E-kaubanduse võimalustest kasutatakse müügiks nii veebilehte kui ka EDI-kanaleid, millest viimaste puhul toimub tellimuse esitamine automaattöötlust võimaldavas kokkulepitud vormingus ja tellimus liigub automaatselt ostja tarkvarasüsteemist müüja majandustarkvara süsteemi, selgitas statistikaameti juhtivanalüütik Tiina Pärson ameti blogis.
E-kaubandust kasutavate ettevõtete osakaal on aja jooksul stabiilselt kasvanud, keskmiselt paari protsendipunkti võrra aastas. Eelmisel aastal oli e-kaubandust kasutavate ettevõtete arv võrreldes 2010. aastaga kasvanud poole võrra.
E-kaubanduse kanalite kasutamine on kasvanud küll pea kõigis ettevõtetes, aga enim just 250 ja enama töötajaga suurettevõtete seas. Enam kui pool ehk 56 protsenti suurettevõtteist kasutas möödunud aastal oma toodangu turustamiseks e-kaubanduse võimalusi.
Silma paistavad eelkõige toiduainete ja jookide ning tekstiili- ja rõivatööstuse ettevõtted. Ameti hinnangul on siin oma mõju ka koroonaviirusest tingitud piirangutel, mis panid ettevõtted olukorda, kus neil tuli oma toodete turustamiseks uusi võimalusi leida.
E-kaubanduse käibe osatähtsus ettevõtete müügitulust oli eelmisel aastal 15,5 protsenti, mis on 6,7 miljardit eurot. Sektorite lõikes on pilt erinev – suurim, üle 700 miljoni eurone e-kaubanduse käive oli jaekaubanduse ettevõtetel. Neile järgnesid programmeerimise ja infoalase tegevuse ning tekstiili- ja rõivatööstuse ettevõtted.
Samas kahanes mitmes sektoris nagu majutus ja toitlustus e-kaubanduse käive päris oluliselt ja see tegevusala sai ka viirusest tulenevate piirangute tõttu enim kannatada. Majutuse ja toitlustuse tegevusalal langes e-kaubanduse käive ligikaudu kolm korda.
Möödunud aastal turustas 19 protsenti ettevõtteist oma tooteid veebilehe või äpi kaudu. Veebimüügi osakaal oli ettevõtete müügitulust 6 protsenti, millest 3 protsenti moodustas müük eraisikutele ning 3 protsenti müük teistele ettevõtetele ja avaliku sektori asutustele. E-kaubandusturu veebilehtede kaudu turustas oma tooteid 5 protsenti ettevõtteist.
Valdavalt turustasid ettevõtted oma tooteid Eestis, 8 protsenti ettevõtteist Euroopa Liidu (EL) liikmesriikides ja 4 protsenti väljapool liitu.
EDI-kanalite kaudu müüs eelmisel aastal oma tooteid 6 protsenti ettevõtteist ja sel viisil saadud müügitulu moodustas ettevõtete müügitulust 10 protsenti. Enim on e-kaubanduse võimaluste kasutamine kasvanud hulgi- ja jaekaubanduses, töötlevas tööstuses ning veonduses ja laonduses.
Rahvusvahelise võrdluse kohta 2020. aasta andmed veel puuduvad. 2019. aastal püsis Eesti e-kaubandusega ettevõtete pingerea alusel EL liikmesriikide keskmise juures. Eesti ettevõtetest 17 protsendile andis e-kaubandus enam kui protsendi kogu ettevõtte aasta müügitulust.