Tegevuskava järgi töötab valitsus tänavu neljandaks kvartaliks välja
eri- ja sooduspensionide reformi põhimõtted ja ajakava. Järgmise aasta
teiseks kvartaliks esitab sotsiaalministeerium töötervishoiu- ja
tööohutuse seaduse, ravikindlustuse seaduse ja kindlustustegevuse
seaduse ning soodustingimustel vanaduspensione, väljateenitud aastate
pensione ja eripensione kehtestavate seaduste muutmise seaduse eelnõu.
Peaminister Andrus Ansip ütles neljapäeval valitsuse pressikonverentsil,
et hakatuseks võiks valitsus otsustada mõnede eripensionide
ärakaotamise.
"Näiteks ma ei näe mingisugust põhjust, miks peaks eripension olema
õiguskantsleril või riigikontrolöril. Peaminister, kes on ametis olnud
kuus aastat, ei oma mingeid eripensione. Olgu öeldud, et Teder on ka ise
seda meelt, et see eripension on liiast," lausus peaminister. Ansip
lisas, et kogu pensionite reformi põhjus ei ole kindlasti tema kadedus.
Eri- ja sooduspensionide, sealhulgas politsei- ja piirivalveametnikke,
kaitseväelasi, kohtunikke ja prokuröre hõlmavate eripensionide reformi
ettevalmistamine jäi eelmisel valitsusel pooleli.
Veel suvel kinnitas sotsiaalministeeriumi pressiesindaja BNS-ile, et
sooduspensionide reformi elluviimise plaanist ei ole enne uusi riigikogu
valimisi loobutud ning sotsiaalministeeriumil on kavas esitada
soodustingimustel vanaduspensionide, väljateenitud aastate pensionide ja
eripensione kehtestavate seaduste muutmise eelnõu valitsusele detsembri
lõpuks. Mullu novembris tunnistas sotsiaalminister Hanno Pevkur, et
aega reformi läbiviimiseks on jäänud liiga vähe ja reformiga jätkamine
jääb uuele valitsusele.
Sooduspensionide reform on olnud valitsuses kõne all juba aastaid.
Soodustingimustel vanaduspensionide, väljateenitud aastate pensionide,
eripensionide ning avaliku teenistuse seadusega sätestatud pensionide
reformi põhimõtted said valitsuse heakskiidu 2008. aasta mais ning juba
toona oli reformi eesmärgiks kõik sooduspensionid nende senisel kujul
kaotada. Siiski peaks reform rakenduma pika üleminekuperioodi jooksul.
Sotsiaalministeerium on põhjendanud reformi vajadust asjaoluga, et
alates Eesti riigi taasiseseisvumisest tekkinud eripensionid annavad
teatud inimeste grupile tunduvalt soodsamad pensionivõimalused võrreldes
riikliku pensionikindlustuse seaduse alusel makstava pensioniga.
"Erinevate eripensioni liikide maksmise tingimused, pensionile õigust
andev vanus, staaюinõuded ja pensioni arvutamise kord, samuti
finantseerimise allikad erinevad suuresti, kusjuures nendel erisustel
enamasti puudub ratsionaalne põhjendus," märkisid reformieelnõu
koostajad mullu kevadel valminud eelnõuprojekti seletuskirjas.
Esimesena sätestati 1992. aastast eripensionid riigikogu liikmetele ning
1996. aastast hakati maksma ka avaliku teenistuse pensionilisa. 1990.
aastatel lisandusid eripensioni saajate hulka prokurörid, kohtunikud ja
riigikontrolli ametnikud ning üksikud kõrgemad ametnikud.
BNS