Kehtiva Euroopa Liidu määruse järgi on otselepingud raudteeveol lubatud, aga seda ainult juhul, kui liikmesriigis kehtiv seadus seda ei keela. Praegu Eestis kehtivas ühistranspordiseaduses on keeld sees ning ka halduskohus leidis oma eelmisel nädalal tehtud otsuses, et sellest tulenevalt on riigi ja Elroni vahel sõlmitud leping tühine.
Eelnõu seletuskirjas seisab, et kuna kehtiva õiguse pinnalt on tekkinud eriarvamusi selles, kas otselepingu sõlmimine raudteeliikluses on lubatav või mitte, siis edasiste vaidluste vältimiseks on vajalik otsesõnu sätestada, et otselepingud on lubatud.
Kuigi plaanitav muudatus ei saa mõjutada pooleliolevaid vaidlusi, peab majandusministeeriumiga kohtuteed käiv Edelaraudtee ühe riigiettevõtte huvide tagamisest põhjustatud seadusemuudatust õigusriigi aluspõhimõtetega kokkusobimatuks.
Kuna riik lõpetab lepingu Edelaraudteega enne tähtaega, tuleb seaduse järgi neil vedajale hüvitada lepingu katkestamisest tulenev otsene kahju. Täpne summa vaieldakse selgeks kohtus, aga viimase info järgi nõuab Edelaraudtee riigilt ligi viit miljonit eurot. Väidetavalt oli ministeeriumi esmane pakkumine suurusjärgus umbes 100 000 eurot.
Ministeeriumil on aega halduskohtu otsuse vaidlustamiseks 21. novembrini. Kui seda otsustatakse teha, kestavad vaidlused erinevates kohtuastmetes veel pikalt. Seadusemuudatust hakkab riigikogu arutama 4. detsembril.