Eelnõule saab muudatusettepanekuid esitada 27. oktoobri keskpäevani.
Eelnõu ettekandja, keskerakondlasest riigikogu liige Priit Toobal ütles
riigikogu istungil, et alkoholireklaami täieliku keelu eesmärk on
vähendada alkoholireklaami mõju tarbijatele, eelkõige noorte ja laste
väärtushinnangutele ja hoiakutele.
Reformierakonna fraktsiooni kuuluv Maret Maripuu tõi ühe ohuna välja
alkoholireklaami võimaliku kolimise internetti, mida on suhteliselt
raske kontrollida ja kus noored kõige rohkem oma aega veedavad.
Toobali sõnul puudub eelnõus praegu regulatsioon alkoholireklaami keelu
kohta internetis. "See küsimus oli arutluse all ka majanduskomisjonis
ning leian, et esimese ja teise lugemise vahel on võimalik välja töötada
mehhanism, kuidas reguleerida alkoholireklaami keeldu internetis,"
märkis ta.
Reformierakonna fraktsiooni kuuluv Valdo Randpere tõi esile, et Rootsis
on alkoholireklaam keelatud, kuid samal ajal on mitmed uuringuid
näidanud televisioonis alkoholireklaami kasvu 26%võrra. Tõus
tuleneb nende telejaamade arvelt, kes tegelikult ei edasta saateid
Rootsist, vaid väljastpoolt Rootsit.
Riigikogu majanduskomisjoni reformierakondlasest liige Arto Aas ütles
oma ettekandes, et majanduskomisjoni hinnangul puudub eelnõus
majanduslike mõjude analüüs. "Ometi tuleks arvestada näiteks reklaami
edastavate reklaamiagentuuride ja meediaettevõtete saamata jäänud tulu
ning selle mõju meediakanalite sisuprogrammi kvaliteedile ja töökohtade
arvule," märkis ta. "Alkoholireklaam moodustab telekanalite tulust
viiendiku ehk küllaltki olulise osa."
Aasa sõnul tuleb komisjoniliikmete arvamusel alkoholipoliitikat vaadata
suurema tervikuna, mis hõlmaks reklaamipiirangute kõrval ka
maksupoliitilisi samme.
Isamaa ja Res Publica Liidu (IRL) fraktsiooni kuuluv Kaia Iva märkis, et
kõige olulisemad on suhtumise muutus ja inimese ning kogu ühiskonna
väärtushinnangud. "Neid saame kasvatada erinevate meetmete koosmõjus
nagu näiteks hind, reklaamipiirang, juurdepääsupiirang, joobekontroll
liikluses, teavituskampaania."
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi hinnangul ei ilmne eelnõu
eesmärgi täitmiseks valitud meetmete mõju ettevõtlusele ning sellele,
kuidas eelnõu reaalselt mõjutaks reklaami avaldamist televisioonis.
Eestis taasedastatakse arvukalt ka teiste riikide tele- ja
raadioprogramme, millele ei kohaldu Eesti jurisdiktsioon.
Alkoholireklaami müügimahud on suured ning alkoholitootjad ja
maaletoojad on olulised reklaamikliendid. Alkoholireklaami keelu korral
on võimalik, et suuremad Eesti telekanalid loobuvad Eestis
väljastatavast meediateenuse osutamise tegevusloast ning hakkavad oma
programme edastama teiste riikide jurisdiktsiooni all, märkis
ministeerium eelnõu kohta saadetud arvamuses.
See tähendaks, et eelnõus toodud muudatuse tõttu reklaamiseaduses ei
väheneks alkoholireklaami maht Eesti televaataja jaoks. Reklaam leviks
teiste riikide jurisdiktsiooni alt edastatavatesse programmidesse ning
meedia vormidesse, olles seega ühtlasi vaba Eestis praegu kehtivatest
alkoholireklaami edastamisel kehtestatud piirangutest. Sealhulgas ka
lubatud ajalistest piirangutest, oli ministeerium seisukohal.
BNS