Eelmisel nädalal Euroopa Liidu Intellektuaalomandi Ameti (EUIPO) poolt avaldatud „Intellektuaalomandi ja noorte tulemustabeli“ 2022. aasta väljaanne annab aktuaalset teavet noorte käitumise kohta seoses intellektuaalomandiõiguste rikkumisega pandeemiajärgses kontekstis.
Uuringus vaadeldakse intellektuaalomandi rikkumiste kahte külge: võltsitud kaupade ostmise ja piraatsisule juurdepääsu trende noorte seas (andmeid vaadeldakse alates 2016. aastast). Üle poole (52%) küsitletud eurooplastest vanuses 15 – 24 aastat vastas, et on viimase aasta jooksul ostnud internetis nii tahtlikult kui ka kogemata vähemalt ühe võltsitud toote ning 33% ütles, et on saanud juurdepääsu digisisule ebaseaduslikest allikatest.
Uuring kinnitas, et 37% noortest ostis tahtlikult ühe või mitu võltsitud toodet, mis on märkimisväärne kasv võrreldes eelmiste tulemustega (14% 2019. aastal). See näitaja erineb riigiti: kõrgeim on see Kreekas (62%), madalaim Tšehhis (24%) ja Eestis 31%.
Võltsitud tooted, mida noored kõige sagedamini tahtlikult ostavad, on riided ja aksessuaarid (17%), millele järgnevad jalatsid (14%), elektroonikaseadmed (13%) ning hügieeni-, kosmeetika-, isikliku hoolduse tooted ja parfüümid (12%). Teisest küljest ütles 60% noortest eurooplastest, et eelistab kasutada digisisu seaduslike allikate kaudu, võrreldes 50% 2019. aastal, Eesti noorte seas on see näitaja 49%. Hind ja kättesaadavus on jätkuvalt võltsingute ostmise ja digipiraatluse põhiajendid, kuid üha olulisem on ka eakaaslaste ja ühiskonna mõju. 7.–28. veebruaril korraldatud uuringus osales 22 021 15–24-aastast noort 27 Euroopa Liidu liikmesriigist.