Vaher ütles BNS-ile, et õiguskomisjon arutas oma teisipäeval toimunud
istungil peamiselt eelnõu kuuendas peatükis ette nähtud teiste
muudetavate seadustega seonduvaid muudatusettepanekuid, samuti erinevaid
pöördumisi, mis olid eelnõuga seoses seni läbi vaatamata.
Eelnõule on tehtud ligi 70 muudatusettepanekut. Vaher märkis, et kõik
muudatused pole veel otsustatud. Tema sõnul lähevad eelnõu muudetud
tekst ja muudatusettepanekud riigikogu kodulehele üles 9. novembril
toimuva viimase teise lugemise ettevalmistamise istungi järel.
Eelnõu eesmärk on pakkuda ajutistesse makseraskustesse sattunud
füüsilistele isikutele võimalust võlad ümber kujundada ja vältida
pankrotimenetlust. Riigikogu õiguskomisjoni esimehe sõnul ei anna eelnõu
makseraskuse kohta legaaldefinitsiooni ja seda pole ka vaja.
"Makseraskuse olemasolu ja see, kas tegemist on ajutise makseraskuse või
püsiva maksejõuetusega, selgub menetluse käigus, kui võlgnik kirjeldab
oma olukorda ja esitab kohtule omapoolse kava, mis koosneb tema
konkreetsetest kohustustest ja nende täitmiseks olemasolevatest
varadest, sissetulekutest ja muudest tegelikest võimalustest. Esmalt
võlgniku ja seejärel võlausaldajate poolt esitatud andmete alusel hindab
kohus, kas tegemist on niinimetatud lootusetu võlgnikuga või on siiski
võlgade ümberkujundamise kaudu võimalik võlgniku pankrotti vältida,"
selgitas ta.
Küsimusele, kuidas eelnõu järgi võlgade ümberkujundamine teoorias välja
näeb, vastas Vaher, et võlgade ümberkujundamiseks annab eelnõu volitused
kohtule.
"Kui võlgnikul on olemas töökoht ja pidev sissetulek, siis näiteks
liisingauto puhul peaks kohus kõigepealt kaaluma, kas auto on tema töö
ja sissetuleku säilimiseks tingimata vajalik või mitte. Reegel on see,
et võlgnikule jääks alles vahendid, mis on vältimatult vajalikud
äraelamiseks, sealhulgas võimetekohane eluase, ja töö selleks, et ta
saaks oma kohustusi jätkuvalt osaliseltki täita. Muudest varadest,
sealhulgas näiteks põhjendamatult kulukast liisingautost tuleb võlgnikul
mõistagi loobuda."
Oluline on, et kohus käsitleb kõiki võlgu ja võlgniku võimekust
kohustusi täita terviklikult, märkis Vaher. "Sellist varianti ei saa
olla, et kõik autod ja kinnisvarad jäävad alles ning üksnes
maksegraafikut muudetakse. Lihtsalt maksegraafiku muutmine ei ole
võlgade ümberkujundamine, see oleks pelgalt lepingu muutmine," selgitas
ta.
Selles menetluses ei korrigeeri kohus Vaheri sõnul mitte erinevate
lepingute tingimusi võlgnikule soodsamaks, vaid otsustab hagita
menetluses, millest võlgnik peab loobuma ning kui pika aja jooksul ja
mis suuruses makseid võlausaldajatele tegema. "Eesmärk on, et
kokkuvõttes peavad kinnitatud kava järgi võlausaldajad saama suuremas
ulatuses oma nõudeid rahuldatud, kui võlgniku pankrot seda võimaldaks."
"Arvan, et eelkõige ootavad võlakaitse seadust 160.000 kodulaenuvõtjat
Eestis, mistõttu saab nimetada seda ka koduomanike võlakaitseks," vastas
Vaher küsimusele, kuidas eelnõu erinevate laenude puhul rakendub.
Näiteks kaitseb seaduseelnõu tema sõnul senisest enam tagatiseks seatud
kodu võimaliku realiseerimise eest, võimaldab vähendada kõrvanõudeid
nagu viiviseid ja intresse ning paneb keelu täiendava tagatise
küsimisele pelgalt kinnisasja turuväärtuse languse tõttu.
Samas märkis õiguskomisjoni esimees, et eelnõu järgi saab ümber
kujundada kõiki nõudeid, olenemata nende suurusest ja tekkimise alusest.
"Ainsaks erandiks on siin elatise ja tahtlikult õigusvastase teoga
tekitatud kahjude hüvitamise nõuded, mida ei saa vähendada, küll aga
saab nende osas pikendada tähtaega või osadena täitmist võimaldada."
Eesti Pank on avaldanud arvamust, et enne eelnõu heakskiitmist tuleks
sellele võtta hinnang Euroopa Keskpangalt. Vaher ütles, et ta ei leia,
et tingimata oleks veel vaja Euroopa Keskpanga hinnangut küsida, sest
finantsasutuste olukorda ega usaldusväärsust ei halvendata eelnõuga
kuidagi. "Finantsasutused võlausaldajatena saavad loodava menetluse
kaudu alati suuremas ulatuses oma nõudeid rahuldatud, kui praegune
õigusruum, see tähendab füüsilise isiku pankrot seda võimaldaks," lausus
ta.
Vaher lisas, et tema hinnangul on eelnõuga töötatud piisavalt pikalt ja
põhjalikult - kaasatud on olnud lai isikute ring, sealhulgas
väliseksperdid, ning toimunud on hulk arutelusid nii töögrupis kui
meedias.
BNS