Tarbijaile, kes teevad veebi kaudu oste teises ELi riigis, soovib komisjon luua kogu ELi hõlmava ühtse veebiplatvormi, mis võimaldab lahendada lepingulisi vaidlusi täielikult veebipõhiselt 30 päeva jooksul. Praegu on ELis vaidluste kohtuväline lahendamine võimalik vaid mõnes ärisektoris või üksikutes valdkondades.
Vaidluste kohtuväline lahendamine on tarbijate jaoks kiirem ja odavam kui kohtumenetlused. Kui kõikjal ELis oleks võimalik vaidlusi kohtuväliselt lahendada, säästaksid tarbijad ligikaudu 22,5 miljardit eurot aastas.
Kavandatavate õigusaktidega tagatakse selliste kvaliteetsete kohtuväliste üksuste olemasolu, kes tegelevad lepinguvaidlustega tarbija ja ettevõtte vahel. Ettepaneku kohaselt peavad need üksused täitma kindlaid kvaliteedikriteeriume ning lahendama kohtuvälise vaidluse 90 päeva jooksul. Ettevõtted peavad tarbijaid sellise üksuse olemasolust teavitama ning selleks, et tarbijad saaksid oma kaebused mugavalt esitada, luuakse veebipõhine vaidluste lahendamise platvorm.
Vaidluste kohtuväline lahendamine toetub neutraalsele poolele, kelleks on näiteks vahekohtunik, vahendaja või ombudsman. See on odavam, kiirem ja lihtsam kui kohtuskäimine. Praegu on ELis rohkem kui 750 vaidluste kohtuvälise lahendamise üksust. Mõnes ELi riigis on need aga kättesaadavad vaid mõnes piirkonnas või ainult teatavates sektorites (nt finantsteenuste- või telekommunikatsioonisektoris).
Lahendamata tarbijavaidluste rahaline kulu on hinnanguliselt 0,4 % ELi SKPst. See sisaldab ka summat, mille Euroopa tarbijad kaotavad teistes ELi riikides oste tehes ning mille suuruseks on hinnanguliselt 500 miljonit kuni üks miljard eurot.
Euroopa Komisjon