Seda, et allahindlus on meie kultuuris midagi pigem alkeemia ja müstika
valdkonda kuuluvat, näitab ka käesolev artikkel, mille ajendiks on
Tallinna Ringkonnakohtu 07.10.2009 lahend asjas nr 3-08-1863.[1]
Kuivõrd Riigikohus asja menetlusse ei võtnud, jõustus maksumaksja
kasuks tehtud ringkonnakohtu lahend.
Kuna maksumaksja on EML liige, keda EML selles vaidluses ka esindas, on
meil võimalus kasutada kaebuste materjale ja tavapärase lühikese
kohtuloo ülevaate asemel rääkida teemast süvitsi.
Olgu veel repliigina öeldud, et kasutasin käibemaksuseaduse 01.01.2010 redaktsiooni, kuigi kohus lahendas asja varem kehtinud redaktsiooni põhjal. Maksustatava väärtuse sätet on käibemaksuseaduses 01.01.2009 seisuga oluliselt muudetud, kuid sisu osas meid huvitavaid muudatusi tegelikult ei ole. Samas kui keegi soovib täpselt vaadata, millest räägitakse, on seda kindlasti lihtsam teha hetkel kehtiva redaktsiooni baasil.
Kaasuse asjaolud
Maksumaksja oli sõlminud klientidega tarnelepingutes hinnakokkuleppeid, kus nähti ette nii üldine allahindluse määr kui ka ostetud kauba mahust sõltuv hinnaalanduse määr. Kui esimene allahindlus rakendus automaatselt, siis ostuboonuse osas oli kokkulepe, et hinna korrigeerimiseks esitavad arved hinnasoodustuse saajad ja nn boonuste arve esitati käibemaksuga.
Maksuhaldur leidis aga, et tegemist ei ole mitte müügisoodustusega,
vaid finantsteenusega (raamatupidamise mõistes), mis ei ole
käibemaksuseaduse mõistes kaup ega teenus ning mille arveldamiseks ei
tohi esitatud arvel käibemaksu kajastada ega sisendkäibemaksuna maha
arvata.
Seega tuli lahendada esiteks küsimus, kas boonus tähendab sisuliselt
tarne maksustatava väärtuse vähendamist, ning teiseks, kas
käibemaksuseadus nõuab, et boonuse andja peaks esitama kreeditarve või
võib boonuse saaja esitada ka vastuarve.
Olgu ette ära öeldud, et ringkonnakohus ei aktsepteerinud maksuameti
loogikat ning andis õiguse maksumaksjale, st sellises olukorras on
boonus käsitletav maksustatava väärtuse vähendamisena. Samuti luges
kohus aktsepteeritavaks boonusarve esitamise kreeditarve asemel, sest
käibemaksuarvestuses oli tulemus sama.
Maksustatav väärtus ja selle väärtuse vähendamine
Et mõista, mida allahindlused, boonused jm sarnane käibemaksuarvestuses
tähendab, tuleb esmalt vaadelda, mis üldse on maksustatav väärtus,
milline see on, millised on selle korrigeerimise võimalused ning kuidas
korrigeerimist faktiliselt läbi viia.
Maksustatav väärtus on käibemaksuga maksustatavate kaupade ja teenuste
tarnete maksubaas. Kuna tegemist on tarbimismaksuga, siis maksustatakse
reeglina reaalset kulutust, mida kauba soetaja või teenuse saaja või
kolmas isik kannab.
Vastav põhimõte on kirjas käibemaksuseaduse § 12 lõikes 1. Viidatud
sätte kohaselt moodustavad käibe maksustatava väärtuse ning kauba
ühendusesisese soetamise ja saadava teenuse maksustatava väärtuse kauba
või teenuse müügihind ning kõik muu tasuna käsitatav, mille kauba
võõrandaja või teenuse osutaja kauba ostjalt, teenuse saajalt või
kolmandalt isikult kauba või teenuse eest on saanud või saab. Sätet ei
kohaldata käesoleva paragrahvi lõigetes 3, 6, 7, 10, 13 ja 14 nimetatud
juhtudel.
KMS § 12 lõike 61 kohaselt arvatakse maksustatava väärtuse hulka ka
muud summad, sealhulgas kõrvalkulud ning lõivud ja maksud, välja
arvatud Eestis või välisriigis makstav käibemaks, mida kauba võõrandaja
või teenuse osutaja kauba soetajalt või teenuse saajalt tehinguga
seoses nõuab.
