Esmalt tuleb selgitavalt märkida, et raamatupidamise seadust (RPS)
täiendati 2009. aastal rakendussättega § 62 lg 1.1 (jõustus 2010.
aastal), mis nägi ette erandi teatud raamatupidamiskohustuslastele (nt
finantsteenuse osutajad, rahvusvaheliste finantsaruandluse standardite
alusel majandusaasta aruannet koostavad isikud jt) taksonoomia ja
taksonoomia vormide kasutamisel majandusaasta aruande koostamisel.
Vastav erand lubab asjaomastel isikutel koostada ja esitada
majandusaasta aruande pdf-formaadis ning annab õiguse mitte lähtuda
taksonoomiast ja taksonoomia vormidest kuni 1. jaanuarini 2012. Antud
kuupäeva lähenemine tingis ka kõnealuse eelnõu koostamise vajaduse ning
eelnõuga nähaksegi ette, kuidas eelnimetatud raamatupidamiskohustuslased
peavad järgima taksonoomiat ning taksonoomia vorme alates 1. jaanuarist
2012.
Eelnõu näeb ette, et raamatupidamiskohustuslased, kes koostavad oma
majandusaasta aruannet rahvusvaheliste finantsaruandluse standardite
alusel (nt ettevõtted, kes on noteeritud börsil, finantsasutused,
kindlustusettevõtjad) või kelle peamine ja püsiv tegevus on
krediidiasutuste seaduse mõistes finantsteenuse pakkumine (nt pangad,
liisingettevõtted) või need, kes koostavad konsolideerimisgrupi
majandusaasta aruande, ei pea majandusaasta aruande koostamisel lähtuma
taksonoomiast ja taksonoomia vormidest. Nimetatud isikud võivad esitada
äriregistrile oma majandusaasta aruande pdf-formaadis. Kui
rahandusminister peaks kehtestama neile spetsiaalsed taksonoomia vormid,
siis tuleb mõistagi viimaseid kohaldada. Eelnõu seletuskirjas
selgitatakse, et kõigi kolme erandi puhul on üldjuhul tegemist
raamatupidamiskohustuslastega, kelle majandusaasta aruanded on sisult
vähem standardsed ning oma mahult suuremad kui väikse või keskmise
suurusega tootmis- või teenindusettevõtte majandusaasta aruanded.
Sellest tulenevalt on ka põhjendatud vastava erandi tegemine.
Siinkohal tuleb täpsustavalt märkida, et eelnimetatud isikutele on eelnõus antud võimalus mitte kohaldada majandusaasta aruande koostamisel RPS § 14.1 lg 3 nimetatud taksonoomiat ja taksonoomia vorme, kuid sealjuures pole keeldu neid siiski kohaldada. Seletuskirjas selgitatakse ka lähemalt vastavaid alternatiivseid võimalusi.
Kui rääkida raamatupidamiskohustuslastest, kes koostavad oma majandusaasta aruannet rahvusvaheliste finantsaruandluse standardite alusel, siis võimaldatakse neil eelnõu jõustumisel alates 1. jaanuarist 2012 kasutada ka kasumit taotleva raamatupidamiskohustuslase raamatupidamise aastaaruande vorme (RPS § 14.1 lg 2), kui ettevõte hindab need vormid sobilikuks oma majandusaasta aruandele. Kirjeldatud regulatsioon peaks eelnõu autorite arvates olema selliste ettevõtete huvides, kes koostavad küll majandusaasta aruannet rahvusvaheliste finantsaruandluse standardite alusel, kuid ettevõte väiksusest tulenevalt on nende majandusaasta aruanne lihtne ning mahub samadesse vormidesse kui Eesti hea raamatupidamise tava kohaselt koostatud majandusaasta aruanne.
Finantsteenuse pakkujatel oleks eelnõu kohaselt võimalus soovi korral kasutada elektroonilises aruandluskeskkonnas spetsiaalseid taksonoomia vorme, mis rahandusministeerium on nende vajadusi arvestades välja töötanud.
Konsolideerimisgrupi majandusaasta aruande koostajate osas märgitakse seletuskirjas, et kui aruande koostajad soovivad ning väljatöötatud konsolideeritud aruande vormid sobivad ettevõtte konsolideeritud majandusaasta aruande koostamiseks, siis oleks neil võimalus neid kasutada elektroonilises aruandluskeskkonnas.
Eelnõuga soovitakse vähendada ka ettevõtjate halduskoormust majandusaasta aruande vormistamisel. Nimelt peab kehtiva seaduse kohaselt (RPS § 25 lg 1) majandusaasta aruande allkirjastama tegevjuhtkond, st kõik juhatuse liikmed. Vastavat regulatsiooni soovitakse muuta selliselt, et piisaks ainult ühest tegevjuhtkonda kuuluva isiku allkirjast. Viimatiöeldu kehtib mõistagi ainult sellisel juhul, kui kõigil tegevjuhtkonda kuuluvatel isikutel (juhatuse liikmetel) on õigus ettevõtet iseseisvalt esindada. Kui ettevõtet saavad esindada juhatuse liikmed ainult ühiselt, siis oleks endiselt vajalik kõigi juhatuse liikmete allkiri.
poliitikakujundamise- ja õigusosakonna jurist,
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda
http://www.koda.ee/