Samas peavad Eesti ettevõtted oma suurimaks konkurentsieeliseks kiirust,
toodete kvaliteeti ja paindlikkust, mis sageli tuleneb firmade
väiksusest ja vähesest automatiseeritusest. Kitsa kontaktvõrgustiku
kõrval märkisid ettevõtted, et toodete ja teenuste intellektuaalsed
omandiõigused on halvasti kaitstud.
Uuringust selgub, et ettevõtete koostöövõime on nõrk nii koduturul kui
ka välisturgudele sisenedes. Kardetakse, et koostöö viib ülevõtmiseni ja
puudub usaldus teise ettevõtja suhtes. Samas pakub koolituses
ettevõtjatele kõige enam huvi teiste firmade ekspordikogemuse jagamine
ning müügi ja turundustegevus.
Erialaliitude suutlikkus oma sektori ettevõtteid ekspordil abistada on
väga erinev. Parima tagasiside oma erialaliidu tööle andsid
toiduainetööstuse, infotehnoloogia- ning tekstiili- ja rõivatööstuse
ettevõtted. Ülejäänud liitude abi on nõrk ja liidud ei toeta sihipärast
koostööd. Eksporti toetavatest institutsioonidest on ettevõtted kõige
rohkem rahul Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse, kaubandus-tööstuskoja
ja Kredexiga.
Uuringu raportis seisab, et ettevõtete probleemid on oluliselt erinevad
lähtuvalt nende suurusest, ekspordikogemusest ja kapitalistruktuurist.
Välisomanduses olevad ettevõtted on läbi omanike paremini pääsenud
välisturgudele ja ka krediidiprobleemid ei ole nende jaoks nii suured
kui kodumaisele kapitalile kuuluvates ettevõtetes.
Ettevõtjate hinnangul subsideeritakse välisriikides pahatihti konkurente
riigi poolt. Samuti on Eesti ettevõtetele probleemiks ka varjatud
riiklik protektsionism välisturgudel, märgib raport.
Selles seisab, et vaatamata kõrgele tööpuudusele on ettevõtetel probleem
kvalifitseeritud tööjõu leidmisega. Enim mainisid firmad liinitööliste,
insenertehnilise- ja müügipersonali nappust.
Samas on ettevõtete poolt pakutava liinitöö palgatase sageli liiga
madal. Firmadel on raskusi leida inimesi, kes oleks valmis tööle asuma
6000-7000 krooni suuruse netopalga eest. Toodete madal lisandväärtus aga
ei võimalda maksta kõrgemat palka. Lisaks ei leia ettevõtted vajalikku
tööjõudu insener-tehnilistele ametikohtadele vaatamata sellele, et
ollakse valmis maksma kuni kolmekordset keskmist palka.
Firmade hinnangul puudub Eestis ammendav ülevaade töötute tegelikest
oskustest, soovidest ja motivatsioonist ning märkimisväärne osa töötuna
registreeritud inimestest töötab siiski kuskil niiöelda mustalt või ei
soovigi regulaarselt tööl käia. Nii töötukassa kui maksu- ja tolliameti
järelevalve vajab selles osas tugevdamist. Samuti näevad ettevõtted
oskustööjõu ja välisekspertide palkamisel abi sotsiaalmaksu piirmääras.
Lisaks ei vasta kutse- ja kõrghariduse lõpetanute kvalifikatsioon sageli
ettevõtjate vajadusele. Tihti on vaja teha täiendavaid investeeringuid,
mis väljenduvad nii rahas kui ka ajas, et viia uue töötaja
kvalifikatsioon ja oskused tasemele, mis võimaldaks töökohas hakkama
saamist.
Uuringust tuleb ka välja, et Eesti ettevõtete jaoks on logistikateenused
kallid. Impordimahtude ulatusliku vähenemise tõttu peavad maantee- ja
ka muud transpordiettevõtted tegema reise kaubaveol ühel suunal. Teenuse
muudab kalliks ka partiide väiksus ja vaheladude puudus.
