Mis on olulisemad muudatused?
- Nähakse ette faktilise juhi vastutus äriühingu tahtlikult põhjustatud maksuvõla eest. Vastutus sätestatakse sarnaselt juhatuse liikme vastutusega, kuid piiratakse tahtlusega. Faktiline juht on isik, kes on maksukahju tekitamise tegelik põhjustaja ning kes omab kogu ühingu tegevuse (sh juhatuse liikme staatuse üle) või üksiku tehingu või toimingu üle ühingus faktilist mõjuvõimu. Faktilise ühingujuhi vastutuse reguleerimata jätmine soosib variisikute kasutamist ja avaldab negatiivset mõju ausale maksu- ning konkurentsikeskkonnale.
- Maksu- ja tolliameti veebilehel plaanitakse lisaks maksuvõla andmetele avalikustada ka teised maksukohustuse täitamata jätmisega seonduvad nõuded (nt tasumata jäetud sunniraha, trahv, tsiviilhagiga välja mõistetud maksunõue).
- Avaldatava maksuvõla alampiiriks soovitakse seada 100 eurot.
- Töötamise registrisse plaanitakse lisada kolm uut andmekategooriat tööd tegeva isiku kohta: ametinimetus, töö asukoht ning tööaja määr. Ametinimetus ja töö asukoht lisatakse riikliku statistika tegemiseks. Tööaja määra märkimise kohustus on tööandjal ka täna, kuid seda tuleb hetkel teha maksudeklaratsioonis.
- Senise revisjoni ja üksikjuhtumi kontrolli asemel kehtestatakse üks ja ühtne kontrolliliik – maksukontroll.
- Maksuvõla tasumise ajatamisel tasutud maksuintressi soovitakse lugeda ettevõtlusega seotud kuluks ehk vabastada tulumaksust. Lisaks plaanitakse maksuhaldurile anda kaalutlusõigus intressimäära vähendamiseks tagasiulatuvalt põhjendatud erandjuhtudel.
- Soovitakse muuta maksumenetluses kasutatavat ümardamise põhimõtet, mis võimaldaks tasumisele kuuluva summa ümardada euro täpsusega. Hetkel toimub ümardamine sendi täpsusega.
- Maksuvõlaks soovitakse lugeda ka alusetult tagastatud või alusetult tasaarveldatud summalt tasumisele kuuluvat intressi.
- Maksukohustuslase intressivõlga ei avalikustata enne intressinõude koostamist. Intressi suurus muutuks avalikuks pärast intressinõude tasumise tähtaja saabumist. See tähendab, et maksukohustuslasele jääb võimalus enne intressinõude koostamist tutvuda tasumata maksuvõlalt arvestatud intressi suurusega ning see tasuda enne selle avalikustamist.
- Maksuhaldurile antakse õigus kustutada ilma maksukohustuslase taotluseta põhivõlalt arvutatud intress, mille sissenõudmine on lootusetu või kui selle sissenõudmine oleks ebaõiglane maksukohustuslasest mitteolenevate asjaolude tõttu.
- Maksuhaldurile antakse õigus kanda maksukohustuslasele maksmisele kuuluv intress ilma maksukohustuslase sellekohase kirjaliku taotluseta maksukohustuslase ettemaksukonto arvestusse.
- Maksuhaldur ei ole edaspidi kohustatud esitama tagastusnõude tasaarvestamisel intressinõuet, mis on väiksem kui 10 eurot.
- Maksuhaldurile antakse õigus jätta intress arvestamata, kui tema tegevusest või tegevusetusest tulenevalt on tekkinud põhjendamatu viivitus maksumenetluses kontrolltoimingute läbiviimisel.
- Maksuhaldurile antakse õigus käibemaksugrupina registreeritud isikute esitatud ühise käibedeklaratsiooni alusel tekkinud enammakse tasaarvestada käibemaksugruppi kuuluvate isikute varasemalt tekkinud maksukohustustega kogu tagastamisele kuuluva enammakse ulatuses.
- Võimaldatakse juurdepääs maksusaladust sisaldavale teabele eraõiguslikest juriidilistest infosüsteemide arendajale (kolmandale isikule) ulatuses, mis on vajalik riigiasutuse infosüsteemide hooldamiseks, parandamiseks ja arendamiseks.
Millal muudatused jõustuvad?
Maksukorralduse seaduse muutmise eelnõu valmib aprillis ning muudatused on plaanis jõustada järgmise aasta 1. jaanuaril.
Ettevõtjate arvamused on oodatud hiljemalt 24. aprilliks e-posti aadressile See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.. Ettevõtjatelt laekunud tagasiside põhjal koostame kaubanduskoja seisukoha, mille edastame rahandusministeeriumile.