Üldiselt eelnõust
Eelnõu peamine eesmärk on Eesti õigusesse üle võtta direktiiv 2009/109/EÜ, mis puudutab äriühingute ühinemise ja jagunemisega seonduvaid aruandlus- ja dokumenteerimisnõudeid. Direktiivi ülevõtmise eesmärk on vähendada eelnimetatud korporatiivsete toimingute puhul Euroopa äriühinguõiguse direktiividest tulenevat halduskoormust, mis lõppkokkuvõttes peaks aitama kaasa ELi konkurentsivõime suurenemisele. Sellest tulenevalt puudutavad olulisemad muudatused eelnõus ühingute aruandlusnõuete vähendamist, sh ka ema- ja tütarettevõtjate ühinemise korral, ning teavitamisnõuete kaasajastamist. Lisaks soovitakse vähendada aruandluskohustust aktsiaseltsi asutamisel ja aktsiakapitali suurendamisel, kui need toimuvad ühinemise või jagunemise käigus. Muuhulgas puudutavad eelnõu sätted osa- või aktsiakapitali eurodesse ümberarvestust, osaühingu reservkapitali ärakaotamisega seonduvat ning äriühingute ja filiaalide ärilistel dokumentidel märgitavat informatsiooni. Viimaste puhul võib muudatused lugeda osalt nii vigade paranduseks kui ka praktikas tõusetunud probleemide lahendamiseks.Teavitamisnõuete kaasajastamine
Teavitamisnõuete kaasajastamisega seondub eelnõus kahtlemata see, et aktsiaseltsidel võimaldatakse edaspidi täita ühinemis- ja jagunemisdokumentide aktsionäridele kättesaadavaks tegemise kohustused dokumentide avalikustamisega aktsiaseltsi kodulehel (nt ühinemis- ja jagunemisleping, ühinemis- ja jagunemisaruanded, audiitori aruanded). Teiste sõnadega, kui aktsionärid soovivad vastavate dokumentide ärakirju, loetakse piisavaks, kui dokumendid on avalikustatud aktsiaseltsi kodulehel. Samuti võib ärakirjad edastada aktsionäridele nende nõusolekul elektrooniliselt. Oluline on silmas pidada seda, et dokumentide kodulehel avalikustamise eelduseks on aktsionäride informeerimine selle kohta, kus dokumentidega tutvuda saab. Lisaks soovitakse aktsiaseltsidele anda võimalus ühinemis- ja jagunemislepingu äriregistri pidajale esitamise asemel samuti need oma kodulehel avalikustada ning börsiühingutele võimalus teha seda väärtpaberituru seaduses ette nähtud teabe tsentraalse salvestamise süsteemis.Vahebilansi esitamise kohustuse lihtsustamine
Eelnõuga soovitakse muuta ja teatud määral lihtsustada vahebilansi
esitamise kohustust aktsiaseltside ühinemisel ja jagunemisel. Sealjuures
nähakse ette, et kõigi ühinevate või jagunemisel osalevate
aktsiaseltside kõikide aktsionäride nõusolekul võib vahebilansi
koostamisest loobuda. Aktsiaselts, kellel on kohustus esitada
poolaastaaruanne vastavalt väärtpaberituru seadusele, võib vahebilansi
asemel esitada selle aruande aktsionäridele tutvumiseks. Analoogsed
muudatused tehakse ka seoses aktsiaseltside ümberkujundamisega. Lisaks
plaanitakse täpsustada ühinevate ja jagunemisel osalevate aktsiaseltside
kohustusi seoses kõigi ühinevate või jagunemisel osalevate
aktsiaseltside ühinemis- ja jagunemisaruannete ning audiitori aruannete
aktsionäridele tutvumiseks esitamisega ning võimalusega loobuda
aruannete koostamisest kõigi ühinevate või jagunemisel osalevate
aktsiaseltside aktsionäride nõusolekul.
Ühinemise ja jagunemisega seonduvalt tuleb kindlasti mainida seda, et
eelnõu kohaselt pole ühendava aktsiaseltsi või osaühingu üldkoosoleku
otsus nõutav, kui ühendavale aktsiaseltsile või osaühingule kuulub
vähemat 90% ühendatava aktsiaseltsi aktsiatest või osaühingu osadest. Ka
selle õiguse kasutamisega seotud avalikustamiskohustuste täitmiseks
võib nõutud dokumendid avalikustada aktsiaseltsi kodulehel. Eelnõu näeb
sealjuures 1/20 ühendava osaühingu osanikele ja aktsiaseltsi
aktsionäridele ette tähtaja üldkoosoleku läbiviimise nõude esitamiseks.
