Rahanduskomisjoni esimees Sven Sester ütles, et eelnõu on
riigikogus esimesel lugemisel kolmapäeval. "Kuna me tahame kindlasti
selle kevadel ära menetleda, siis me oleme andnud muudatusettepanekute
tähtajaks 3. juuni. Pärast seda toimub eelnõu töögrupi koosolek ja
lõpuks siis juba ka komisjoni enda koosolek."
Sesteri sõnul on rahanduskomisjon eelnõu arutamiseks praeguseks kohtunud
Eesti Metsa- ja Puidutööstuse Liidu esindajatega ja tuleval nädalal
seisab ees kohtumine Eesti Mäetööstuse Ettevõtete Liidu esindajatega.
Mõlemad nimetatud liidud on eelnõu kritiseerinud, arvamusi on laekunud
ka teistelt huvigruppidelt. Metsa- ja puidutööstuse liit tegi
rahanduskomisjonile saadetud kirjas ettepaneku eelnõu praegusel kujul
riigikogule lugemiseks mitte esitada, vaid muuta eelnõu vastavalt, et
metsandustööd ei oleks seadusest välja jäetud. Liit soovis enda
esindajate kaasamist eelnõu menetlusprotsessi ning märkis, et
rahandusministeerium eelnõu ettevalmistamisel seda ei teinud.
Mäetööstuse ettevõtete liit märkis komisjonile saadetud kirjas, et ei
saa sellise eelnõu ja eelnõu seletuskirjas esitatud argumentidega
nõustuda. Liit kirjutas, et eelnõus tuuakse erisuste kaotamise põhjusena
välja asjaolu, et erimärgistatud vedelkütuse kasutusala ei ole
kujunenud analüüsi tulemusena. "Kahjuks tuleb nentida, et ka kasutusala
kitsendamise otsus ei ole kujunenud analüüsi tulemusena või on
analüüsina võetud ainult eeldatav riigi tulude kasv. Samuti ei ole
eelnõus põhjendatud, miks osades sektorites siiski erimärgistusega
kütuse kasutamine säilib ning seega säilib ka eelnõus kritiseeritud
ebaõiglus ja põhjendamatus," seisab kirjas.
"Ma arvan, et valitsus ei võta vastu otsuseid, mis ei baseeruks
analüüsidel. Ma jään selle kriitika osas eriarvamusele, aga ma ei ole ka
valitsuse liige. Kuna eelnõu on valitsuse poolt tulnud, siis ma ei usu,
et seda tehakse ilma analüüsideta," kommenteeris Sester mäetööstuse
ettevõtete liidu kirja.
Sester ütles, et erisuste kaotamine on vajalik mitmest aspektist ning
üks aspekt on administeerimine. Ta rääkis, et praegu erimärgistusega
kütuse andmisel erinevates sektorites antakse see sektorites tegelikult
kõigile ning on kaalumisel üleminek otsetoetustele.
"Et võtta erimärgistusega kütuse võimalused ära, küll aga samas sektoris
olevaid ettevõtteid toetada otsetoetustega. See on üks võimalus, mida
täna valitsus on arutanud," rääkis ta. "See on selline nägemus. See on
poliitiline otsus, et erimärgistusega kütuse süsteem ära muuta – osal
positsioonidel lõplikult kaotada ja osal positsioonidel pärast
erimärgistusega kütuse ärakaotamist luua toetusskeemid."
Rahanduskomisjon arutas istungil ka tulumaksuseaduse muudatusi, millega
muuhulgas on plaanis langetada tulumaksusoodustuse ülempiiri järgmisest
aastast 1920 euroni. Eelnõu on kritiseerinud omanike keskliit ja
maksumaksjate liit, kes soovisid rahanduskomisjonile ja õiguskantslerile
saadetud märgukirjas, et tulumaksutagastuse ülempiiri ei langetataks
1920 euroni, kuna nende hinnangul on tegemist inimeste õiguspärase
ootuse riivega.
"Samasugune olukord, et tegelikkuses eelnõu on suunatud samamoodi
ülehomme ehk 1. juunil suurde saali riigikogus ja sisuliselt siis
esimese ja teise lugemise vahepeal saab erinevaid muudatusettepanekuid
teha," ütles Sester tulumaksuseaduse muudatuste kohta. "Seal on nüüd
muudatusettepanekute tähtajaks määratud 6. juuni."
"Eks siis selle aja jooksul saab ka selgeks, kas ja milliseid muudatusi
peaks tegema. Konstruktiivne kriitika on alati teretulnud," lisas ta.
Sesteri sõnul on läbi aja olnud üldine tendents tulumaksusoodustuse
langetamisele. "Kunagi oli ta piiramatu, see maksusoodustuse number.
Ühel hetkel oli ta 100.000 krooni, siis 50.000 krooni ja täna siis,
ütleme, kui vanas rahas rääkida, siis 30.000 krooni."
"Jällegi üks väga selge poliitiline otsustuskoht. Võiks ju tegelikult
pigem nentida isegi seda, et võib-olla mingil määral selline erinevate
maksusoodustuste tegemine võib ka turuanomaaliaid tekitada, soodustada
täiendavalt laenubuumi. Ma arvan, et mingitel hetkedel on see vajalik,
mingitel hetkedel mitte," rääkis ta.