13.10.2011 Neljapäev

Reklaamiseaduse muutmise eelnõu on saadetud teisele lugemisele

Reklaamiseaduse muutmise eelnõu on saadetud teisele lugemisele Riigikogus läbis neljapäeval esimese lugemise Keskerakonna fraktsiooni esitatud reklaamiseaduse muutmise eelnõu, mis keelaks alkoholireklaami tele- ja raadioprogrammis ning välireklaamina.

Eelnõule saab muudatusettepanekuid esitada 27. oktoobri keskpäevani.

Eelnõu ettekandja, keskerakondlasest riigikogu liige Priit Toobal ütles riigikogu istungil, et alkoholireklaami täieliku keelu eesmärk on vähendada alkoholireklaami mõju tarbijatele, eelkõige noorte ja laste väärtushinnangutele ja hoiakutele.

Reformierakonna fraktsiooni kuuluv Maret Maripuu tõi ühe ohuna välja alkoholireklaami võimaliku kolimise internetti, mida on suhteliselt raske kontrollida ja kus noored kõige rohkem oma aega veedavad.

Toobali sõnul puudub eelnõus praegu regulatsioon alkoholireklaami keelu kohta internetis. "See küsimus oli arutluse all ka majanduskomisjonis ning leian, et esimese ja teise lugemise vahel on võimalik välja töötada mehhanism, kuidas reguleerida alkoholireklaami keeldu internetis," märkis ta.

Reformierakonna fraktsiooni kuuluv Valdo Randpere tõi esile, et Rootsis on alkoholireklaam keelatud, kuid samal ajal on mitmed uuringuid näidanud televisioonis alkoholireklaami kasvu 26%võrra. Tõus tuleneb nende telejaamade arvelt, kes tegelikult ei edasta saateid Rootsist, vaid väljastpoolt Rootsit.

Riigikogu majanduskomisjoni reformierakondlasest liige Arto Aas ütles oma ettekandes, et majanduskomisjoni hinnangul puudub eelnõus majanduslike mõjude analüüs. "Ometi tuleks arvestada näiteks reklaami edastavate reklaamiagentuuride ja meediaettevõtete saamata jäänud tulu ning selle mõju meediakanalite sisuprogrammi kvaliteedile ja töökohtade arvule," märkis ta. "Alkoholireklaam moodustab telekanalite tulust viiendiku ehk küllaltki olulise osa."

Aasa sõnul tuleb komisjoniliikmete arvamusel alkoholipoliitikat vaadata suurema tervikuna, mis hõlmaks reklaamipiirangute kõrval ka maksupoliitilisi samme.

Isamaa ja Res Publica Liidu (IRL) fraktsiooni kuuluv Kaia Iva märkis, et kõige olulisemad on suhtumise muutus ja inimese ning kogu ühiskonna väärtushinnangud. "Neid saame kasvatada erinevate meetmete koosmõjus nagu näiteks hind, reklaamipiirang, juurdepääsupiirang, joobekontroll liikluses, teavituskampaania."

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi hinnangul ei ilmne eelnõu eesmärgi täitmiseks valitud meetmete mõju ettevõtlusele ning sellele, kuidas eelnõu reaalselt mõjutaks reklaami avaldamist televisioonis.

Eestis taasedastatakse arvukalt ka teiste riikide tele- ja raadioprogramme, millele ei kohaldu Eesti jurisdiktsioon. Alkoholireklaami müügimahud on suured ning alkoholitootjad ja maaletoojad on olulised reklaamikliendid. Alkoholireklaami keelu korral on võimalik, et suuremad Eesti telekanalid loobuvad Eestis väljastatavast meediateenuse osutamise tegevusloast ning hakkavad oma programme edastama teiste riikide jurisdiktsiooni all, märkis ministeerium eelnõu kohta saadetud arvamuses.

See tähendaks, et eelnõus toodud muudatuse tõttu reklaamiseaduses ei väheneks alkoholireklaami maht Eesti televaataja jaoks. Reklaam leviks teiste riikide jurisdiktsiooni alt edastatavatesse programmidesse ning meedia vormidesse, olles seega ühtlasi vaba Eestis praegu kehtivatest alkoholireklaami edastamisel kehtestatud piirangutest. Sealhulgas ka lubatud ajalistest piirangutest, oli ministeerium seisukohal.

BNS

Küsi nõu!

  Esita küsimus

Saada vihje

Hea lugeja, meie eesmärk on teha just sellist ajakirja, nagu sulle meeldib. Pane kirja soovitud teemad ning dokumendivormid, mida tahaksid siit leida. Tehkem koostööd!
430824810 430800019636154 7356040320163199917 n255