Euroopa finantsstabiilsuse tagamise üksus (European Financial Stability
Facility (EFSF)) loodi 2010. aastal euroala toonase 16 liikmesriigi
kokkuleppe tulemusel. Tegemist on Luksemburgis registreeritud
eraldiseisva juriidilise üksusega, mis on loodud tähtajaliselt kolmeks
aastaks Euroopa riikide finantsilise jätkusuutlikkuse tagamiseks. EFSF-i
põhiülesanne on laenata võlaturgudelt eesmärgiga laenata see raha edasi
euroala nendele liikmesriikidele, kellele muidu võlaturul enam laenu ei
pakuta või tehakse seda liiga karmidel tingimustel.
Sel nädalal (24.-28.01.2011) toimus esimene selle fondi võlakirjade
oksjon. Võlakirjaturult koguti Iirimaale edasi laenamiseks 5 miljardit
eurot, müües võlakirju põhiliselt Aasia investoritele. Oksjon kujunes
väga edukaks, erinevad uudisteagentuurid on rääkinud investorite huvist,
mis kokku olevat küündinud soovitust ligi 9 korda suurema summani.
Investorite huvil on ka põhjust. Eelmise aasta septembris hindasid
erinevad reitinguagentuurid EFSF-i kõrgeima võimaliku reitinguga
(Standard & Poor’s “AAA”; Moody’s “Aaa”; Fitch “AAA”). Selliste
reitingute üheks põhjuseks on kindlasti asjaolu, et EFSF-i võlga
garanteerivad kõik euroala liikmesriigid vastavalt oma osatähtsusele
Euroopa Keskpanga kapitalis. Ehkki Eesti veel esimesse Iirimaale
suunatud abipaketti ei panustanud, on tulevastes EFSF operatsioonides ka
Eesti riigil oma osa kanda.
27.01.2011 avaldas Eurostat oma tõlgenduse sellest, kuidas oleks õige
EFSF-i operatsioone statistikas kajastada. Tõlgendus on kooskõlas
rahandus-, finants- ja maksebilansistatistika komitees (Committee on
Monetary, Financial and Balance of Payments Statitics (CMFB)), kus
osalevad ka Statistikaamet ja Eesti Pank, häälteenamusega vastu võetud
otsusega. Tõlgenduse põhiliseks seisukohaks on see, et EFSF-i ei saa
lugeda rahvamajanduse arvepidamises iseseisvaks üksuseks. Seda
sellepärast, et see institutsioon ei saa euroala liikmesriikidest
eraldiseisvalt vastu võtta oma tegevust puudutavaid otsuseid ning EFSF
tegutseb euroala riikide nimel ning nende täieliku kontrolli all.
Mõju Eesti valitsemissektori võlakoormusele
Eelneva tõttu loetakse EFSF-i kohustused hoopis talle garantiisid pakkuvate riikide, s.o euroala liikmesriikide kohustusteks. Kohustuste jaotumise aluseks on liikmesriikide osalusmäär garantiides, mis tavaolukorras peaks võrduma nende osalusega Euroopa Keskpangas. Eesti jaoks tähendab see seda, et iga euro, mille EFSF võlaturult laenab, lisab Eesti riigivõlale ligi 0,2 eurosenti. Kui ajakirjanduses spekuleeritakse, et EFSF on 2011. aastal valmis laenama kuni 26 miljardit eurot, on Eesti valitsemissektori võlakoormusele täiendavalt lisatav summa suurusjärgus kuni 50 miljonit eurot. Kui aga EFSF laenaks kokku maksimaalses lubatud määras, milleks on 440 miljardit eurot, oleks Eesti võlakoormuse täiendav kasv ligi 800 miljonit eurot. Seda muidugi eeldusel, et Eesti kui euroala uusliige peab kõigis päästeoperatsioonides osalema võrdväärselt EFSF loomisel osalenud riikidega. Võrdluseks, Eesti valitsemissektori konsolideeritud võlatase oli 2010. aasta III kvartali lõpus 952,9 miljonit eurot.Mõju Eesti valitsemissektori eelarvepositsioonile
Kui EFSF tegevuse mõju riikide võlakoormusele on pigem negatiivne, siis
mõju valitsemissektori eelarvetasakaalule ei ole nii ühene. EFSF võtab
laenu üksnes eesmärgiga seda hädasolevatele euroala riikidele edasi
laenata. Kuna raha ära ei kulutata ja laenatakse edasi, ei saa häiritud
ka tasakaalunumbrid — laenusummad tasakaalustavad teineteist. Mõju
defitsiidikriteeriumile võib tegelikult olla pigem vastupidine — EFSF
võtab laenudelt küllaltki kopsakaid marginaale ja laenu teenindamise
tasusid. Nii näiteks kogus EFSF äsja võlaturgudelt raha veidi alla
kolmeprotsendilise intressimääraga, andes samas Iirimaa valitsusele
laenu intressimääraga, mis ulatus üle 6 protsendi. Et EFSF kõik tehingud
jagatakse euroala riikide vahel ära, siis peaks ka Eesti sellest
intressimäärade vahest pigem võitma. Negatiivsest mõjust
valitsemissektori eelarvetasakaalule võiksime rääkida alles siis, kui
mõni hädasolev riik EFSF-i ees oma kohuseid ei täidaks. Sellisel juhul
loetakse mahakantud laenusummad tõenäoliselt EFSF-is osalevate riikide
kuluks.
Seega Euroopa finantsstabiilsuse mehhanismis osalemise võimalik mõju
Eesti riigirahandusele peaks olema selline, et võlatase tõuseb, aga
valitsemissektori tasakaal paraneb.
Mikk Medijainen,
juhtivstatistik,
Statistikaamet
Avaldatud RUP.ee PROFIUUDISTE rubriigis