Lauri ütles BNS-ile, et toidukaubad kallinesid kuuga 1,8%, mis
on oluliselt enam pikaajalisest keskmisest, mis on olnud 0,6%.
Lisaks on viimase viie aasta keskmine näitaja olnud 0,1%.
Veebruari toidukaupade hinnatõus seletab enam kui kahte kolmandikku
kuisest ja 55% aastasest hinnatõusust.
Lauri sõnul on toidukaupade kallinemine põhjustanud ka toitlustuse ja majutuse hindade kuise tõusu, kus kasv oli 0,7%.
"Toidukaupade hinnatõus hakkas oluliselt kiirenema 2010. aasta alguses
ning suuremad tõusud toimusid märtsis-aprillis ja oktoobris-novembris.
Võib arvata, et kevadel aastane hinnatõus mõnevõrra nõrgeneb, kuid kuna
maailmas on toidukaupade hinnad praegu kasvamas, siis suure tõenäosusega
pole toidukaupade hinnastabiilsust või langust, välja arvatud
hooajaliste tegurite mõjul, oodata. Üldise hinnataseme jaoks on väga
oluline selle aasta saakide suurus," rääkis Lauri.
Ta märkis, et veebruaris oli transpordi kuine hindade tõus 0,6%, mis on pisut suurem pikaajalisest keskmisest, mis on olnud
0,5%. Samas oli veebruaris transpordi hinnatõus väiksem viimase
viie aasta keskmisest, mis on 0,7%.
Märtsi hinnatõus võib Lauri prognoosi hinnangul jääda tavapärase
hinnatõusu lähedale, 0,9–1,0%. Samas märkis analüütik, et
bensiini ja diislikütuse jaehinnad on jõudnud tipptasemetele.
"Kui nafta hind maailmas jääb kõrgeks või tõuseb veelgi, siis kandub
kütuste hinnatõus ka transporditeenuste hindadesse ning see hakkab
mõjutama ka teiste kaupade ja teenuste hindu. Nafta hind on hetkel
suures sõltuvuses Lähis-Idas toimuvast. Liibüa osakaal maailma
naftaturul on tagasihoidlik ning kaetav teiste tootjate poolt, rahutuste
levimine olulisematesse tootjamaadesse, eelkõige Saudi Araabiasse,
tähendaks aga oluliselt suuremat ja püsivamat hinnatõusu," selgitas
Lauri.
Ta lisas, et küllaltki palju kallinesid veebruaris ka vaba aja
veetmisega seotud hinnad, mis tõusid kuuga 0,6 protsenti tavapärase 0,1
protsendi asemel. "See võib olla põhjustatud paranevast nõudlusest, kuid
üpris tõenäoline on ka euro kasutusele võtule järgnenud hindade
niinimetatud atraktiivsematele tasemetele tõstmise mõju."
Statistikaameti teatel kerkis tarbijahinnaindeksi 2011. aasta veebruaris
võrreldes eelmise aasta sama kuuga 5,7% ja võrreldes selle
aasta jaanuariga 0,6%.
Ameti sõnul mõjutas eelmise aasta veebruariga võrreldes indeksit kõige
rohkem toidu ja mittealkohoolsete jookide 13,2-protsendiline
kallinemine, mis andis kogutõusust üle poole.
BNS