Eeltoodu kõrval plaanitakse seadust täiendada ka selliselt, et kui
ühendavale või jagunemise korral omandavatele osaühingutele või
aktsiaseltsidele kuulub 100% ühendatava või jaguneva osaühingu
osakapitalist või aktsiaseltsi aktsiakapitalist, siis pole nõutav
ühinemise või jagunemise heakskiitmine ka ühendatava või jaguneva
osaühingu või aktsiaseltsi ühinemis- või jagunemisotsusega. Kirjeldatud
vabastuse kasutamise eelduseks on teatud avalikustamiskohustuste
täitmine.
Kindlasti tuleb esile tuua ka seda, et aktsiaseltside ühinemisel
olukorras, kus ühendavale ühingule kuulub põhiaktsionärina 90%
ühendatava ühingu aktsiatest, soovitakse võimaldada põhiaktsionäril
vähemusaktsionäride aktsiad erinevalt äriseadustikus sisalduvast
aktsiate ülevõtmise üldregulatsioonist üle võtta juba 90% poolthäältega.
Eelnõu seletuskirjas selgitatakse, et regulatsiooni eesmärgiks on
aktsiaseltside ühinemisprotsessi lihtsustamine. Aktsiate ülevõtmise
kaudu võib ühendatava ühingu muuta ühendava ühingu 100%-liseks
tütarühinguks ning seeläbi mitmeid ühinemisega seotud aruandlusnõudeid
mitte täita.
Samuti on eelnõuga kavas täpsustada veel osa- või aktsiakapitali
eurodesse ümberarvestuse protsessi (osa- või aktsiakapitali
vähendamisega seonduvalt) ning osaühingu kohustusliku reservkapitali
moodustamise lõpetamist. Reservkapitali osas sätestatakse eelnõus, et
osanike otsusega võib ette näha, et reservkapitali suhtes kohaldatakse
01.01.2011 jõustunud regulatsiooni, st osakapitali olemasolu või selle
jätkuv suurendamine ei ole enam vajalik. Selgitavalt olgu siinkohal
märgitud, et alates 01.01.2011 jõustunud äriseadustiku regulatsioon
muutis reservkapitali moodustamise valikuliseks, st selle moodustamine
pole enam kohustuslik. Kui osaühing, mis on asutatud nt pärast
01.01.2011, soovib moodustada reservkapitali, siis peab ta seda oma
põhikirjas sätestama ja järgima enne 01.01.2011 kehtinud sätteid
reservkapitali moodustamise kohta.
Lisaks tahetakse täiendada andmete loetelu, mis tuleb märkida
ettevõtjate ja välismaa äriühingute filiaalide ärilistel dokumentidel
(see puudutab lisaks paberkandjal dokumentidele ja muul kujul esitatud
dokumente) ja kodulehtedel. Eelnõu kohaselt tuleb ettevõtjal lisaks
praegu nõutavate andmete kõrval näidata dokumentidel ja kodulehel ka
registriosakond (see peaks hõlbustama eelkõige välisriigi ettevõtete
kohta info hankimist) ja äriühingu õiguslik vorm (viimane omab tähtsust
eelkõige välisriigi äriühingute puhul, sest Eestis registreeritud
ettevõtetel sisaldub see ärinimes). Kui osaühingu või aktsiaseltsi
ärilistel dokumentidel viidatakse ühingu kapitalile (kapitali näitamise
kohustust pole!), tuleb märkida ka osa- või aktsiakapitali suurus ning
juhul, kui osade eest ei ole sissemakse täielikult tasutud, siis
tasumata sissemaksete summa. Välismaa äriühingu filiaali ärilistel
dokumentidel ning kodulehel peavad olema eeltoodud andmed nii välismaa
äriühingu kui ka filiaali kohta, kui see on asjakohane (nt filiaali
puhul pole võimalik märkida osa- või aktsiakapitali suurust). Kui
välismaa äriühing on likvideerimisel, tuleb filiaali ärilistel
dokumentidel ka sellele asjaolule viidata.
Äriseadustiku muutmise eelnõu ja selle seletuskirjaga on võimalik
täpsemalt tutvuda Kaubanduskoja veebilehel.
poliitikakujundamise- ja õigusosakonna jurist,
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda,
koda.ee