Lang märkis elektrituruseaduse muutmise eelnõu kohta, et "toetame
põhimõtteliselt ideed vaadata üle taastuvenergia toetusskeem ning teha
selles vajadusel põhjendatud muudatused, kuid need muudatused peavad
põhinema põhjalikul analüüsil ning olema kooskõlas põhiseaduses
sätestatud põhimõtetega."
Justiitsministeeriumi hinnangul ei põhine eelnõus kavandatav
regulatsioon igakülgsel ja põhjalikul analüüsil ning samuti ei ole
muudatused kooskõlas võrdse kohtlemise ja õiguspärase ootuse
põhimõtetega.
Justiitsministeeriumi vastuses majandusministeeriumile seisab, et
kõnesoleva eelnõu esitamise hetkeks on taastuvenergia toetusskeem olnud
jõus peaaegu kolm ja pool aastat. Toetusskeemi kehtimise perioodil
tehtud muudatustest võib järeldada, et nendega kinnitati tootjatele, et
elektrituruseaduses sätestatud taastuvenergia toetusskeem on riigi
eesmärkide saavutamiseks vajalik abinõu. Riigi eesmärkide saavutamise
põhjendusel laiendati ka 2009. aasta keskel ja 2010. aasta alguses
toetusskeemi rakendusala.
Justiitsministeerium märgib, et kõnesolevas eelnõus kavandatava
regulatsiooniga soovib eelnõu koostaja muuta oluliselt praeguseks
kujunenud taastuvenergia toetusskeemi.
"Oleme seisukohal, et eelnõu seletuskirjas esitatud tootjate õiguspärase
ootuse riive põhiseaduspärasuse analüüs ei ole igakülgne ega piisav.
Eelnõu koostaja ei ole piisavalt analüüsinud muudatuse ettenähtavust,
õigusliku olukorra selgust, muudatustega kaasnevaid tagajärgi tootjatele
ega riigi eesmärkide saavutamisele," kirjutab Lang.
Justiitsminsiteeriumi sõnul ei kajastu ka, et eelnõu koostaja oleks
analüüsinud üleminekuregulatsiooni vajalikkust nende isikute suhtes, kes
on asunud pakutud soodustust realiseerima või on teinud
investeeringuid, mis on kantud õiguspärasest ootusest. "Kohase
üleminekuregulatsiooni puudumine viib suure tõenäosusega muudatuse
vaidlustamiseni, mille tõttu võivad riigil tekkida täiendavad
kohtumenetlustega seotud kulud."
Majandusministeeriumi taastuvenergia toetuste vähendamise eelnõu nägi
ette, et riik garanteerib taastuvenergia allikast toodetud elektrile
tuluks 100 senti kilovattunni eest, makstes toetust 100 sendi ja elektri
börsihinna vahe ulatuses. Kui praegu müüvad taastuvenergia elektri
tootjad oma elektri börsile hinnaga näiteks hinnaga 75 senti
kilovatt-tunni eest ja saavad toetust veel 84 senti kilovatt-tunni eest,
siis uue skeemi järgi oleksid nad toetust saanud selles ulatuses, mis
jääb elektrit börsile müües 100 sendist puudu.
BNS