Peamised muudatused:
- Suureneb oluliselt tarbijatele lepingueelselt antava teabe hulk, mis võimaldab tarbijal teha kaalutletud ja mõistlik otsus. Teavitamiseks tuleb ettevõtjal edaspidi kasutada tarbijakrediidi standardinfo teabelehte, mis on ühesugune terves Euroopas.
- Krediidiandjal on kohustus tarbijat nõustada, et viimane saaks hinnata, kas pakutav krediidileping vastab tema vajadustele ja võimalustele. Krediidiandja peab selgitama tarbijale lepingu põhilisi tingimusi ja mõju tema finantsolukorrale, samuti hoiatama võimalike tagajärgede eest makseraskustesse sattumisel.
- Krediidiandjal on kohustus hinnata tarbija krediidivõimelisust, kasutades selleks avalikke andmekogusid (näiteks krediidiinfo, kinnisturegister, äriregister), oma andmebaase ja muid võimalusi (pangaväljavõtte küsimine, tõend tööandjalt vms).
- Tarbija taganemisõigus pikeneb 7-lt päevalt 14-le. Koduukselepingutena ja sidevahendi abil sõlmitud krediidilepingutest taganemise korral kohalduvad tarbijakrediidi erisätted. Nimetatud lepingutest taganemine tähendab automaatselt taganemist ka sellega seotud müügilepingust.
- Muutub ennetähtaegse tagasimaksmise kord.
- Täpsustatakse krediidi kulukuse määra arvutamist.
Üks suuremaid muudatusi on teabelehe andmise kohustus, mis tuleb anda
kõikide krediidilepingute puhul mõistliku aja jooksul enne lepingu
sõlmimist – liising, laen, järelmaks, krediitkaart, eluasemelaen,
autopant, koduuksemüük järelmaksuga jne. Teabeleht on kirjalik või
kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis. Hilisema vaidluse korral
peab krediidiandja suutma tõendada, et ta teabelehe esitas. Teabelehel
näidatakse muuhulgas ära saadava krediidi suurus, intressimäär aastas,
krediidi kulukuse määr, maksegraafiku korral kuumakse suurus, muud
lisanduvad tasud, viivised ja teised võlgnevusega seotud tasud.
Andres Sooniste lausus: „teabeleht annab võimaluse luua selgust - võrrelda hindu seal, kus seni hämati ja kasutati tarbija ebakompetentsust kurjasti ära. Teabelehe eesmärk on, et tarbija saab rahulikult enne lepingu allkirjastamist tutvuda kõigi asjaoludega, mis laenu puudutavad ning vajadusel võrrelda erinevate krediidiandjate pakkumisi.
Teabelehe ühepoolselt andmata jätmine või selle andmine
samaaegselt lepinguga väljendab selgelt ettevõtja üleolevat suhtumist
tarbijasse. Ühtaegu peaks selline käitumine olema tarbijale märguanne
kõrgendatud valvsuseks. Kõikidest säärastest juhtumitest palume
informeerida ka Tarbijakaitseametit“.
Kuigi laenuandjal on oluliselt suurem hoolsuskohustus tarbijate
maksevõimet hinnata ja teavitada teda kaasnevatest riskidest, on
tarbijatel endal kohustus:
- adekvaatselt hinnata oma maksevõimet, arvestades kõiki oma igakuiseid väljaminekuid ja teavitades neist ka laenuandjat;
- anda krediidiandjale kogu vajalik informatsioon oma sissetulekutest ja kohustustest
- lugeda lepingutingimusi ning vajadusel täpsustada ebaselgeid sätteid;
- teha endale selgeks ja anda endale aru, millised on tagajärjed, kui laenu ei suudeta enam tagasi maksta;
- makseraskuste tekkimisel suhelda laenuandjaga, mitte vältida suhtlust ja peita ennast probleemi eest;
- vajadusel konsulteerida võlanõustajaga.
-
Tarbijakaitseamet