Ilmselt
kõige põhimõttelisem muudatus, mida kavandatakse on üleminek nn
spetsiaalsuspõhimõttelt universaalsuspõhimõttele. Teisiti öeldes
tähendab see seda, et kui praegu on karistusseadustiku järgi võimalik
juriidilist isikut karistada üksnes nende süütegude eest, mille puhul on
selgesti sätestatud vastutus ja karistus juriidilisele isikule, siis
kõnealuse eelnõuga soovitakse selline lähenemine kaotada. Eelöeldu
tähendab sisuliselt seda, et juriidiline isik saaks vastutada kõigi
selliste süüteokoosseisude järgi, mille puhul on vastava süüteokoosseisu
täitmine loogiliselt võimalik juriidilise isiku poolt. Karistusseaduse
kohaldajal on seega kohustus kontrollida, kas süüteo on toime pannud
juriidilise isiku huvides tema organ, selle liige või pädev esindaja,
ning kui see tingimus on täidetud, siis tuleb kõne alla ka juriidilise
isiku vastutusele võtmine. Samas pole kirjeldatud lähenemise puhul
ilmselt välistatud see, et enne asja sisulist arutamist tekivad
vaidlused selle üle, kas teatud süütegude toimepanemine on üldse
võimalik juriidilise isiku poolt. Sellest tulenevalt ei pruugi
universaalsuspõhimõtte kohaldamine olla kooskõlas põhimõttega, et
isikule peab olema üheselt arusaadav, milline tegu on karistatav.
Juriidilise
isiku vastutuse puhul tõusetub mõistagi küsimus sellest, keda saab
lugeda juriidilise isiku pädevaks esindajaks? Eelnõuga soovitakse selles
osas karistusseadustikku täiendada ja sätestada, et „juriidilise isiku
pädev esindaja on isik, kellel on ülesanne kaitsta juriidilise isiku
huve tasulise või tasuta tehingu alusel või muul viisil juriidilise
isiku kontrollile alludes ülesande täitmiseks antud pädevust kasutades“.
Eelnõu seletuskirjas selgitatakse, et kui süüteo toimepanija tegutseb
omal algatusel, ei saa juriidilist isikut pidada süüteo eest
vastutavaks. Ülesanne või seostatus juriidilise isikuga tehingu vms
alusel ei eelda, et juriidiline isik (või selle juhtivtöötaja) annaks
isikule käsu süütegu toime panna või kasutaks isikut süüteo
toimepanemisel ära (kaastäideviimine, vahendlik täideviimine). Pädev
esindaja võib otsustada süüteo juriidilise isiku huvides toimepanemise
iseseisvalt, kasutades ära olemasoleva tehingu või muu kontrolli
lünklikkust, puudulikkust või pealiskaudsust. Juriidilisel isikul on
eelnõu kohaselt kohustus tagada, et tema kontrollile alluvad isikud ega
temaga tehinguga seotud isikud, kellel on ülesanne kaitsta juriidilise
isiku huve, ei paneks toime süütegusid tema huvides. Ühesõnaga oleks
juriidilisel isikul kohustus rakendada vajalikke ja kohaseid meetmeid
(nt asjakohased käitumisjuhiseid, eetikakoodeksid jms) hoidmaks ära oma
pädevate esindajate kuritarvitusi, sest vastasel juhul järgneks ka
juriidilise isiku enda vastutus.
Eelöeldu täpsustuseks
soovitaksegi karsitusseadust täiendada veel sättega, mis näeb ette
järgmist: „Juriidiline isik ei vastuta pädeva esindaja toime pandud
süüteo eest, kui juriidiline isik oli enne süüteo toimepanemist
kasutusele võtnud süüteo toimepanemise ennetamise ja õiguspärase
käitumise tagamise meetmed, välja arvatud juhul, kui vaatamata
kasutusele võetud meetmetele pädeval esindajal oli alust eeldada, et
juriidiline isik kiidab tema poolt süüteo toimepanemise heaks.“
Tarvitusele võetud meetmete osas peaks menetleja hindama, kas need on
proportsionaalsed vastava olukorraga (juriidilise isiku suurus,
organisatsiooni keerukus, positsioon turul, risk õiguserikkumistele
jne), tegelikult ja süstemaatiliselt rakendunud ja tõhusad. Seega
formaalne meetmete olemasolu ei ole piisav vastutuse vältimisel. Oluline
on see, et vastavad meetmed täidaks ka reaalselt oma eesmärki. Paraku
pole eelnõus meetmete osas regulatsioon konkreetne, mistõttu muutuksid
aktuaalseks ilmselt vaidlused selle üle, kas meetmed olid piisavad või
mitte. Ilmselt venitaks see ka asja menetlemise aega. Seega tegemist
poleks ilmselgelt positiivse nö kõrvalmõjuga.
Eelnõuga soovitakse
täpsustada nii avalik-õigusliku kui ka eraõigusliku ametiisiku mõistet.
