Riigikontroll märgib oma aastaaruandes, et muu maailma imetlus põhineb
peamiselt sellel, et Eesti eelarvepuudujääk ja riigivõlg on väikesed.
Riigikontrolli hinnangul võib ühekordseid kärpeid teha ja riigi vara
müüa, kuid kaugemas perspektiivis sõltuvad võlg ja puudujääk
tootlikkusest ja netoekspordist. Seetõttu pole aus rääkida väikesest
riigivõlast, mainimata erasektori suurt võlakoormat ning just seetõttu
peab tõsiselt kaaluma, kas riigi rahandus- ja majanduspoliitika suurim
eesmärk peaks olema võimalikult kiiresti saavutada eelarveülejääk.
Riigikontroll märgib ka, et aasta 2009 sundis riigijuhte oluliselt
kulusid piirama ja makse tõstma. Riigikontrolli hinnangul on kokkuhoiust
olulisem küsida, mis saab edasi ning kas tehtud otsused aitavad Eesti
majanduse konkurentsivõime kasvule kaasa, kas Eesti majanduse struktuur
on muutunud ning konkurentsivõime suurenenud. Eesti riik on kriisiga
küll hästi kohanenud ja kulusid optimeerinud, kuid prognooside kohaselt
ei suurene märkimisväärselt majanduse konkurentsivõime ega ole näha ette
ka muudatusi majanduse struktuuris.
Riigikontroll toob välja, et konkurentsivõime saavutamiseks napib Eesti
ettevõtetel raha ja ka riigi süsteemset tuge. Praegu on välismaised
otseinvesteeringud tasapisi taastumas, kuid eurole üleminek ei anna
prognooside põhjal kindlust, et olukord kiiresti muutuks.
Maksukoormuse olulisest tõusust hoolimata laekus rahvusvahelise
finantskriisi ja probleemide tõttu 2009. aastal makse ligi seitse
miljardit krooni vähem kui aasta varem. Riigikontrolli hinnangul piisab
eelarve maksutuludest vaid fikseeritud kulude katmiseks, riigi
arenduskuludeks tuleb võtta laenu ja kasutada Euroopa Liidu maksumaksja
raha.
Sel aastal teeb riik kaks kolmandikku oma investeeringutest
välistoetustest. Suur välistoetuste osakaal riigieelarves tähendab, et
riigi teenuste pakkumine ja valdkondade arendamine sõltuvad
märkimisväärselt Euroopa Liidu rahast. Riigikontroll märgib, et Euroopa
Liidu toetused on perioodilised, nende jätkumise ja suuruse peale ei saa
kindel olla ning eelarveaasta vahetumisel tekib rahastamisse
paariaastane paus. Lisaks võib toetuste jagamisel kehtivate reeglite
täitmine nõuda rohkem tähelepanu kui sisulised eesmärgid ja mõjude
hindamine.
Olukorras, kus vaba raha valdkondade arendamiseks on vähe, riigieelarve
fikseeritud kulud kasvavad ning sõltuvus Euroopa Liidu toetustest
suureneb, nõuab jätkusuutliku arengu tagamine riigijuhtidelt
riigikontrolli hinnangul oma tegevuse mõjude hindamist, pikalt
ettevaatavaid otsuseid ja oluliste reformide jätkamist. Riigikontroll
rõhutas, et parandamisruumi on kõigis mainitud elementides.
BNS