Esimese kooskõlastusringi läbinud ja justiitsministeeriumile
kooskõlastamiseks saadetud eelnõu seletuskirjast selgub, et kullaga
tehtavate tehingutega seotud käibemaksutagastuste suurus on alates 2010.
aasta teisest poolaastast hüppeliselt kasvanud.
Pettuste mahu kasvu on põhjustanud pöördmaksustamise regulatsiooni
rakendumine metallijäätmetele ja lisanõuete kehtestamine
kütusekäitlejatele, misjärel on petturid liikunud metalli- ja
kütuseturult kullaturule.
Pöördkäibemaksu rakendamisel kaob võimalus käibemaksukohustuslaste
vaheliste tehingute puhul käibemaksu mahaarvamiseks ehk riigilt tagasi
küsimiseks. Käibemaksu tasumise kohustus tekib üksnes tarneahela
viimases lülis – müügil lõpptarbijale. Antud muudatusega väheneb
maksuhalduri hinnangul oluliselt kullaga tehtavate pettuste maht.
Eelnõu eesmärk on seletuskirja järgi lisaks ühtlustada nõudeid arvetele
ja teenuse käibe tekkimise koha määratlust Euroopa Ühenduses alates
2013. aastast kehtivate uute nõuetega.
Eelnõuga sätestatakse maksukohustuslasele kohustus tagada nii Eesti
maksuhaldurile kui teatud juhul ka teise Euroopa Liidu liikmesriigi
pädevale asutusele selle nõudmisel arvete kättesaadavus. Arvete
kättesaadavaks tegemise viisi osas piiranguid ei ole.
Eelnõuga muudetakse alates 2013. aastast teenuse käibe tekkimise kohta
transpordivahendi pikaajaliselt üürile, rendile või kasutusvaldusesse
andmisel maksukohustuslasena või piiratud maksukohustuslasena
registreerimata isikule, ehk mittemaksukohustuslasele.
Mittemaksukohustuslasele transpordivahendi pikaajalisele rendile andmise
teenuse käibe tekkimise koht on eelnõu seletuskirja põhjal kliendi
alaline asu- või elukoht. Erandiks on huvi- ja lõbusõidulaevade
renditeenuse osutamine, mil teenuse käibe tekkimise kohaks on teenuse
osutaja asukoht või püsiv tegevuskoht, kus laev tegelikult rendilevõtja
käsutusse antakse.
Kehtiva korra kohaselt on teenuse käibe tekkimise kohaks koht, kus
antakse transpordivahend lühiajaliselt üürile, rendile või
kasutusvaldusesse.
Eelnõuga vähendatakse ka käibemaksutagastusega müügi ehk tax free
piirmäära 128 eurolt 38 eurole ehk säilitatakse sisuliselt 2010. aasta
algusest kuni selle aasta lõpuni kehtiv ajutine vähendatud piirmäär.
Piirmäära vähendati kaheks aastaks ajutiselt 38,35 eurole eeldusel, et
see toob kaasa turumajanduse elavnemise. Eelnõu seletuskirja järgi
soovisid Eesti Kaupmeeste Liit, Eesti Hotellide ja Restoranide Liit ning
Eesti Turismifirmade Liit ka edaspidi säilitada väiksema tax free müügi
piirmäära ning selle kasuks räägib ka teiste riikide praktika.
Liitude ettepanekut toetas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium,
kelle hinnangul on tax free piirmäära ajutisel vähendamisel kaheks
aastaks olnud turismisektorile positiivne mõju.
Käibemaksuseaduse muudatuste rakendamine ei too eelnõu seletuskirja
põhjal kaasa olulisi riigieelarvet mõjutavaid kulusid ega tulusid.
Rahandusministeeriumi hinnangul on eelnõuga ette nähtud
käibemaksutagastusega müügi piirmäära vähendamisel ehk sisuliselt
vähendatud piirmäära säilitamisel negatiivne eelarveline mõju umbes ühe
miljoni euro ulatuses. Samas on sellel positiivne mõju kasvavale
turismile, mis omakorda mõjutab eelarvelisi laekumisi positiivselt.
BNS