Käibemaksudirektiivis (2006/112/EÜ)[2], milles sätestatut peab järgima
käibemaksuseadus, annavad võrreldava definitsiooni artiklid 73 ja 78
(enne art 11 A osa lg 1 punkt a ning art 11 A osa lg 2 punktid a-b).
Artikkel 73: Artiklites 74–77 nimetamata kaubatarnete ja teenuste
osutamise puhul on maksustatavaks väärtuseks kõik tasuna käsitatav,
mille tarnija või teenuse osutaja soetajalt, teenuse saajalt või
kolmandalt isikult nimetatud tehingute eest on saanud või saab, kaasa
arvatud nimetatud tehingute hinnaga otseselt seotud toetused.
Artikkel 78: Maksustatava väärtuse hulka arvatakse:
a) maksud, tollimaksud, lõivud ja tasud, välja arvatud käibemaks;
b) kõrvalkulud, nagu vahendus-, pakkimis-, veo- ja kindlustuskulud, mida tarnija soetajalt või teenuse saajalt nõuab.
Esimese lõigu punkti b tähenduses võivad liikmesriigid kõrvalkuludena käsitada ka eraldi lepinguga hõlmatud kulusid.
Euroopa Kohus on kauba maksustatava väärtuse osisena käsitlenud isegi
eraldiseisva krediidilepingu alusel tasutavat intressimakset
(C-281/91).[3] Kaasuses C-281/91 oli ettevõtja klintidele pakkunud
välja erinevaid kauba eest maksmise viise. Kliendil oli võimalus maksta
näiteks ostetava eluaseme eest vastavalt ehituse edenemisele jupikaupa.
Samas pakuti kliendile välja ka võimalus maksta alguses sissemakse 10%
ulatuses ning ülejäänud osas siis, kui omand oli talle üle kantud.
Sellisel juhul aga rakendas kaupmees krediidilepingut ülejäänud summa
ulatuses, st klient pidi maksma intressi. '
Seda intressi luges aga
kaupmees maksuvaba finantsteenuse maksustatavaks väärtuseks.
Kohus leidis, et seda intressi ei saa eraldada põhisooritusest[4]
(kauba võõrandamine) ning intressimakse on kauba maksustatava väärtuse
osaks, mitte eraldiseisva teenuse maksustatav väärtus, isegi kui leping
seda eraldiseisva teenusena käsitab (lahendi punkt 18).[5]
Seega on maksustatav väärtus kõik see, mida kauba või teenuse eest tegelikult reaalselt tasutakse.
Seda, et käibemaksuga maksustatava käibe maksustatavaks väärtuseks on
reeglina reaalselt kantavad kulud, näitab ka direktiivi nõue
soodustuste arvestamiseks maksustatava väärtuse määramisel. Vastavad
nõuded sätestavad direktiivi art 79 punktid a ja b ning art 90 lõige 1
(enne art 11 A osa lg 3 punktid a-b ning art 11 C osa lõige 1).
Direktiivi artikli 79 kohaselt Maksustatava väärtuse hulka ei arvata:
a) varase maksmise puhul tehtavad hinnaalandusi;
b) soetajale või teenuse saajale võimaldatud hinnaalandusi ning maksevähendeid, mis saadi tehingu toimumise ajal.
Direktiivi art 90 lõige 1: Tühistamise, taganemise, ülesütlemise või
osalise või täieliku mittetasumise korral või juhul, kui hinda
alandatakse pärast tarne toimumist, vähendatakse maksustatavat väärtust
sellele vastavalt ning liikmesriikide poolt kindlaksmääratud
tingimustel.
Kui direktiivi artikkel 79 (enne art 11 A osa lg 3 punktid a-b) kõneleb
mitmesugustest allahindlustest ning soodustustest, mis olid teada ja
kokku lepitud tarne ajal, siis art 90 lõige 1 (enne art 11 C osa lõige
1) võimaldab maksustatavat väärtust vähendada ka sellisel juhul, kui
hinna alandamiseks tekib alus hiljem (näiteks ei vasta kaup või teenus
kokkulepitud nõuetele ning pooled lepivad kokku hinna alandamises).
Eesti käibemaksuseaduses vastab nendele sätetele § 12 lõige 8, mille
kohaselt ei sisalda maksustatav väärtus ostjale võimaldatavat
hinnasoodustust, kui soodustust kohaldatakse kauba müümise või teenuse
osutamise ajal ning ärilisel eesmärgil.
Käibemaksuseaduse § 12 lõige 8 on olemuslikult aga defineeritud
märgatavalt kitsamalt kui direktiivi asjakohased sätted.
