Transpordi investeeringute kava maht käesolevaks eelarveperioodiks on
11,53 miljardit krooni, millest Euroopa Liidu Ühtekuuluvusfondi ja
ERDF-i vahendid moodustavad 9,95 miljardit krooni. Kokku on 18. novembri
seisuga väljamakseid tehtud 2,6 miljardi krooni eest, sellest on
Ühtekuuluvusfondi ja ERDF-i vahendeid 2,3 miljardit krooni. Kokku on
töös 28 projekti, mis peavad valmis olema hiljemalt 2015. aasta lõpuks.
Viimastel päevadel on avalikkuses kerkinud küsimus, kas võib tekkida
oht, et Eesti peab osa Euroopa Liidu vahenditest tagastama. Euroopa
Liidu üldmääruse järgi ei lähe tagasinõude otsuse puhul toetus Euroopa
Komisjonile, vaid suunatakse tagasi Eestile eraldatud transpordi meetme
vahendite kogumahtu. Tagasinõutud ELi toetuse vahendite kasutamise
võimalus säilib 100%-liselt teiste transpordiprojektide elluviimisel
ning seda võimalust saab liikmesriik kasutada 31. detsembrini 2015.
Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi hinnangul ei ole praegu
ühtegi objekti, mille puhul võiks eelkirjeldatud stsenaarium käivituda.
Ajakirjandus on esitanud küsimusi ELi vahendite kasutamise kohta
prokuratuuri uurimise all olevatel teede-ehitus objektidel. Kõne all
olevatest objektidest kahe puhul on ELi vahendite kasutamiseks aega veel
viis aastat, mis on ministeeriumi hinnangul piisav, et tööd lõpetada.
Ühe objekti puhul (Kose-Aruvalla) on tähtaeg väga pingeline hanke
korduvate vaidlustamiste tõttu. Täna on alustatud uut hanget ja MKM
loodab, et see saab korrektselt lõpuni viidud. Ent ka juhul, kui uute
vaidluste tõttu ehitus peaks taas venima, ei ole ELi vahendid kuidagi
ohus ning neid saab kasutada teistel objektidel. Ühe objekti
(Jõhvi-Kukruse) puhul on abikõlbulikkuse tähtaeg 31.12.2010, kuid ehitus
on lõpetatud ja enamik rahast on tänaseks ka välja makstud.
Majandus-ja Kommunikatsiooniministeerium