Pole saladus, et äriühingute jaoks kehtib ühinemise ja jagunemise
läbiviimisel küllaltki suur hulk teabekohustusi (raamatupidamise
vahearuannete koostamine, ühinemis- ja jagunemislepingute kättesaadavaks
tegemine jne), millest nii mõnedki võivad tunduda teatud juhtudel
üleliigsed ja koormavad, seda mõnel juhul isegi teostamisviisi poolest.
Eelviidatud direktiiv püüabki ühtlustada ja lihtsustada ühinemiste ja
jagunemiste läbiviimist EL liikmesriikides. Tuleb rõhutada, et direktiiv
2009/109/EÜ ei näe ette ühte ja konkreetset regulatsiooni, mille kõik
liikmesriigid üle peavad võtma, vaid annab võimaluse valida erinevate
lahenduste vahel. Oluline on valida see variant, mis sobib meie
õiguskeskkonda kõige paremini.
Börsiettevõttel kaob vahebilansi koostamise kohustus, kui ta on ette nähtud korras avalikustanud ja teinud kättesaadavaks poolaastaaruande
Kehtiv seadus näeb ette nii ühinemise kui ka jagunemise puhul, et kui
aktsiaseltsi viimane majandusaasta aruanne on koostatud varem kui kuus
kuud enne ühinemis- või jagunemislepingu sõlmimist, koostatakse
majandusaasta aruande nõuetele vastavalt bilanss (vahebilanss) viimase
veerandaasta seisuga, mis esitatakse aktsionäridele tutvumiseks.
Direktiivi kohaselt pole börsiettevõttel vahearuande (vahebilanss)
koostamise kohustust, kui börsiettevõte on ette nähtud korras
avalikustanud ja teinud kättesaadavaks poolaastaaruande. Lisaks annab
direktiiv liikmesriikidele õiguse kehtestada selline regulatsioon, mille
kohaselt pole vahearuande koostamine nõutav, kui kõigi ühinemises
osalevate aktsiaseltside kõik aktsionärid on nii otsustanud. Direktiivi
ülevõtmisel on vaja otsustada, kas selline võimalus peaks olema ka Eesti
seaduses. Tõepoolest, kui tegemist oleks formaalsusega, millel sisuline
tähendus või vajadus puuduks, siis oleks mõistlik selline võimalus ette
näha. Samas vajab kindlasti täiendavat kaalumist see, kas kõnealune
võimalus võib ohustada võlausaldajaid või teisi huvitatud isikuid või
tuua kaasa muid negatiivseid tagajärgi.
Kaob topeltaruandlus - mitterahalise sissemakse eraldi hindamine ühinemisel või jagunemisel
Kehtiv seadus sätestab, et kui ühendav ühing on aktsiaselts, mille
aktsiakapitali seoses ühinemisega suurendatakse, või kui ühinemisel
asutatakse uus aktsiaselts, tuleb aktsiaseltsi mitterahalise sissemakse
hindamiseks ettenähtud korras hinnata, kas ühendatavate ühingute varast
piisab aktsiakapitali suurendamiseks või asutatava aktsiaseltsi
aktsiakapitaliks. Samamoodi tuleb mitterahalist sissemakset hinnata
olukorras, kui omandav ühing on aktsiaselts, mille aktsiakapitali seoses
jagunemisega suurendatakse, või kui jagunemisel asutatakse uus
aktsiaselts. Vastava mitterahalise sissemakse väärtust hindavad üldjuhul
vastavad eksperdid ning hindamist peab omakorda kontrollima audiitor.
Direktiiv annab liikmeriikidele õiguse kehtestada regulatsioon, mille
kohaselt ei nõutaks eelkirjeldatud olukordades topeltaruandlust
(mitterahalise sissemakse eraldi hindamist ühinemisel või jagunemisel)
kui koostatakse sõltumatu eksperdi aruanne ühinemis- või
jagunemislepingu kohta. Täiendavalt näeb direktiiv ette, et kui
liikmesriigi õiguses siiski nõutakse eraldi aruannete koostamist, siis
koostavad vastavad aruanded samad eksperdid. Ka siin on vaja kindlasti
kaaluda ühelt poolt direktiivis pakutud võimalustega arvestamist ja
teiselt poolt nende vajalikkust kehtivat regulatsiooni silmas pidades.
