Riigikogu rahanduskomisjoni esimees Taavi Rõivas ütles pärast koosolekut, et eelarve-eelnõu arutelu oli väga konstruktiivne. "Ei olnud
seal mingeid suuremaid ega põhimõttelisi etteheiteid
opositsioonisaadikute poolt."
Rõivas märkis, et eelnõu puhul olid põhilised aruteluteemad riigieelarve
tasakaal ja investeeringud. "Küsiti, et miks just on 1,6 protsenti see
tasakaalueesmärk ja vastus on see, et 2010. aastaga võrreldes on selge
samm tasakaalule ja ülejäägile lähemal. Sealt tuleb ka see täpne
tasakaalueesmärk, mis on ju teadupärast oluliselt ambitsioonikam, kui ta
oli meil veel augustikuises majandusprognoosis."
Investeeringute kohta märkis rahanduskomisjoni esimees, et järgmisel
aastal on investeeringute maht riigieelarves kõigi aegade kõrgeim - üle
16 miljardi krooni ning see on ka protsendina eelarvest suurim Euroopa
Liidus. Rõivase sõnul läheb investeeringutest arvestatav osa avalike
objektide, hoonete kordategemiseks, samuti kasvavad investeeringud
infrastruktuuri. "Ma usun, et kellelgi komisjoni liikmetest ei ole
midagi selle vastu, et see investeeringute tase nii kõrge on," lausus
ta.
Riigikogu rahanduskomisjon otsustas Rõivase sõnul saata 20. oktoobril
esimesele lugemisele ka tööturuteenuste ja -toetuste seaduse ning
töötuskindlustuse seaduse muudatused.
Rõivas rääkis, et istungil ametiühingute poolse ettepaneku esitanud
ametiühingute keskliidu esimehe Harri Taliga ettepaneku sisu puudutas
peamiselt otsustustasandit ehk kas otsused peaks tehtama töötukassa
nõukogus või valitsuses, nagu eelnõu ette näeb.
Rõivas märkis, et eelnõu eesmärk on tagada aktiivsete tööturumeetmete
rahastamise jätkusuutlikkus, "et meil oleks piisavalt vahendeid ka siis,
kui me oleme Euroopa Liidu vahendid täies mahus ära kasutanud". Tema
sõnul on üldiselt oluline, et tööturuteenuste rahastamine ja teenuste
sisu paraneks.
"Suures plaanis peaks olema konsensus, et see eelnõu on samm õiges
suunas. Arutelu selles osas, et kus see otsustustasand täpselt peab
olema, seda võime teise lugemise käigus veel pidada, aga see ei ole
selle eelnõu juures peateema," ütles ta.
Ametiühingud soovivad tööturumeetmeid rahastada mitte töötukassa
vahenditest, vaid riigieelarve muudest tuludest. Rõivase sõnul võiks see
tulla kõne alla, kui ametiühingud pakuksid välja konkreetse
riigieelarve rea, mida võiks vastavalt vähendada. "Loomulikult võib teha
ettepaneku töötukassas koguda suurem reserv ja kiiremini ja need rahad
võtta mingite muude riigi kulutuste asemel, aga niikaua kuni pole välja
pakutud, millised on need riigi üleliigsed kulutused, mida saaks ära
jätta, siis senikaua pole selle ettepaneku üle võimalik väga tõsiselt
arutada."
Probleemi lahendamiseks pole olulisim see, milliselt realt raha
võetakse, vaid see, et raha oleks olemas ja probleem väheneks, märkis
rahanduskomisjoni esimees.
Lisaks otsustas rahanduskomisjon Rõivase sõnul saata täiskokku
Tagatisfondi nõukogu liikmete nimetamise otsuse eelnõu, millega
nimetatakse fondi nõukokku tagasi need kaks parlamendiliiget - Tatjana
Muravjova ja Eiki Nestor -, kes on ka praegu fondi nõukogus.
2011. aasta riigieelarve eelnõu järgi on tuleva aasta riigieelarve
tulude maht 89,4 ja kulude maht 94,2 miljardit krooni. 2011. aasta
riigieelarve defitsiidiks on planeeritud 1,6 protsenti sisemajanduse
koguproduktist ehk 3,8 miljardit krooni. Tulevaks aastaks plaanitud
tuludest on maksutulu üle 66 miljardi krooni. Riik plaanib tuleval
aastal investeerida 16 miljardit krooni, mis on 2,4 miljardit krooni
rohkem kui sel aastal.
Tööturuteenuste ja -toetuste seaduse ning töötuskindlustuse seaduse
muudatused kaasavad senisest enam sotsiaalpartnereid tööturuteenuste
valikusse ja võimaldavad suurendada töötute abistamiseks planeeritavaid
vahendeid. Eelnõu kohaselt muudetakse kehtivat töötuskindlustuse
korraldust. Tulevikus hakatakse kogutavate töötuskindlustuse vahendite
arvelt rahastama ka kindlustatud isikutele pakutavaid tööturuteenuseid
ning tööturutoetusi, välja arvatud töötutoetus. Luuakse tööturuteenuste
sihtkapital. Samuti annab eelnõu töötukassa nõukogule, kus on esindatud
nii ametiühingud kui tööandjad, õiguse teha ettepanekuid tööturuteenuste
ja selleks kulutavate vahendite otsustamisel.
BNS