Ametid tõdesid, et ühistegevuse tulemusel on eelkõige uuemate kasutatud autode turg saanud pettustest olulisemalt puhtamaks ning ka tarbija on hakanud eelistama kontrollitavat ja Eesti ajalooga sõiduautot.
Kohtumisel tutvustasid ametite esindajad ühise ettevõtmise tulemusi ning võtsid kokku olukorra kasutatud autode turul. Lisaks ametite esindajatele andsid turuolukorrale hinnangu Auto24.ee ning Autode Müügi ja Teenindusettevõtete Liidu (AMTEL) esindajad.
Maksu- ja Tolliameti peadirektori Marek Helmi sõnul on olukord kasutatud autode turul võrreldes eelmise aastaga oluliselt muutunud. „Maksulaekumiste numbrid näitavad, et kontrollide tulemusel on uuemate kasutatud autode müügiga tegelevatelt kontrollitud ettevõtetelt laekunud 3 miljonit eurot rohkem käibemaksu. Kogu sõidukite sektoris tegutsevate ettevõtete poolt on ajavahemikul detsember 2013–oktoober 2014 laekunud 5,4 miljonit eurot käibemaksu varasemast rohkem,“ lisas Helm.
MTA on alates kontrollide algusest vaadanud registreerimiseelselt üle kokku 7858 uuemat kasutatud sõidukit ning neist 3162 dokumentatsioonis või taustas oli erinevaid probleeme. „Suurem osa olid pisipuudused, mis kõrvaldati kiiresti, ning puudustega autode protsent üha langeb,“ rääkis Helm. Ka probleemsematel müügiplatsidel on olukord mõnevõrra paranenud.
Tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste sõnul hindab amet kõrgelt AMTEL-i jõupingutusi sektori korrastamisel ja kvaliteedi tõstmisel. „Ausalt äri tegevale ja makse maksvale automüüjale väljastatava usaldusmärgise loomine ja statuudi kehtestamine on märkimisväärne samm sektori usaldusväärsuse suurendamiseks. Loodan siiralt, et ka tarbijad teevad sellest omad ratsionaalsed järeldused,“ ütles ta, lisades, et see on praegu siiski vaid esimene samm.
„Usaldusmärgise tuntuse saavutamiseks peab kogu sektor märkimisväärselt pingutama, sealhulgas olema nõuete järgimisel järjekindel ja vajadusel ka karm. Tänapäeva tohutult kiire infovahetuse keskkonnas võib pelgalt üksainus tõrvatilk kogu meepoti hetkega rikkuda ja usalduse taastamisele võib seejärel kuluda aastaid, kui see on üldse enam võimalik,“ lausus Sooniste.
Sektori korrastamine on oluline ka seepärast, et suurema kasumi nimel odavalt ja halvasti taastatud sõidukid võivad olla ka reaalseks ohuks inimeste elule ja tervisele. „Turvalisema liikluse üheks eelduseks on tehniliselt korras auto. On väga oluline, et omanik teaks, mis tema auto sees tegelikult on,“ põhjendas Põhja prefekt Kristian Jaani, miks osaleb politsei turu korrastamisel. „Kontrollkäikudel on meie ameti dokumendieksperdid toetanud kolleege dokumentide ja tehasetähiste kontrollimisega. Samuti pakume tuge avaliku korra tagamisel ning ühiskontrollide ettevalmistamisel.“
Maanteeameti peadirektor Aivo Adamson usub, et ostjate teadlikkus on viimase pooleteise aastaga tõusnud ning vähemalt Eesti registris olevat auto ostmisel on loodud võimalus teha autole põhjalik taustakontroll. „Me oleme panustanud hulgaliselt töötunde nii sõiduki taustakontrolli ja e-teeninduse väljatöötamisse, ühiskontrollides osalemisse ja ma olen veendunud, et iga minut on sellest kasuks tulnud. Järgmise sammuna võtame ette avarii läbinud sõidukite liiklusesse tagasi toomise parema kontrollimise ja suuname oma tähelepanu kui järgmisele olulisele probleemsele valdkonnale,“ rääkis Adamson. „Hindame ka Auto24.ee panust müügikuulutuste juurde sõidukite VIN-koodide ja registreerimisnumbrite lisamisele kutsumises,“ lisas ta.
Poolteist aastat tagasi alustasid Tarbijakaitseamet, Maksu- ja Tolliamet ning Maanteeamet kasutatud autode turu korrastamist. Selle aasta alguses liitus projektiga ka politsei- ja piirivalveamet. Aasta jooksul korraldati ühine teavituskampaania ja rohkelt süvendatud kontrolle automüügiplatsidel ning kontrolliti uuemate kasutatud autode dokumentatsiooni enne nende Eestis registreerimist. Ametid jätkavad turu korrastamist ja ühiskontrolle ka tuleval aastal.