14.03.2011 Esmaspäev

Põhjalikud muudatused keskkonnatasude korralduses

Reuters Riigikogu XI koosseis võttis oma viimastel tegevusnädalatel vastu mitu olulist seadusmuudatust. Kõige ulatuslikumaks uuenduseks keskkonnaõiguse valdkonnas võiks pidada keskkonnatasude seaduse ja maksukorralduse seaduse (MKS) muudatusi, millega allutati keskkonnatasude arvestamine senisest enam maksukorralduslikele põhimõtetele.

Suuremad muudatused puudutavad saastetasu, vee erikasutusõiguse tasu ja maavara kaevandamisõiguse tasu, mille suhtes kohaldatakse tulevikus MKS-i ulatuses, milles tasu maksmine ei ole teisiti reguleeritud keskkonnatasude seadusega. Põhimõtteliselt muutumatuks jäi seevastu kalapüügi ja jahipidamise eest keskkonnatasude maksmise kord. Kuigi vastuvõetud eelnõu sisaldas ka väiksemaid ning tehnilisemat iseloomu muutusi üksikute keskkonnatasude liikide arvestamises ning suuruses, keskendume käesolevas artiklis olulisematele, korraga mitut keskkonnatasu liiki puudutavatele muudatustele. Etteruttavalt olgu öeldud, et suurem osa muudatusi jõustub käesoleva aasta 1. aprillil.

Keskkonnatasude maksja kohustused

Keskkonnatasude seaduse varasema redaktsiooni kohaselt oli keskkonnatasude arvestamise kohustus loodusvara kasutajal, saasteainete keskkonda heitjal ja jäätmete kõrvaldajal, seda sõltumata sellest, kas tegevust viidi läbi vastava loa alusel või mitte. Arvutus tuli esitada loa andjale (maavara kaevandamise korral Keskkonnaametile) ning maksekohustus tekkis viimase poolt esitatud makseteatise alusel.

Muudatuste kohaselt on keskkonnatasude arvestamise kohustus ainult keskkonnaloa omajal, st keskkonnaloata tegutsejad enam keskkonnatasude arvestust ise esitama ei pea. Samuti ei väljastata korrektselt esitatud keskkonnatasude arvestuse järel enam makseteadet (uus seadus kasutab terminit keskkonnatasu teade, varem kasutati mõistet keskkonnatasude teatis). Keskkonnatasude maksmiseks kohustatud isik peab tasusid maksma enda poolt deklareeritud andmete alusel ning deklaratsiooni esitamisega samaks tähtpäevaks (iga kvartali 25. päevaks eelmise kvartali kohta).

 

Vaidemenetlus seoses keskkonnatasude arvestamisega

Viimane oluline muudatus puudutab keskkonnatasude arvestamise otsuse (maksuteate) vaidlustamist vaidemenetluse korras. Seni oli vaidemenetlus keskkonnatasude teatiste osas kohustuslikuks kohtueelseks menetluseks, uue regulatsiooni kohaselt on teadete peale vaide esitamine aga valikuline. Kuna maksuteate väljastamine peaks muudatuste jõustumise järgselt muutuma pigem erandiks, siis ei ole sellisest muudatusest KÕKi hinnangul oodata olulist mõju halduskohtute koormusele.

Vaidemenetluse lahendab sarnaselt varasema regulatsiooniga Keskkonnaminister, tehes seda 30 tööpäeva jooksul.

MTA toimingu või haldusakti peale saab kaebuse esitada MKS-is sätestatud korras. Vaie tuleb esitada 30 päeva jooksul arvates haldusakti teatavaks tegemise või kättetoimetamise päevast või toimingust teadasaamise päevast MTA-le, kes vaatab selle läbi 30 päeva jooksul alates selle vastuvõtmisest.

Vt keskkonnatasude seaduse eelnõud ja sellega seotud materjale Riigikogu kodulehel

Vt ka maksukorralduse seaduse teksti Riigi Teatajas

Keskkonnaõiguse keskus SA

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255