Mõlema direktiivi ülevõtmise tähtaeg jäi juba 2010. aastasse ning mõlema
ülevõtmata jätmise kohta on Euroopa Komisjon algatanud
rikkumismenetluse.
Esimese suure muudatusena märgib Keskkonnaõiguse Keskus muudetud ohtlikust lastist teavitamise korda. Olulisema muudatusena ei tule ohtlikust lastist Veeteede Ametit teavitada enne laeva sadamasse saabumist juhul, kui tegemist on kohalikus rannasõidus (kuni 20 meremiili kaugusel kaldast) sõitva laevaga. Saabumissadamat tuleb ohtlikust lastist teavitada ka selliste laevade puhul.
Teiseks lisati mereohutusseadusesse täiesti uus peatükk regulatsiooniga laeva saabumisest ja lahkumisest teavitamise kohta. Muudatuste kohaselt on reeder, kapten või laevaagent kohustatud edastama Veeteede Ametile teate laeva Eesti sadamasse saabumise kohta üldreeglina 24 tundi enne laeva sadamasse saabumist. Kohustus ei laiene rannasõidus kasutatavatele laevadele. Sildumisest ja väljumisest tuleb reeglina teavitada tunni jooksul pärast sildumist või väljumist.
Muudatused sisaldavad ka sätteid elektroonilise mereinfosüsteemi kohta. Nimetatud süsteem on hetkel juba osaliselt tööle rakendatud, alates 10. juunist on selle vahendusel võimalik esitada sadama eelteateid, ohtliku lasti teadet ja vastav lasti manifesti, turvalisuse alast eelteadet ning ülddeklaratsiooni. Elektrooniline mereinfosüsteem asub aadressil: http://gd.vta.ee/ ja sellele ligipääs toimub ID-kaardi abil. Viimase olulisema muudetusena korrastati laevade Eesti sadamatesse ning ankrualadele sisenemise keeldu puudutavaid sätteid. Sisenemise keeldu kohaldatakse laevadele, mis kuuluvad Pariisi vastastikuse mõistmise memorandumi poolt musta või halli nimekirja riikide lipu alla ning on toime pannud varasemaid rikkumisi. Tähtsaimaks uuenduseks on alalise sisenemise keelu rakendamine laevadele, mis peetakse kinni pärast kolm korda sadamasse saamise keelu saamist.
Vt muudatuste teksti Riigi Teatajas
Vt ka muudatuste eelnõu ja muid materjale Riigikogu kodulehel