Põhimõtteliselt aga on võimalik direktiiviga samale tulemusele jõuda ka
üldsätte (§ 12 lõike 1) laiendava tõlgendamise kaudu.
Erinevalt käibemaksuseaduses sätestatust nimetab direktiiv expressis
verbis maksustatava väärtuse vähendamise juhtudena ära varase maksmise
puhul tehtavad hinnaalandused (art 79 punkt a; enne art 11 A osa lg 3
punkt a) ning hinna alandamise pärast tarne toimumist (art 90 lõige 1;
enne art 11 C osa lõige 1). Põhimõtteliselt võib asuda seisukohale, et
art 90 lõike 1 (enne art 11 C osa lõike 1) sisu on tuletatav KMS § 29
lõikes 7 sätestatust, kuigi selles pööratakse enam rõhku protseduurile
kui aluste sätestamisele.
Boonusarvete puhul on tegemist eelkõige art 79 punktidele a ning b
(enne art 11 A osa lg 3 punktide a-b) vastava juhuga, kus
hinnasoodustuse andmise aluseks on nii õigeaegne maksmine[6] (mida võib
vaadelda varase maksmise erijuhuna) kui ka tarne maht.
Maksustatava väärtuse vähendamise rakendamine kreeditarve ning boonusarve kaudu
Käibemaksudirektiiv sätestab üksnes põhimõtte, st mis on maksustatav
väärtus ning mida peab liikmesriik selle määramisel arvestama. Vahendid
direktiivis sätestatud eesmärgi realiseerimiseks peab valima iga
liikmesriik ise. Seejuures peab liikmesriik aga tagama, et valitud
vahendid (meetod) oleksid direktiiviga kooskõlas ja tagaksid
direktiivis sätestatud eesmärkide sisulise täitmise. Eesti on valinud
kaks alternatiivset meetodit.
Esiteks annab seadus võimaluse esitada kreeditarve. KMS § 29 lõige 7:
Kui maksukohustuslane tühistab kauba või teenuse kohta esitatud arve
või esitab kreeditarve pärast kauba või teenuse käibe tekkimise
maksustamisperioodi kohta käibedeklaratsiooni esitamist, kajastab nii
müüja kui ka ostja sellest tulenevad muudatused arve tühistamise või
kreeditarve esitamise maksustamisperioodi kohta esitatavas
käibedeklaratsioonis. Kreeditarvet võib esitada vaid selles viidatud
konkreetse arve kohta.
Teiseks annab käibemaksuseadus võimaluse tarne sooritaja asemel arve
esitamiseks. KMS § 37 lõige 5: Kauba soetaja või teenuse saaja võib
väljastada arve maksukohustuslase või välisriigi maksukohustuslase
poolt talle võõrandatud kauba või osutatud teenuse kohta, kui poolte
vahel on enne käibe toimumist sõlmitud kirjalik kokkulepe selles, et
kauba soetaja või teenuse saaja väljastab arve ning maksukohustuslane
või välisriigi maksukohustuslane aktsepteerib seda. Kokkulepe peab
sisaldama arvete maksukohustuslasepoolse või välisriigi
maksukohustuslase poolse aktsepteerimise korda.
Kui kreeditarve esitaks tarne sooritaja (negatiivne arve), siis KMS §
37 lõike 5 alusel esitab tarne saaja arve tarne sooritaja eest.
Maksuarvestuslik tulemus on seejuures mõlema arve puhul täpselt sama.
Kreeditarve puhul vähendatakse jooksvalt tarne sooritaja maksukohustust
riigi ees (tekib nõudeõigus riigi vastu) ning tarne saaja
sisendkäibemaksu mahaarvamise õigust (riigil tekib nõue tema vastu).
