2011. aasta juunis suurenes jaemüük eelmise aasta sama perioodiga võrreldes Statistikaameti andmetel püsivhindades 4%, ulatudes 344 miljoni euroni. Seni piduriks olnud kõrge tööpuudus on hakanud taanduma ning palkade langus peatunud, mistõttu inimeste kindlustunne on võrreldes kriisi sügavamate hetkedega oluliselt paranenud. Samuti on stabiliseerunud inflatsiooniline surve, mis viimase aasta jooksul tarbijatele peavalu valmistas. Sellest tulenevalt osutus ka juuni jaekaubandusettevõtetele selle aasta parimaks kuuks.
Hinnatõusu peatumine toidukaupade segmendis on hakanud ka müügimahtudele positiivselt mõjuma. Eelmise kuuga võrreldes odavnesid toidukaubad nii mais kui ka juunis ning aastases võrdluses on samuti märgata hinnakasvu aeglustumist. Kokku kasvas toidukaupade müük juunis püsivhindades 3%, mis oli kiireim kasv alates 2008. aasta algusest. Hetkeolusid arvestades ei tohiks toidukaupade pakkumises suuremaid probleeme esineda ning edaspidi peaks hinnad pigem stabiliseeruma või isegi mõningates kaubagruppides allapoole tulema.
Sisekaubandus näitab pea kõigis kauplusegruppides kasvu. Majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjali jaemüük kasvas aastaga 8%, mis oli mõnevõrra aeglasem viimaste kuude keskmisest ning mahtudelt jäi alla ka maikuule. Tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete jaemüük suurenes 10%, mis oli samuti eelmiste kuude keskmisest oluliselt parem tulemus. Endiselt püsib languses farmaatsia- ja meditsiinikaupade, kosmeetika ja tualetitarvete jaemüük, kus mahud kahanesid aastaga 10%, samas selles kauplusegrupis kriisi ajal langust praktiliselt ei olnud, mistõttu on baastase ka kõrgem.
Sõidukikaubandusega tegelevate ettevõtete müügimahtude kasv juunis mõnevõrra aeglustus, kasvades 24%. Samuti jäi 142 miljoni euroni ulatunud ning aastaga enam kui kolmandiku võrra kasvanud müügitulu viimaste kuude keskmisele alla. Kasv tuleb peamiselt sõidukite ja nende osade müügist, remont püsib juba enam kui poolteist aastat languses. Hoolimata kõrgetest hindadest on ka mootorikütuse müügimahud kasvanud juba viimased 4 kuud, seejuures juunis oli, võrreldes eelmise aasta sama kuuga, kasv 4%. Kallima kütuse tõttu on aga mootorikütust müüvate ettevõtete müügitulu suurenenud aastaga 11%.
Eesti Konjunktuuriinstituudi poolt juulis korraldatud küsitluse kohaselt tegi kaubanduse kindlustunde indikaator läbi mõningase languse. Peamiseks põhjuseks oli sesoonsusest tingitud ootuste vähenemine tuleviku müügi ning töötajate arvu suhtes. Samas hinnangud eelmise 3 kuu müügile püsisid endiselt väga tugevad. Tarbijate kindlustunne tõusis ka viimase 5 kuu kõrgemaile tasemele, seda peamiselt hinnangute paranemise tõttu nii pere kui ka riigi majanduslikule olukorrale.
Hetke seisu hinnates võib oodata järgnevatel kuudel müügimahtude edasist kasvu. Sisemajanduse olukord on aastatagusega võrreldes muutunud oluliselt tugevamaks ning tõenäoline on, et inimeste finantsvõimaluste paranemine hakkab üha rohkem jõudma ka jaekaubandusettevõteteni.
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium