07.03.2011 Esmaspäev

Lauri: veebruari hinnatõus ületab prognoositut

PM Swedbanki makroanalüütiku Maris Lauri sõnul ületab veebruari tarbijahinnaindeksi tõus prognoositut, ootustest suurema hinnatõusu põhjustas eelkõige toidukaupade kallinemine.

Lauri ütles BNS-ile, et toidukaubad kallinesid kuuga 1,8%, mis on oluliselt enam pikaajalisest keskmisest, mis on olnud 0,6%. Lisaks on viimase viie aasta keskmine näitaja olnud 0,1%. Veebruari toidukaupade hinnatõus seletab enam kui kahte kolmandikku kuisest ja 55% aastasest hinnatõusust.

Lauri sõnul on toidukaupade kallinemine põhjustanud ka toitlustuse ja majutuse hindade kuise tõusu, kus kasv oli 0,7%.

"Toidukaupade hinnatõus hakkas oluliselt kiirenema 2010. aasta alguses ning suuremad tõusud toimusid märtsis-aprillis ja oktoobris-novembris. Võib arvata, et kevadel aastane hinnatõus mõnevõrra nõrgeneb, kuid kuna maailmas on toidukaupade hinnad praegu kasvamas, siis suure tõenäosusega pole toidukaupade hinnastabiilsust või langust, välja arvatud hooajaliste tegurite mõjul, oodata. Üldise hinnataseme jaoks on väga oluline selle aasta saakide suurus," rääkis Lauri.

Ta märkis, et veebruaris oli transpordi kuine hindade tõus 0,6%, mis on pisut suurem pikaajalisest keskmisest, mis on olnud 0,5%. Samas oli veebruaris transpordi hinnatõus väiksem viimase viie aasta keskmisest, mis on 0,7%.

Märtsi hinnatõus võib Lauri prognoosi hinnangul jääda tavapärase hinnatõusu lähedale, 0,9–1,0%. Samas märkis analüütik, et bensiini ja diislikütuse jaehinnad on jõudnud tipptasemetele.

"Kui nafta hind maailmas jääb kõrgeks või tõuseb veelgi, siis kandub kütuste hinnatõus ka transporditeenuste hindadesse ning see hakkab mõjutama ka teiste kaupade ja teenuste hindu. Nafta hind on hetkel suures sõltuvuses Lähis-Idas toimuvast. Liibüa osakaal maailma naftaturul on tagasihoidlik ning kaetav teiste tootjate poolt, rahutuste levimine olulisematesse tootjamaadesse, eelkõige Saudi Araabiasse, tähendaks aga oluliselt suuremat ja püsivamat hinnatõusu," selgitas Lauri.

Ta lisas, et küllaltki palju kallinesid veebruaris ka vaba aja veetmisega seotud hinnad, mis tõusid kuuga 0,6 protsenti tavapärase 0,1 protsendi asemel. "See võib olla põhjustatud paranevast nõudlusest, kuid üpris tõenäoline on ka euro kasutusele võtule järgnenud hindade niinimetatud atraktiivsematele tasemetele tõstmise mõju."

Statistikaameti teatel kerkis tarbijahinnaindeksi 2011. aasta veebruaris võrreldes eelmise aasta sama kuuga 5,7% ja võrreldes selle aasta jaanuariga 0,6%.

Ameti sõnul mõjutas eelmise aasta veebruariga võrreldes indeksit kõige rohkem toidu ja mittealkohoolsete jookide 13,2-protsendiline kallinemine, mis andis kogutõusust üle poole.

BNS


Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255