Juulis esitas oma arvamuse käibemaksu tuleviku kohta ka Euroopa
Majandus- ja Sotsiaalkomitee (EMSK). Oma arvamuses vastas EMSK päris
põhjalikult ka Rohelises raamatus esitatud küsimustele. Neist ilmnevad
üsna hästi ELi liikmesriikide esindajate ootused ja rõhuasetused
käibemaksu ja selle süsteemi võimaliku tuleviku osas. Alljärgnevalt leab valiku nendest
(kõigi 33 küsimuse käsitlemine ei ole paraku võimalik). Küsimused on kursiivis ja Rohelise raamatu
numeratsioonis, EMSK vastused tavalises kirjas.
Küsimus nr 6. Millise praeguse käibemaksuvabastuse kohaldamine tuleks
lõpetada? Palun selgitage, miks peate neid probleemseteks. Kas mõned
maksuvabastused tuleks säilitada, kui jah, siis miks?
Liikmesriikidele enne 1. jaanuari 1978 antud maksuvabastusi ei tohiks
mitte mingil põhjusel säilitada ning nende kohaldamine tuleks lõpetada,
arvestades, et need on privileegid, mille üle liikmesriigid pidasid
läbirääkimisi Euroopa Liidu loomise ajal või vahetult pärast ELi
loomist, ning et need kalduvad ühtse turu põhimõtetest vastuvõetamatul
määral kõrvale. Sarnane mõttekäik puudutab ka uusi liikmesriike, kelle
puhul peaks maksuvabastuse kohaldamise lõpetamine olema järkjärguline
vastavalt elatustaseme paranemisele, kuid selle hindamiseks tuleb
kehtestada läbipaistvad näitajad.
Palju keerulisem ja delikaatsem probleem on seoses teatavate üldsuse
huvides tehtava tegevuse ja muu tegevuse suhtes kohaldatavate
maksuvabastustega. Mõlemad tegevusvaldkonnad sõltuvad iga liikmesriigi
poliitilistest suunistest ja majanduspoliitikast; ehkki need kalduvad
kõrvale ühtse turu põhimõtetest, saab neid ühtlasi kasutada siseriikliku
majanduskasvu ja tööhõivepoliitika abivahendina. Igal juhul tohiks
tulevases hea valitsemistava poliitikas selliseid maksuvabastusi lubada
vaid erakorraliste ja ajutiste meetmetena. Selline konkreetne juhtum on
teatud riikides VKEdele antud maksuvabastus, mille kohaldamine tuleks
lõpetada. On teada, et kõikides riikides on käibemaksust kõrvalehoidmine
märkimisväärne; nn seadusliku maksuvältimise olemasolu naaberriikides
ainult suurendab piiriüleste teenuste kasutamist ja kaupade ostmist
nendest riikidest. Riikide jaoks, kus maksuvabastusi ei kohaldata, on
sellel kaks tagajärge: see nõrgestab võitlust ebaseadusliku maksude
vältimise vastu ning moonutab konkurentsi nende VKEde kahjuks, kes
järgivad eeskirju. Reisijaveoteenuste maksustamissüsteemi osas tuleks
käibemaksu kohaldada kõikide transpordivahendite, sh lennutranspordi
suhtes.
Küsimus nr 9 Millised on Teie arvates peamised mahaarvamisõigusega seotud probleemid?
Käibemaksu mahaarvamine on ettevõtjate jaoks üks suurimaid probleeme
kuna see on keeruline, seda on paljudel juhtudel raske kohaldada ning
sellega kaasnevad kohtuvaidlused, õigustülid ja trahvid. Lisaks on selle
aluseks ebaõiglane põhimõte nagu ka komisjon ise märgib:
„mahaarvamisõigus (samuti kohustus maksta käibemaksu) tekib tarnel või
teenuse osutamisel, olenemata sellest, kas klient on kauba või teenuste
eest maksnud.“ Hilised maksjad tekitavad olukorra, mida komisjon nimetab
„rahavoogude juhtimise eeliseks”, kuid seda võib samuti nimetada
maksude kogumise kindlustamiseks, mida oodatakse müüjalt või tarnijalt
ja mis on igal juhul tagatud ka kliendi maksejõuetuse korral. Teine
oluline probleem tekib siis, kui tasumisele kuuluvast käibemaksust
lahutatakse mahaarvatav käibemaks ja selle tulemusel on
maksukohustuslasel õigus tagasimaksele: teatavates liikmesriikides
tehakse tagasimakseid suure hilinemisega, mis kahjustab ettevõtete
rahavoogusid ning võib mõnel juhul põhjustada ka ettevõtte pankroti.
Liikmesriigid väidavad, et kliiringusüsteemiga kaasneb teatav pettuseoht
(mis on tõsi), kuid liikmesriigid peavad ise rakendama kiiret kontrolli
– liikmesriikide ebatõhusa tegutsemise tagajärjed maksavad kinni
ettevõtjad. EMSK nõustub komisjoni käsitlusega, mida arvestades
kaalutakse ühendusesiseses kaubanduses kassapõhise
raamatupidamisarvestuse kasutamist võimaliku õiglase ja erapooletu
lahendusena ning seda eelkõige ettevõtjate rahavoogude seisukohast.
Selline lahendus on ühendusesiseses kaubanduses võimalik siiski vaid
juhul, kui luuakse koondsüsteemi kaudu juhitav kliiringusüsteem.
Küsimus nr 28. Kas arvate, et praegused käibemaksueeskirjad takistavad
piiriüleste ettevõtjasiseste või kontsernisiseste tehingute tegemist?
Kuidas saaks seda probleemi lahendada?
Vastus on juba olemas esitatud küsimuses: praegused käibemaksueeskirjad
takistavad tõepoolest piiriüleste ettevõtte- või kontsernisiseste ning
samuti riigiasutuste tehingute tegemist. Üksikasjalikud eeskirjad, mida
selles valdkonnas kohaldatakse, on paratamatult keerulised nii
ettevõtjate jaoks, kes neid järgima peavad, kui ka asutuste jaoks, kes
neid kontrollima peavad. Üks võimalik lahendus, millel on ka teatavad
puudused, on käsitleda rahvusvahelisi ettevõtteid
käibemaksukohustuslastena, kellele kehtib üksnes selle riigi
menetluskord, kus asub ettevõtte peakontor, sõltumata sellest, kas
tegemist on päritolu- või sihtriigiga, erandiks on väärtpaberite
hüvitused, mida makstakse üldiselt koondsüsteemi alusel. Peamine puudus
seisneb suuremas pettuseohus. Kokkuvõtteks tuleb öelda, et kõnealune
probleem on nii keeruline, et üksnes ametiasutuste ja kontsernide
ekspertidest koosnev uurimisrühm suudaks lõpuks esitada mõistlikke
ettepanekuid.
Kokkuvõtteks tuleb öelda, et EMSK peab õigeks kasutada sammhaaval
edasimineku poliitikat, mitte radikaalseid lahendusi. Maksustamine
tuleks muuta sihtliikmesriigis üldkehtivaks ning säilitada praeguse
süsteemi põhimõtted koos pöördmaksustamise korra järkjärgulise
vastuvõtmisega, mis oleks esialgu vabatahtlik ning hiljem juba üldine ja
kohustuslik.
Eesti Kaubandus-Tööstuskoja esindaja EMSKs