Seadusmuudatused tulenevad vajadusest nimetatud seadusi kaasajastada ja kõrvaldada ilmnenud probleemid. Kaasajastamine seisneb eelkõige seaduste kooskõlla viimises 2007. aasta detsembris jõustunud Euroopa patentide väljaandmise konventsiooni uue redaktsiooniga ehk Euroopa patendikonventsiooniga 2000. Samuti on muudatused tingitud kasuliku mudeli ehk uue tööstuslikult kasutatava leiutise registreerimise taotluste arvestatavast kasvust viimastel aastatel. Teise olulise täiendusena on Eestis tööstusomandi õiguskaitse valdkonna jaoks uue litsentsi liigi nn „avaliku lihtlitsentsi“ (ingl k. licence of right) käibele võtmine. Nimetatud litsentsiliigi põhimõte seisneb selles, et kasuliku mudeli omanik, kes ei soovi ise oma leiutist kasutada või ei ole selleks vahendite puudusel või muul põhjusel võimeline, võib teatava litsentsitasu eest lubada kasutada leiutist igaühel, kes seda soovib. Seadus jõustub 2012. aasta 1. jaanuaril.
56 poolthäälega võeti vastu valitsuse esitatud otsus "Riigi 2010. aasta
majandusaasta koondaruande kinnitamine" (91 OE ). Riigi majandusaasta
aruande esitamise eesmärk on võimaldada Riigikogu poolse
kontrollifunktsiooni teostamist valitsuse suhtes, anda valitsusele
võimalus selgitada tegevust aruandeaastal ning esitada Riigikogule
vajalik informatsioon uute eelarveliste otsuste tegemiseks.
Majandusaasta koondaruande koosneb järgmistest osadest:
1) tegevusaruanne;
2) raamatupidamise aastaaruanne;
2.1) riigi konsolideeritud ja konsolideerimata raamatupidamise aastaaruanne;
2.2) täiendav informatsioon kohalike omavalitsuste kohta;
2.3) täiendav informatsioon avaliku sektori ja valitsussektori kohta.
Koondaruande juurde kuulub Riigikontrolli kontrolliaruanne.
Otsuse vastu hääletas 1 ja erapooletuks jäi 2 Riigikogu liiget.
62 poolthäälega võeti vastu valitsuse algatatud Rahvusvahelise
Telekommunikatsiooni Liidu (ITU) põhikirja ja konventsiooni 2010. aasta
muutmise aktide ratifitseerimise seadus (60 SE). ITU põhikirja ja
konventsiooni muutmise aktide ratifitseerimise eesmärk on jõustada Eesti
Vabariigi ITU põhikirja ja konventsiooni muudatused, mis kirjutati alla
2010. aasta 22. oktoobril. Muudatused puudutavad ITU rahalisi vahendeid
ning liikmemaksu. Aktis sisalduvad muudatused jõustuvad tervikuna ja
ühtse aktina 1. jaanuaril 2012 liikmesriikide suhtes, kes on sel ajal
ITU põhikirja ja konventsiooni osalised.
Rahanduskomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud Eesti
Vabariigi ja Jersey vahelise tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise
ning maksudest hoidumise tõkestamise lepingu ratifitseerimise seaduse
eelnõu (111 SE) esimene lugemine. Eelnõu eesmärk on ratifitseerida Eesti
Vabariigi ja Jersey vaheline tulumaksudega topeltmaksustamise vältimise
ning maksudest hoidumise tõkestamise leping ning luua võimalused selle
kohaldamiseks. Lepingule kirjutasid alla Eesti välisminister Urmas Paet
ja Jersey rahandusminister Philip Ozouf 21. detsembril 2010 Londonis.
Leping reguleerib maksustamisõiguse jagamist lepingupoolte vahel,
sätestab diskrimineeriva maksustamise ärahoidmise ja maksudest
kõrvalehoidumise tõkestamise kohustuse. Eelnõu suunati teisele
lugemisele.
Rahanduskomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud Eesti
Vabariigi valitsuse ja Singapuri Vabariigi valitsuse vahelise 18.
septembril 2006 Singapuris allakirjutatud tulumaksudega
topeltmaksustamise vältimise ning maksudest hoidumise tõkestamise
lepingu muutmise protokolli ratifitseerimise seaduse eelnõu (112 SE )
esimene lugemine. Eesti ja Singapuri vaheline leping jõustus 27.
detsembril 2007. Lepingu juurde kuulub koos lepinguga jõustunud
protokoll, milles täpsustatakse lepingu teatud sätteid. Uue protokolli
sõlmise vajadus tulenes vajadusest laiendada lepingus sätestatud
teabevahetuse ulatust.
Rahanduskomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud 2011. aasta
riigieelarve seaduse muutmise seaduse eelnõu (114 SE ) esimene lugemine.
