BNS