Eesmärgiks on ühtlustada siseriiklikus õiguses vastavat mõistet ja
ühtlasi viia see kooskõlla Eesti poolt endale võetud rahvusvaheliste
kohustustega. Eelnõu kohaselt on avalik-õiguslik ametiisik (KarS § 288
lg 1) „füüsiline isik, kellel on ametiseisund, sõltumata positsioonist
ja sellest, kas ta täidab avalikku ülesannet alaliselt või ajutiselt,
tasu eest või tasuta, teenistuses olles või vabakutselisena, lepingu,
nimetamise või valimise alusel. Ametiseisund on pädevus teha teise isiku
jaoks siduv otsus, toiming või tehing või osaleda sellise otsuse,
toimingu või tehingu tegemises või sisulises ettevalmistamises.“ Seega
rõhutatakse, et ametiisik ei pea olema tingimata juhtival positsioonil,
vaid oluline on see, et tal on pädevus sisuliselt mõjutada teisele
isikule siduva otsuse tegemist. Seletuskirjas selgitatakse, et üldjuhul
pole nt asutuse sekretäril pädevust koostada otsuse teksti ja sellisel
juhul ei saa teda ametiisikuks lugeda. Kui sekretäril siiski on see
pädevus, siis on ta otsuse sisuline ettevalmistaja ja seega ametiisik.
Eraõigusliku
ametiisku mõiste seondub kuritegudega, mis puudutavad pistist ja
altkäemaksu (KarS §§ 293-298). Eelnõu sõnastab eraõigusliku ametiisiku
mõiste järgmiselt: „Ametiisik käesoleva seadustiku §-des 293–298
nimetatud kuritegudes on ka füüsiline isik, kelle ametiseisund seisneb
pädevuses kaitsta teise füüsilise isiku või eraõigusliku juriidilise
isiku huve tasulise või tasuta tehingu alusel või muul viisil teise
isiku kontrollile alludes.” Seega realiseerub eraõigusliku ametiisiku
ametiseisund pädevuses esindada teist isikut. Kui eraõiguslik ametiisik
ei esinda teist isikut oma teoga, siis ei ole ta käsitatav ametiisikuna.
Oluline
on kindlasti märkida, et eelnõuga plaanitakse sundlõpetamine
karistusõigusliku sanktsioonina juriidilisele isikule kaotada. Viimast
põhjendatakse sellega, et kuivõrd juriidilise isiku sundlõpetamise
kohaldamiseks eksisteerivad tõhusalt kohaldatavad alused väljaspool
karistusõigust (tsiviilseadustiku üldosa seaduse § 40), on
sundlõpetamine karistusõigusliku sanktsioonina ülemäärane. Seega jääb
juriidilise isiku sundlõpetamise võimalus iseenesest alles. Samas võib
siin tõstatada küsimuse kas sundlõpetamise kohaldamise võimalus on
selliselt piisavalt ettenähtav. Sundlõpetamine on ikkagi kõige karmim
meede juriidlise isiku suhtes ja selle kohaldamise juhud peaksid olema
üheselt arusaadavad ja ettenähtavad. Kui sundlõpetamist saab sisuliselt
ikkagi käsitleda karistusena mingi süüteo toimepanemise eest, siis peaks
see kui karistuse liik olema sätestatud karistusseadustikus.
Lisaks
eeltoodule väärib esiletoomist muuhulgas ka see, et soovitakse
laiendada nende juriidiliste isikute ringi, keda saab vastutusele võtta
süütegude toimepanemise eest. Nimelt sedastab kehtiv seadus, et
juriidilise isiku vastutust sätestavaid sätteid ei kohaldata riigile,
kohalikule omavalitsusele ning avalik-õiguslikule juriidilisele isikule.
Eelnõuga soovitakse muuta vastava sätte sõnastust selliselt, et
„avalik-õiguslikud juriidilised isikud“ asendatakse mõistega
„riikidevahelised organisatsioonid“. Viidatud muudatus tooks kaasa
selle, et eelpool nimetamata avalik-õiguslikke juriidilisi isikuid on
võimalik võtta vastutusele samamoodi kui eraõiguslikke juriidilisi
isikuid. Eelnõu koostajad selgitavad seda muudatust asjaoluga, et
kuivõrd avalik-õiguslikud juriidilised isikud on üha enam tegevad
eraõiguslikus sfääris, puudub senisel immuniteedil põhjendus.
Kokkuvõttes
on muudatuste eesmärk muuta juriidiliste isikute vastutuselevõtmise
regulatsioon tõhusamaks. Samas tekitavad mõned kavandatavad muudatused
küsimusi kooskõlast karistusõiguse põhimõtetega, mistõttu vajavad need
Kaubanduskoja hinnagul veel täiendavat analüüsi selles osas, kas nende
muudatuste ellurakendamine eelnõus väljapakutud kujul on põhjendatud ja
vajalik.
Eelnõu teksti ja seletuskirjaga saab tutvuda Koja kodulehel www.koda.ee. Ettepanekud ja arvamused palume saata aadressil See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud..
Poliitikakujundamise- ja õigusosakonna jurist