"Võrrelduna pankrotimenetlusega peab uus menetlus olema võlgnikku
motiveeriv ja võimaldama võlausaldajatele suuremat nõude rahuldamise
määra," ütles Roopõld.
Ta märkis, et uus õiguslik regulatsioon maksejõuetuse vallas on igati
tervitatav, kui see tõepoolest lahendab olemasolevat probleemi, mis on
tuvastatud uuringute ja analüüside põhjal. Roopõld lisas, et seadusandja
peab suutma hinnata seaduse mõju ja andma endale aru seaduse
laiaulatuslikest tagajärgedest.
Võlgade ümberkujundamise ja võlakaitse seaduse eesmärgiks peaks olema
võlgnike ja võlausaldajate vahelistes suhetes jätkusuutlike lahenduste
leidmine, mitte kellegi kohustustest vabastamine kellegi teise arvelt,
ütles Roopõld. "Silmas tuleb pidada, et võlgade ümberkujundamine
puudutab kõiki võlasuhteid. Võlausaldaja poolel, kelle nõuet võlgniku
vastu ümber kujundatakse, võivad olla nii krediidiasutused,
üürileandjad, kommunaalteenuste osutajad, riik ja teised eraisikud,"
selgitas ta.
Roopõld lausus, et lisaks võib võlgnikule antav võimalus, vabaneda
võlast lõplikult ilma pankrotimenetluseta, mõjutada investorite arvamust
investeerimiskeskkonna atraktiivsuse osas ja ka võlgnike vastutustunnet
kohustuste võtmisel.
Võimaluse kohta, et seaduse rakendumisel langeb laenuturu aktiivsus,
märkis Roopõld, et "lõplikud laenutingimused selguvad konkurentsis. Kui
suurenevad riskid, et välja antavat raha ei saada enam tagasi, siis
kindlasti vaadatakse kõigi turuosaliste poolt laenutingimustele
kriitilise pilguga, et tagada edaspidi laenu tagasisaamine kliendi
makseraskuste korral".
Roopõld lisas, et pangandussektori riske puudutavad välisarvamused,
nende hulgas IMF-i seisukoht, on pidanud oluliseks lepinguliste
kohustuste täitmise printsiibist kinnipidamist ning seda, et
regulatsioon peaks motiveerima senisest enam laenuandja ja -võtja
vahelist vabatahtlikku kokkulepet laenukoormuse vähendamiseks.
Roopõld märkis, et Eesti ei oleks esimene riik, mis võimaldaks
füüsilistele isikutele võlgade ümberkujundamist. Vastavasisulised
seadused eksisteerivad mõningates Euroopa riikides juba aastakümneid.
"Seadusandja peaks endalt aga küsima, kas Eestis on vastavat seadust
vaja just nüüd ja kas seadust tehakse üksnes seaduse pärast, et lisada
viimane puuduolev kivi maksejõuetusõiguse müüri või lahendatakse
reaalselt eksisteerivat probleemi," lausus Roopõld. "See, milliseid
tagajärgi konkreetsed normid tegelikkuses kaasa toovad, sõltub juba aga
sotsiaalsest ja majanduslikust kontekstist ning planeeritavate normide
ning nende rakendamise kvaliteedist."
Swedbank on olnud kaasatud seaduse koostamise protsessi pangaliidu kaudu.
Riigikogu õiguskomisjoni esimees Ken-Marti Vaher ütles teisipäeval
BNS-ile, et seaduseelnõu seletuskiri on piisavalt pikk ja seal on kõiki
võimalikke mõjusid proovitud välja tuua ja hinnata. "Aasta jooksul on
tehtud piisavalt põhjalik töö." Vaher lisas, et mõjude analüüsi on
teinud erinevad osapooled, kes on esitanud oma seisukohad. "Need on kõik
hinnangulised," märkis ta.
Vaher ütles möödunud nädalal, et komisjon loodab eelnõu saata riigikogu
suurde saali teisele lugemisele kuu aja jooksul. Vaher rääkis, et
komisjon jääb enda poolt algatatud eelnõu põhimõtte juurde, mis
võimaldab inimeste põhinõuete ümberkujundamist, mitte ei piiritle
ümberkujundamist ainult lisanõuetega.
Vaher lisas, et seadus annab kohtule ette algsuuna otsuste
langetamiseks. "Võlgade ümberkujundamise üks väga selge põhimõte on, et
võlgade ümberkujundamise menetluses peavad võlausaldajad saama tagasi
rohkem, kui nad saaksid pankrotimenetluses. Seaduseandja paneb
võimalikult täpselt paika piirid, et tagada võimalikult ühtlane
kohtlemine," rääkis Vaher.
Eesti Pank on avaldanud arvamust, et kuigi võlakaitseseaduse eelnõule
menetluse käigus tehtud täpsustustega on mõnevõrra vähenenud ebamäärasus
selles osas, mis põhimõtete järgi kohtunikud hindavad võlavähendamise
ettepanekuid, tuleks võlavähendamise reegleid rohkem lahti kirjutada.
Eesti Panga president Andres Lipstok ütles septembri lõpus, võlakaitse
seadus võib pärssida laenuturgu ja muuta laenuraha kallimaks.
Eelnõu eesmärk on pakkuda ajutistesse makseraskustesse sattunud
füüsilistele isikutele võimalust võlad ümber kujundada ja vältida
pankrotimenetlust.
BNS