Teise isiku eest arve esitamisel tekib tarne saajal riigi ees
maksukohustus arvel näidatud käibemaksu ulatuses (riigil tekib nõue
tema vastu) ning tarne sooritajal tekib sisendkäibemaksu mahaarvamise
õigus (nõudeõigus riigi vastu). Summad on täpselt samad.[7]
Riigikohtu halduskolleegium on asjas nr 3-3-1-22-07 märkinud
käibemaksuarvestuse eripärale viidates, et Kuigi ettevõtjate vaheline
käive maksustatakse, ei teki sellest ettevõtja jaoks tegelikku
maksukoormust, st et kahe ettevõtja vaheline tehing jääb kokkuvõttes
maksuvabaks. Kui ettevõtja kasutab sisseostetud kaupu või teenuseid
otseselt või kaudselt uute maksustatavate kaupade tootmiseks, tagatakse
talle sisendkäibemaksu kohese mahaarvamise õigus. Isegi olukorras, kus
tehingute näilikkus oleks tõendamist leidnud, poleks eeldusel, et
äriühingud on tehingutelt makstavat käibemaksu ja mahaarvatavat
sisendkäibemaksu korrektselt kajastanud, saanud kahe tehingu tulemusena
äriühingud kokkuvõttes kasu ning riigil poleks sellisel juhul mingit
reaalset tulu saadava käibemaksu näol. Asjas ei ole tuvastatud, et
müüja on maksnud käibemaksu vähem, kui ostja sisendkäibemaksu maha
arvas. Samuti pole tuvastatud, et tegemist on maksupettusega, näiteks
et tehingutega on püütud varjata kauba oma tarbeks kasutamist. Seega
tuleb nentida, et käibemaksu täiendav määramine oleks olnud
lõppkokkuvõttes eesmärgipäratu ka juhul, kui tehingud, mille alusel
käesoleval juhul OÜ-le Niiter määrati käibemaks, oleksid olnud
näilikud.[8]
Seega, Riigikohtu halduskolleegiumi seisukoht võimaldab kreeditarve
asemel kasutada ka teise isiku eest arve esitamist. Seda saab nii
tõlgendada isegi siis, kui väita, et KMS § 37 lõige 5 on ette nähtud
teistsugusteks juhtudeks.
Liiatigi tuleb arvestada, et seadusandja ei ole mitte üheski seaduses
defineerinud, mis üldse on kreeditarve. Tegemist on tegelikult
raamatupidamises käibel oleva „slängi“ seadusesse üleviimisega, kuid
sisu on selle puhul jäetud avamata.[9]
Direktiiv käsitleb tegelikult ka arve mõistet märksa laiemalt kui
käibemaksuseadus. Direktiivi artikli 218 (enne art 22 lg 3 punkti e)
kohaselt tunnustavad käesoleva direktiivi kohaldamisel liikmesriigid
paberil või elektroonilisel kujul olevaid dokumente ja sõnumeid
arvetena, kui need vastavad käesolevas lõikes sätestatud tingimustele.
Artikkel 219 (enne art 22 lg 3 punkti a lõigu 5 esimene lause)
sätestab, et Iga dokumenti või sõnumit, mis selgesõnaliselt ja
ühemõtteliselt viitab esialgsele arvele ja muudab seda, käsitatakse
arvena.
Sarnast põhimõtet üritab kopeerida käibemaksuseaduse § 37 lg 4:
Dokumenti, sealhulgas kreeditarvet, millega muudetakse algset arvet ja
millel on viide sellele arvele, käsitatakse arvena. Paraku kipub seadus
kreeditarvet üle tähtsustama, avamata isegi selle sisu.
Sellises olukorras on iseäranis vastuoluline nõuda just nimelt
kreeditarve esitamist maksustatava väärtuse vähendamiseks selle asemel,
et aktsepteerida KMS § 37 lg 5 tõlgendamist selliselt, et tehingu teine
pool esitab ise arve.
Kreeditarve esitamine konkreetse arve kohta
Maksuhaldur oli kohtumenetluses seisukohal, et KMS § 12 lõiget 8, § 29
lõiget 7, § 37 lõiget 4, artiklit 90 (enne art 11 C osa lõiget 1) tuleb
tõlgendada selliselt, et see puudutab konkreetset tehingut ning peab
olema esitatud konkreetse arve kohta ja sisaldama viidet selle arve
kohta. Sama seisukoht on väljendatud ka MTA kodulehel (vt väljavõtet
MTA kodulehelt).
Konkreetses kaasuses oli tegelikult võimalik lepingute alusel
raamatupidamist uurides tuvastada, milliste perioodide kohta arved olid
esitatud ja milliseid tarneid need puudutasid. Seega tegelikult oli
võimalik kreeditarveid konkreetsete arvetega ka seostada ja
kontrollida. Ringkonnakohtu hinnangul on ostuboonus konkreetse kauba ja
arvetega seostatav ka siis, kui hinnasoodustust tehakse kvartaalselt
kaupade summeeritud ostusummalt arvestatava protsendina. Sel juhul on
ilmne, et allahindlus puudutab kõiki sellel perioodil ostetud kaupu ja
esitatud arveid.