Ühinemise ja jagunemisega seotud dokumentide avalikustamise nõuete lihtsustamine
Kehtiv seadus nõuab seda, et vähemalt üks kuu enne ühinemist otsustavat
üldkoosolekut võimaldab juhatus aktsiaseltsi asukohas aktsionäridel
tutvuda ühinemist või jagunemist puudutavate dokumentidega (vastavad
lepingud, aruanded). Lisaks tuleb üks kuu enne ühinemist otsustavat
üldkoosolekut esitada juhatusel äriregistri pidajale ühinemisleping ning
avaldada ametlikus väljaandes Ametlikud Teadaanded teade
ühinemislepingu sõlmimise kohta. Ühinemislepinguga peab olema võimalik
tutvuda registriosakonnas ja juhatuse poolt määratud kohas. Analoogsed
kohustused eksisteerivad ka jagunemise puhul. Direktiiv näeb ette, et
avalikustamise nõude asendab see, kui ühinemis- või jagunemisleping jm
seaduses ette nähtud dokumendid tehakse avalikkusele tasuta
kättesaadavaks aktsiaseltsi veebilehel vähemalt üks kuu enne vastava
lepingu üle otsustava üldkoosoleku kuupäeva. Alternatiivse lahendusena
näeb direktiiv ette, et avalikustamine leiaks aset äriregistri
veebilehel või mõnel muul liikmesriigi poolt selleks määratud
veebilehel. Sealjuures ei või nõuda aktsiaseltsilt sellise
avalikustamise eest eraldi tasu. Kirjeldatud avalikustamise korral kaoks
ära ka kohustus edastada asjaomaste dokumentide ärakirjad
aktsionäridele, kui vastavalt veebilehelt on võimalik alla laadida ja
printida vastavate dokumentide koopiad.
Eelkirjeldatud avalikustamise nõue arvestaks kahtlemata tehnilist
arengut ja võimalusi ning oleks vähemkoormav (nii ajaliselt kui ka
rahaliselt) aktsiaseltsi ühinemise või jagunemise läbiviimisel, mistõttu
on selline muudatus kindlasti tervitatav. Omaette kaalumist vajab aga
asjaolu, kas dokumentide avaldamine võiks aset leida aktsiaseltsi poolt
valitud veebilehel (nt võimalus valida aktsiaseltsi ja äriregistri
veebilehe vahel) või peaks eksisteerima üks ja ainus veebileht, kus
avalikustamine saab toimuda.
Direktiivi ülevõtmisel on vaja analüüsida kehtivat õigust ja direktiivis
pakutud lahendusi ning seejärel otsustada, millise lahendusvariandi
kasuks otsustada. Kahtlemata on siin oluline ka ettevõtjate arvamus.
Arvamusi ja seisukohti ootab Eesti Kaubandus-Tööstuskoda aadressil See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud. . Direktiiviga on
võimalik lähemalt tutvuda Koja veebilehel www.koda.ee .
* Direktiivi 2009/109/EÜ eesmärk on vähendada eelkõige
halduskoormust aktsiaseltside ühinemisel ja jagunemisel. Sellega seoses
muutuvad varasemad direktiivid, mis puudutavad aktsiaseltside aruandlus-
ja dokumenteerimisnõudeid. Muudatused puudutavad ka aktsiaseltside ja
osaühingute piiriülest ühinemist.
* Börsiettevõttel pole vahearuande (vahebilanss) koostamise
kohustust, kui börsiettevõte on ette nähtud korras avalikustanud ja
teinud kättesaadavaks poolaastaaruande. Lisaks annab direktiiv
liikmesriikidele õiguse kehtestada selline regulatsioon, mille kohaselt
pole vahearuande koostamine nõutav, kui kõigi ühinemises osalevate
aktsiaseltside kõik aktsionärid on nii otsustanud.
* Avalikustamise nõude asendab see, kui ühinemis- või
jagunemisleping jm seaduses ette nähtud dokumendid tehakse avalikkusele
tasuta kättesaadavaks aktsiaseltsi veebilehel vähemalt üks kuu enne
vastava lepingu üle otsustava üldkoosoleku kuupäeva. Alternatiivse
lahendusena näeb direktiiv ette, et avalikustamine leiaks aset
äriregistri veebilehel või mõnel muul liikmesriigi poolt selleks
määratud veebilehel.
poliitikakujundamise- ja õigusosakonna jurist,