Justiitsminister Kristen Michali sõnul näitasid nii
justiitsministeeriumis läbiviidud analüüs kui riigikontrolli audit, et
tänane majanduslike huvide deklareerimise süsteem pole tõhus ega kanna
sellele pandud eesmärki.
„Tulevikus peaksid ametiisikud oma huvide deklaratsiooni lisaks oma
isiklikule varale kirja panema ka kogu muu nende käes püsivalt kasutuses
oleva vara. See peaks välistama võimalikud olukorrad, kus ametiisik
deklareerib ainsa varana oma nimel oleva vana Fordi, samas kui tema
püsivas kasutuses olevad suvila, maja või auto on abikaasa nimel ja
seega ei kajastu ka deklaratsioonis. Eelnõus on vara kasutamise piir
seatud neljale kuule, ilmselt saame arutelude käigus mõelda ka selle
üle, kas see piir on paras või teeme seda veel lühemaks," selgitas
Michal.
Samuti tuleb uue seaduse järgi deklareerida oma välismaal oleva vara,
nõuded teiste isikute vastu, varalised annetused ning kõrvaltegevus,
dividenditulu ning muud (sh mittemajanduslikud) asjaolud, mis sisaldavad
korruptsiooniohtu.
Ministri sõnul on korruptsiooni ennetamisel väga suur osa ka avalikkuse
kontrollil. "Seetõttu luuakse uuendusena veebis avalik register, kus
isik peab vaid täiendama eeltäidetud deklaratsiooni andmeid ning selle
elektroonselt registrile esitama. Deklaratsiooni andmetele on internetis
kõigile juurdepääs olemas, seega saab kohe vaadata, kas ametiisiku
deklareeritud vara on kooskõlas sellega, mida ta igapäevaselt kasutab.
See aitab ära hoida olukordi, kus ametiisikule on antud tasuta kasutada
näiteks korter või auto - edaspidi peab see kõik deklareeritud olema,"
ütles Michal.
Eelnõu kohaselt väheneks ka deklaratsioone esitavate ametnike arv, kuna
praegu deklareerivad oma majanduslikke huve tuhanded ametnikud, kelle
mõju avalikes huvides tehtud otsustele on üsna kaudne. „See tähendab
ühtlasi, et enamikku nendest deklaratsioonidest ei jõua keegi sisuliselt
kontrollida. Seega oleks otstarbekam, kui deklaratsiooni esitamise
kohustus oleks vaid väiksemal otseste otsustajate ringil ning nende
deklaratsioone ka kontrollitaks,“ sõnas justiitsminister.
Eelnõu ühe autori, justiitsministeeriumi kriminaalpoliitika osakonna
nõuniku Tanel Kalmeti sõnul täpsustatakse eelnõuga ka ametiisikute
toimingu- ja tegevuspiiranguid, kuna tänane regulatsioon on selles osas
hulga probleeme tekitanud. „Esiteks ei ole ka see süsteem täna
piisavalt läbipaistev ning teiseks ei ole see kooskõlas ka inimeste
põhiõiguste piiramise üldise loogikaga,“ leidis Kalmet.
Kalmeti selgitusel on peamiseks erinevuseks kehtiva seadusega see, et
eelnõus lähtutakse ametiisiku kõrvaltegevuse vabaduse põhimõttest. „See
tähendab, et üldiselt on ametiisikul lubatud ettevõtjana või teise
tööandja juures töötamine välja arvatud juhul, kui esinevad alused selle
keelamiseks.“
„Üldjuhul ei ole näiteks mingit põhjust keelata ametnikul mahetalu
pidamist või reisiraamatute väljaandmist juriidilise isiku kaudu, kui ta
oma ametikohustustest lähtuvalt selle firmaga tehinguid ei tee ega muud
moodi kokku ei puutu,“ tõi Kalmet näiteks. „Täna see siiski võimalik ei
ole, mistõttu pannakse formaalselt juhatuse liikmeks abikaasa või ämm,
reaalselt aga tegeletakse juhtimisega edasi.“
Uus korruptsioonivastase seaduse eelnõu põhineb mitmete riikide, nagu
näiteks Suurbritannia, Kanada, USA ja Saksamaa korruptsioonivastasel
normistikul ja praktikal ning rahvusvaheliste organisatsioonide
juhendites ja uurimustes esitatud soovituste analüüsil. Samas
arvestatakse eelnõus konkreetselt Eesti olusid ja vajadusi, kuna selle
väljatöötamisel on kasutatud ka justiitsministeeriumi uuringuid.
Justiitsministeerium