"Tasapisi see ebakindlus taandus ning majapidamised asusid üha rohkem kulutama."
Aasta lõpus mõjutasid jaekaubandust Paabuti sõnul ühelt poolt jõulude ja
aastavahetuse soodus- ja suurmüügid ning teisalt ka kardetav hinnatõus
selle aasta algusest, mil tuli käibele uus valuuta. Ta lisas, et eriti
on seda märgata erinevate kestvuskaupade jaemüügist, näiteks arvutid,
fotokaubad, kodumasinad ja muu taoline.
"Seega ootame, et selle aasta alguses on jaekaubanduse müüginumbrid
eelmise aasta lõpu omadest tagasihoidlikumad, sest tarbijad võtavad
enesele aega, et uue valuutaga harjuda," märkis ta.
LHV Panga analüütik Nils Vaikla sõnul näitab eelmise aasta detsembri
jaemüüginumber, et majapidamiste kulutused on aastatagusega võrreldes
jõudsamalt kasvama hakanud.
"Aktiivsemaid kulutusi jõuluostudele soosis kerkinud tarbija
kindlustunne ning paranenud tulevikuväljavaade," rääkis Vaikla BNS-ile.
"Majanduslanguse haripunkt on ületatud juba varem, kuid nüüd hakkab see
aina enam silma ka tarbijakäitumises."
Analüütik märkis, et detsembri jaemüügi statistika on kooskõlas LHV
Panga 2011. aasta majanduskasvu ootusega, mille kohaselt on üheks
oluliseks majanduse veduriks sel aastal väga madalatelt tasemetelt
taastuva eratarbimise suurenemine. Ta lisas, et toidukaupade käivet
mõjutas detsembris oluline aastane hinnatõus – 12 protsenti.
Nordea peaökonomisti Tõnu Palmi hinnangul võib kokkuvõttes eelmise aasta
jaekaubanduse kasvunumbrite põhjal olla rahul majanduse taastumise
kiirusega.
"Sarnaselt euroalale ja Põhjamaadele kiirenes eelmise aasta kevadel
Eestis tarbijate kindlustunne, mis viis aasta teises pooles Eestis
jaemüügi kasvuni peale kaks ja pool aastat kestnud langust," selgitas
Palm BNS-ile. "Samas tuleb arvestada, et kriisist tingitud langus oli
Eestis euroala keskmisega võrreldes märgatavalt suurem ning seega püsib
tarbijate hinnang finantsseisule veel mõnda aega nõrk. Viimane koos
nõrga töötuturu ja väheldase sissetulekute kasvuga seletab jätkuvalt
kõrget säästmise soovi. See piirab kiiremat tarbimise taastumist."
Ta lisas, et novembri ja detsembrikuu jaemüügi viieprotsendine kasv ja
automüügi elavnemine kinnitavad tarbimise järkjärgulist taastumist.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi teatel on majanduse elavnemine üha tugevamalt hakanud jõudma ka jaekaubandusse.
Ministeerium märkis oma teates, et 2010. aasta viimasel neljal kuul
näitasid jaekaubanduse müügimahud püsivhindades kasvu. Samas hakkas
ettevõtete müügitulu aastases võrdluses kasvama juba alates maikuust,
millest tulenevalt suurenes jaekaubandusettevõtete müügitulu 2010.
aastal neli protsenti. Samuti on Eesti jaekaubandussektor alates
möödunud aasta juunist kasvanud kiiremini Euroopa Liidu keskmisest ning
aasta lõpu poole kasvutempo järjest kiirenes.
Suurematest kaubagruppidest olid kõige tagasihoidlikuma kasvuga
toidukaubad, kus arenguid piirab keskmisest kiirem hinnatõus. Hoolimata
suhteliselt tihedast konkurentsist surub toiduainete hindu üles
üleüldine toidukaupade hinnatõus maailmas ja suurenenud välisnõudlus.
Ministeerium märkis muu hulgas, et sõidukikaubandusega tegelevate
ettevõtete müügimahud kasvasid aastaga kaheksa protsenti ning et kasv
tuli peamiselt sõidukite ja nende osade müügist. Järgnevatel perioodidel
võib hakata sõidukite müügile positiivset mõju avaldama asjaolu, et
lõppema hakkavad sõidukimüügi tippaastatel 2006–2008 võetud liisingud.
BNS