"Hetkel on kõik äraootaval seisukohal, et mis hakkab juhtuma," ütles ta. "Vaatame, kui palju inimesi kohtu poole pöördub, samuti seda,
kui palju suudetakse inimestele abi anda enne, kui avaldus kohtunikule
otsustamisele läheb."
Talihärm märkis, et uus seadus loksub lõplikult paika läbi riigikohtu
lahendite. "Enne seda võib aga tulla väga huvitavaid lahendeid: üks
kohtunik arvab nii ja teine arvab naa ja siis on [lahendeid] seinast
seina."
Esialgu puuduvad nii võlgnikel ja võlanõustajatel suunised, näiteks
missuguse tähtajaga kava kohtule esitada või mis meetmed oleksid
makseraskuste ületamiseks kõige sobivamad. Võib ka juhtuda, et võlgnikud
teevad otsuseid endale sobiva lahendi alusel või hakatakse otsima
võimalusi, kuidas esitada avaldus kohtule, kus on juba tehtud võlgnikule
soodsaid lahendeid.
Võlgade ümberkujundamise protsessi alustamine eeldab, et makseraskustes
inimene on kõigepealt üritanud jõuda oma võlausaldajatega kohtuvälisele
kokkuleppele. Kui võlgnik ei ole püüdnud kreeditoridega kompromissile
jõuda, siis võib kohus jätta avalduse menetlusse võtmata.
Kui läbirääkimistes kompromissi siiski ei sünni, siis on makseraskustes
inimesel võimalus pöörduda kohtu poole võlgade ümberkujundamismenetluse
alustamiseks. Selleks tuleb võlgnikul esitada kohtule avaldus, mis
sisaldab nii selgitust makseraskuste ja nende põhjuste kohta kui selle
kohta, mida on ta teinud makseraskuste vältimiseks või kõrvaldamiseks.
Lisaks peab ta tooma avalduses võlgade ümberkujundamise abinõud, mille
rakendamist ta kohtult taotleb. Seadus võimaldab nii kohustuste täitmise
tähtaegade pikendamist, ositi maksmist kui ka võlgade vähendamist.
Lisaks avaldusele peab võlgnik esitama kohtule mitmeid andmeid, näiteks
enda ja temaga koos elavate perekonnaliikmete vara ja kõigi
sissetulekute ning rahaliste kohustuste nimekirja, samuti viimase kolme
aasta tuludeklaratsioonide, kontoväljavõtete ja kohustuste aluseks
olevate lepingute ärakirjad. Samuti on kohtul õigus kohustada võlgnikku
oma vara kohtuametnikule või nõustajale ette näitama või võimaldama
juurdepääsu varale, et seda oleks võimalik üles kirjutada.
Esitatud andmete põhjal hindab kohus, ega võlgnik ei ole püsivalt
maksejõuetu ja kas ümberkujundamiskava täitmine on tõenäoline ning ka
seda, kas makseraskuste ületamine on võimalik muul viisil, näiteks vara
realiseerimise kaudu.
Võlakaitse seaduse alusel määrab kohus nõustaja alles siis, kui võlgade
ümberkujundamise menetlus on juba algatatud. Pangaliidu hinnangul võiks
hea võlanõustajate süsteemi olemasolul inimestele abi anda juba enne
kohtusse pöördumist, kuna paljudel juhtudel selguks nõustamise käigus,
et asi lahenebki kohtusse minemata. „Kohtumenetlus on alati kallis ja
võtab palju aega. Igal juhul on eelistatud kohtuvälisele kokkuleppele
jõudmine.“ ütles Talihärm.
Võlakaitse seaduse kohaselt saab kohus määrata nõustaja ainult võlgniku
nõusolekul, kuna nõustaja kulud kannab võlgnik. Kuna võlgnik ei pruugi
pidada nõustamist vajalikuks, peab kohus võlgniku vigaselt koostatud
avaldust või kava parandama hakkama.
Võlakaitse seadus ei sätesta võlgade ümberkujundamise kavale tähtaega,
samas peab kohus seaduse järgi võrdlema, kas võlgade ümberkujundamise
menetlus on võrreldes pankrotimenetlusega otstarbekam. Kui varem oli
pankrotimenetluse tähtaeg kõigil juhtudel viis aastat, siis uue korra
alusel võib kohus pankrotimenetluses oma kohustusi nõuetekohaselt
täitnud võlgniku vabastada täitmata jäänud kohustustest ka enne viie
aasta möödumist, kuid mitte enne kolme aasta möödumist menetluse
algatamisest.
Võib eeldada, et kohus võtab seda üldtähtaega võrdlemisel arvesse nii
pankrotimenetluse kui ka võlakaitse menetluse puhul, kuid mingit
kohustust selleks ei ole.
Rääkides võlgade ümberkujundamise kava kinnitamisest, ütles Talihärm, et
kohus võib seaduse järgi määrata endale abiks eksperdi hinnangu
andmisel. Eksperdi saab määrata sõltumata võlgniku nõusolekust juhul,
kui võlgniku nõuete kogusumma ületab 200.000 eurot ja juhul, kui
võlausaldajad pole kavaga nõus.
Võlakaitse seadusega saab ümber kujundada nii põhi- kui kõrvalnõudeid.
Hüpoteegiga või mõnel muul viisil tagatud nõudeid saab aga ümber
kujundada vaid pandipidaja nõusolekul. Pandipidaja võib, aga ei pruugi
nõusolekut anda.
Talihärm märkis, et pank võib tõepoolest pandipidajana kodulaenu
maksmisel hätta jäänud ja võlakaitset taotlenud inimese eluaseme pärast
kava kinnitamist maha müüa. Seda küll vaid juhul, kui pank ei nõustunud
oma nõude ümberkujundamisega. Pank hindab alati konkreetset juhtumit,
näiteks kui on tegemist kliendiga, kelle puhul võib arvata, et tema
sissetulek taastub, siis võib pangale olla kasulikum
ümberkujundamiskavaga liituda. Tagatiseks oleva eluaseme müük on
erandlik meede, mis läheb üldjuhul käiku siis, kui on selge, et isiku
võetud kohustuste hulk on tema maksevõimele hukatusliku mõjuga.
Seadus annab kohtule õiguse arvestada kohustuste täitmiseks võlgniku
vara realiseerimisega. Samuti on Talihärmi sõnul mõistlik säte, mille
alusel on võimalik võlgniku avaldus ka pärast menetlusse võtmist läbi
vaatamata jätta. Seda saab rakendada näiteks valeandmete esitamisel või
kui selgub, et võlgnik on ilmselt teinud võlausaldajaid kahjustavaid
tehinguid või võlgnik peidab või raiskab oma vara.
Seaduse järgi on võimalik ka kinnitatud võlgade ümberkujundamise kava
muuta, kui võlgniku varaline seisund kava kehtimise ajal olulisel määral
muutub. Samuti on võimalik kava tühistada ja taastada endine olukord.
Seda saab näiteks kohaldada siis, kui võlgnik ei täida kohustusi või
vastupidi, kui võlgniku makseraskused on ületatud.
Riigikogu võttis võlgade ümberkujundamise ja võlakaitse seaduse vastu eelmisel kolmapäeval. Seadus jõustub 5. aprillil.
BNS