Uuringus osalenud ettevõtetest 56% märkis, et valmistavad kõrge
kvaliteediga tooteid ja seejuures kõrge hinnatasemega. Raporti sõnul on
aga rahvusvahelisest statistikast teada, et Eesti ettevõtteid
iseloomustab Euroopa Liidu keskmisest madalam lisandväärtus ettevõtte ja
töötaja kohta. Eestist eksporditakse seega kõrgekvaliteedilisi madala
lisandväärtusega tooteid ja teenuseid.
Hinna osas on Eesti eksportkaubad sageli samal tasemel
väliskonkurentidega, aga sisendite hinnad, näiteks tööjõukulud, on
Eestis sageli odavamad. Raportis seisab, et sisendite hindade tõustes
tekivad olulised probleemid konkurentsivõime säilitamisega.
Raporti järgi saavutavad ettevõtted sageli edu selliste toodete
valmistamisega, mida on suurematel väliskonkurentidel ebamugav toota.
Selliseid tooteid iseloomustavad kõrged sisenemisbarjäärid, käsitöö
mahukus ja tellimuste väike hulk. Samas on Eesti tootjatele väiksuse
tõttu mastaabisääst kättesaamatu ja tööjõu kallinemisel investeerimine
seadmetesse raske.
Sesoonse müügiga ettevõtetel peavad olema suured laovarud ja seetõttu on
probleemiks hooajaline käibevahendite nappus. Lisaks on pangad
majanduskriisi järgselt väga ettevaatlikud.
Osade ettevõtjate hinnangul on Kredexi krediidikindlustuse hinnad liiga
kõrged. Seetõttu kaaluvad firmad tihti, kas kindlustada või hoopis
riskida vastaspoole krediidiriski ehk kahjudega.
Uuringu tulemusel ei ole paljud ettevõtted viimaste aastate jooksul
tooteahelas kõrgemale liikunud. Nõnda väitis 61 protsenti vastanud
tootmisettevõtetest ja 77% teenindusettevõtetest.
Uuringu kokkuvõtte järgi on Eesti koduturg liiga väike, et valmistada
ettevõtteid ette rahvusvaheliseks konkurentsiks. Ettevõtete väiksus ja
omavahelise koostöö puudumine ei võimalda akumuleerida edukaks
ekspordiks vajalikke kompetentse ja ressursse. Samas vaatavad ostjad
välisturgudel enamikul juhtudel tervikut. Tähtsad on kvaliteet, hind,
kogused, transport ning kogu tarneahel ja selle kiirus.
Riigikontroll ja kaubandus-tööstuskoda soovitavad, et ettevõtted peavad
eksportimisel asuma paremale müügialasele koostööle ning uutele
turgudele minekul on vajalik parem eeltöö. Samuti peavad ettevõtted
teadvustama, et praegune madal palgatase ei ole pikemas perspektiivis
Eestis jätkusuutlik. Ettevõtted peavad pikemaajalistes äriplaanides
arvestama hindade konvergentsiga ja kulutaseme tõusuga Eestis.
Riigile soovitavad uuringu koostajad, et viimane peaks ettevõtete
tööjõuvajadust regulaarselt kaardistama. Inseneriõppe ja tehnika
erialade populariseerimine ja riikliku koolitustellimuse suurendamine
aitaks oluliselt kaasa puuduoleva tööjõu pakkumisele.
Eesti ettevõtetest on tugevama ekspordipotentsiaaliga suuremad, üle 20
töötajaga ettevõtted, mis annavad 72% kogu ekspordi
müügitulust, samas on neid üldarvust alla 10%, seisab raportis.
Riigikantselei ja kaubandus-tööstuskoja ekspordiprobleemide uuringu küsitlusele vastas 396 ettevõtet 11 erinevalt tegevusalalt.
BNS