Euroopa Kohus on tegelikult läinud oma tõlgendustes võrdlemisi kaugele
selles osas, mida maksustatava väärtuse vähendamiseks lugeda.
Euroopa Kohtu otsuses asjas nr C-126/88 oli tegemist olukorraga, kus
ostu teinud isik sai kupongi, millega sai järgmise ostu teatud summa
võrra odavamalt.
Kohus leidis, et artiklit 79 (enne art 11 osa A lg 3 punkti b) tuleb
selliselt tõlgendada, et säte „kliendile lubatud ning tarnimise ajal
raamatupidamisdokumentides kajastatavad hinnaalandused ning
hinnavähendid“ hõlmab ka hinnaerinevust, millega üldjuhul kaupu müüakse
ning tegelikult saadava summa vahel, kui müüja võtab kliendilt vastu
kupongi, mille ta talle varasema tavahinnaga tarnega kaasa andis.
Euroopa Kohtu otsuses asjas nr C-317/94 oli tegemist olukorraga, kus
tualetitarvete tootja väljastas kuponge, mis andsid tarbijatele õiguse
allahindlusele tema toodete soetamisel. See toimis ka
promotsiooniskeemina, võimaldades tarbijatel, kes soetasid ja
tagastasid talle 3 tema toodetud hambapasta karpi, saada osa raha
tagasi. Selle kaasuse puhul müüs tooteid tarbijatele edasimüüja, kuid
raha tagastas tootja.
Euroopa Kohus leidis, et olukorras, kus tootja on hüvitanud kupongi
väärtuse edasimüüjale või maksnud kupongi (hambapasta karp) alusel
selle väärtuse tarbijale, saab tootja tehingu lõplikul täitmisel summa,
mis vastab hulgimüüjate või jaemüüjate poolt toote eest makstud
summale, mida on vähendatud vastavate kupongide väärtuse võrra.
Järelikult ei oleks direktiivi eesmärgiga kooskõlas võtta
maksustatavalt väärtuselt käibemaksukohustuse arvutamisel aluseks
summat, mis ületab tegelikult seda summat, mille tootja lõpuks saab.
Seega lubas Euroopa Kohus maksustatava väärtuse leidmisel arvata algsest müügihinnast maha tootja poolt tagastatavad summad.
Direktiiv niisiis aktsepteerib allahindlusi, mis tehakse ka pikema
müügiahela puhul. Seejuures ei nõuta isegi mitte arvet, vaid piisab
toote pakendi tagastamisest.
Euroopa Kohtu otsuses asjas nr C-427/98 kordas kohus asjas nr C-317/94
esitatud seisukohti ning lükkas tagasi Saksamaa ja Ühendkuningriigi
väited, et selline süsteem põhjustab käibemaksu haldamisel raskusi,
eelarvekadu ning moonutab ausat konkurentsi.
See, kas käibemaksudirektiivis sätestatud eesmärk saavutatakse
kreeditarvete esitamise teel või KMS § 37 lõike 5 alusel boonusarve
esitamise teel, ei ole oluline, sest tulemus on mõlemal juhul sama ja
ka sisuliselt kontrollitav (Riigikohtu halduskolleegiumi otsus asjas nr
3-3-1-22-07).
Ostuboonuse arvet oleks teoreetiliselt võimalik käsitleda ka
käibemaksuseaduse mõistes teenusena — teenus kaupade müügiks.
Käibemaksuseaduse § 2 lg 3 punkti 3 kohaselt on teenus ettevõtluse
korras hüve osutamine või õiguse, sealhulgas väärtpaberi võõrandamine,
mis käesoleva lõike punkti 1 kohaselt ei ole kaup, ning tasu eest
majandustegevusest hoidumine, õiguse kasutamisest loobumine või
olukorra talumine. Teenus on ka elektrooniliselt edastatav tarkvara ja
teave ning vastavalt ostja tellimusele spetsiaalselt koostatud või
kohandatud tarkvaraga või teabega andmekandja.
Põhimõtteliselt ei ole vahet, kuidas tulemus saavutatakse. Kõikidel kirjeldatud juhtudel saavutatakse sama tulemus.
Edasised juhtnöörid
Nüüd, kus kohtupraktika on MTA kodulehel avaldatud seisukohad ümber
lükanud, tuleks korrigeerida ka MTA kodulehte. Seadusandjale võiks
soovitada kreeditarve lahtimõtestamist. Paha ei teeks ka KMS § 12 lg 8
või § 29 lõike 7 täiendamine.
EML vanemjurist