Eelnõu eesmärk on teha muudatusi põhiseaduslike institutsioonide,
riigikantselei ja ministeeriumide eelarvetes. Suuremad muudatused
toimuvad tervishoiu ja sotsiaalse kaitse kuludes. Tervishoiu valdkonna
kulud kasvavad 836 468 eurot ehk 0,1%. Sealhulgas 509 840 eurot on
mõeldud täiendavate HIV/AIDS ja tuberkuloosi ravimite soetamiseks ja 250
000 eurot on planeeritud väikesaarte ja äärealade kiirabile 10
elustamisseadme soetamiseks. Vaba aja, kultuuri- ja religiooni
tegevusteks planeeritakse täiendavalt 89 326 eurot, millega kasvavad
valdkonna kulud 0,05%. Vahendid kasutatakse Eesti Loodusmuuseumis oleva
keskkonnahariduse keskuse arendamiseks ja Eesti Põllumajandusmuuseumi
ekspositsiooni hoone renoveerimiseks. Avaliku korra ja julgeoleku
tagamiseks eraldatud vahendid kasvavad 58 514 eurot ehk 0,02%. Vahendid
nähakse ette päästesõidukite remondi- ja ülalpidamiskulude katteks ja
kütusehinna tõusu leevendamiseks. Eelnõu suunati teisele lugemisele.
Põhiseaduskomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud Eesti
keskmise palgaga seotud ametipalkade maksmise ajutise korralduse
seaduse, kõrgemate riigiteenijate ametipalkade seaduse, Kohtute
Raamatupidamiskeskuse Rahandusministeeriumi valitsemisalasse
üleviimisega seotud seaduste, riigieelarve seaduse ning Vabariigi
Valitsuse seaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse
eelnõu (101 SE) esimene lugemine. Eelnõu eesmärk on lükata aasta võrra
edasi eeldatav riigi kõrgemate ametiisikute palgatõus ja pikendada
hetkel kehtivat Eesti keskmise palgaga seotud ametipalkade maksmise
ajutise korralduse seaduse kehtivust aasta võrra. Eesti Keskerakonna
fraktsiooni tegi ettepaneku nimetatud eelnõu esimesel lugemisel tagasi
lükata, mis ei leidnud Riigikogu toetust. Ettepaneku vastu hääletas 50
ja poolt 30 Riigikogu liiget, erapooletuks jäi 1. Seega suunati eelnõu
teisele lugemisele.
Majanduskomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud
hasartmänguseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste
muutmise seaduse eelnõu (88 SE) esimene lugemine. Eelnõuga täpsustatakse
hasartmänguseaduse erinevaid sätteid, mis puudutavad peamiselt
hasartmängude korraldamise tehnilisi nõudeid. Täiendatud on aruandluse
korda ja järelevalve ning korraldajate vahelisi suhteid puudutavaid
norme, mille eesmärgiks on tõhustada hasartmängude korraldamise üle
teostatavat kontrolli, muuta seda efektiivsemaks ja vähendada
halduskoormust, kus võimalik. Eelnõu rakendussätetes muudetakse
majandustegevuse registri seadust, reklaamiseadust, meediateenuste
seadust ning saneerimisseadust ja väärteomenetluse seadustikku. Eelnõu
suunati teisele lugemisele.
Majanduskomisjoni ettepanekul lõpetati valitsuse algatatud tolliseaduse
muutmise seaduse eelnõu (84 SE) esimene lugemine. Eelnõu eesmärk on
tollikontrolli tõhustamine, vabatsooni loomise täpsem reguleerimine ning
konfiskeeritud kultuuriväärtuse üleandmise lihtsustamine. Luuakse
õiguslik alus tolli automaatkontrolliseadme kasutamiseks ning
reguleeritakse läbivalgustusseadmete kasutamist kauba läbivaatusel.
Maksu- ja Tolliamet on võtnud välispiiril kasutusele maantee- ja
raudteetranspordivahendite ning merekonteinerite registreerimisnumbrite
ja tunnusmärkide automaatse tuvastamise süsteemi. Fotosalvestusseade
teeb piiripunkti läbiva sõiduki registreerimismärgist pildi. Süsteem
tuvastab sõiduki numbrimärgi ning teavitab sõidukist, mis on
riskianalüüsi alusel valitud nn kõrgendatud riskiga sõidukiks.
Käesolevaks ajaks on fotosalvestusseadmed paigaldatud Narva, Luhamaa ja
Koidula piiripunktidesse tollikontrolli tsooni, kus Maksu- ja
Tolliametil on pädevus kasutada tollikontrolliks tehnilisi vahendeid.
Eelnõuga laiendatakse ka konfiskeeritud kauba vastuvõtjate ringi ning
muudetakse seadust selliselt, et Maksu- ja Tolliamet võiks
kultuuriväärtuse üle anda kultuuriministri määratud asutusele. Praegu
saavad vastuvõtjaks olla ainult muuseumid, millel teatud juhtudel ei
pruugi olla kultuuriväärtuste säilimiseks vajalikke tingimusi. Eelnõu
suunati teisele lugemisele.
Riigikogu